2023-06-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Shit happends tyvärr överallt i världen, sen är det svårt att bevisa i slutändan vem som skulle vara ytterst ansvarig.
Kollar vd säkerheten - nej!
Han måste förlita sig på underordnade, vilka i slutändan inte kan se om nått är fel vid en synligkontroll.
De borde däremot byta ut vagnarna typ vart femte år för att ha bra kvalitet/säkerhet.
Ingen kommer tyvärr få skulden för denna olycka då det inte verkar finnas ett regelverk att följa.

Ingen skall behöva dö av att åka berg o dal bana på ett nöjesfält. Flyg och bilar är komplexa maskiner som rör sig i komplexa miljöer där väder och mänskliga faktorer osv har stor inverkan så det går inte att jämföra. Ett berg o dal bana tåg är en enkel konstruktion som rullar längs en fixerad räls på några hundra meter. Det skall inte behöva hända dödsolyckor där.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2023-06-29 kl. 01:00.
Citera
2023-06-29, 01:07
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klipsch28
Ja jäkla vad tillknycklad den 3e vagnen är, hade inte sett det innan

Mmm jag tror helt klart på att hon satt iden vagnen med sin syster, men i vilken vagn "balkmannen"?

Kan det vart så att vagn 3 och 4 var dom som fallerade!?
Senast redigerad av Flaklypan 2023-06-29 kl. 01:19.
Citera
2023-06-29, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Naturligtvis är det så. Den har ju gått igenom tredjepartskontrollen i april och godkänts för drift. Brukar du själv motsätta dig besiktningsresultatet på din bil om det inte innehåller anmärkningar och hävda att det inte kan stämma att bilen gick genom besiktningen? Är det din spontana reaktion i så fall att ställa bilen och inte köra den?

Vi kan säga såhär, hade jag varit någon av personerna på presskonferensen eller en person bakom som sagt åt dom vad som ska sägas så hade jag tryckt väldigt hårt på att stå upp för och tydligt få fram att ingen anmärkning har funnits. Här undviker man att svara på den raka frågan minst två gånger, varför?
Citera
2023-06-29, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
MEN tittar man på Eliaz film så ser det ut som att vagn 7 är tom och 1 person kvar i vagn 6, vagn 2 sitter det folk i men vagn 3 till5 går inte att se då han satt en stor i videon som täcker det mesta av tåget
Det ska ha varit 10.personer i tåget. Platsen bredvid Eliaz var ju tom, det vet vi med säkerhet. En vagn har rullat tom, och ytterligare en vagn har rullat med endast en passagerare. Kan det ha varit vagn 6 och 7?
Citera
2023-06-29, 01:26
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det ska ha varit 10.personer i tåget. Platsen bredvid Eliaz var ju tom, det vet vi med säkerhet. En vagn har rullat tom, och ytterligare en vagn har rullat med endast en passagerare. Kan det ha varit vagn 6 och 7?

Tittar man på Eliaz film så ser man klart att det är 0 pers i vagn nr 7, 1 pers i vagn nr 6 som jag kan anta var tomma från början vilket totalt blir 4 tomma platser. I vagn 2 så satt det personer som vi såg men ändå inte pga av sadsmiley i videon. Vagn nr 3 är ihopknycklad så jag tror att kvinnan, systern satt i vagn nr 3 och "balkmannen" med sin fru i vagn 4 alt vagn 5 men gissar på vagn 4.

Men visst bara en gissning, det kan ju ha suttit 2 i sista vagnen men har för mig att dom hellre lämnar den tom, dvs man fyller på från första vagnen till sista om det inte är ett fullt tåg.
Citera
2023-06-29, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Även om en dödlig olycka och ett tåg fullt med passagerare som skadas är ett för mycket. Så skulle man räkna på statistiken så är procenten väldigt låg. Men för de drabbade i detta fallet var dom tyvärr just de som drabbats. Jag hoppas verkligen att man kanske väljer att ändra så att inga åkturer som går fort eller svänger kraftigt bara kommer ha byglar i framtiden. Ett minimum krav borde vara att ha ytterligare något som säkrar upp bygeln så den inte kan flyga av vid olyckor som denna. Men även att man kanske ska ha mer skydd på delarna i vagnarna där man kan slå i tex huvudet om olyckan är framme

Det blir alldeles säkert konsekvenser vad gäller säkerheten för dessa attraktioner i allmänhet.

Ganska troligt att man t.ex. börjar ta en snabb berg-och-dalbanas förväntade livslängd, 25 år, på större allvar också. Jetline kommer säkert säljas/skrotas.
Citera
2023-06-29, 01:30
Medlem
Citat:
Tittar man på Eliaz film så ser man klart att det är 0 pers i vagn nr 7, 1 pers i vagn nr 6 som jag kan anta var tomma från början vilket totalt blir 4 tomma platser. I vagn 2 så satt det personer som vi såg men ändå inte pga av sadsmiley i videon. Vagn nr 3 är ihopknycklad så jag tror att kvinnan, systern satt i vagn nr 3 och "balkmannen" med sin fru i vagn 4 alt vagn 5 men gissar på vagn 4.

Men visst bara en gissning, det kan ju ha suttit 2 i sista vagnen men har för mig att dom hellre lämnar den tom, dvs man fyller på från första vagnen till sista om det inte är ett fullt tåg.
Ja låter troligt! Vill också minnas att de brukar låta sista vagnen rulla tom om det inte blir fullt. Vagn 3 såg verkligen helt demolerad ut. Fy fan!
Citera
2023-06-29, 01:37
Medlem
Citat:

De mest populära platserna i en berg- & dalbana är längst fram respektive längst bak, alltid flest personer som köar till dessa.

Något som slog med med din kommentar är, om det visar sig att en vagn var mer dödlig än andra så hade de enorm tur att inte välja fel plats. Vem som helst kunde avlidit om de bara satt sig på fel plats. Livet är fan ett roulettehjul.
Citera
2023-06-29, 02:00
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
1) Vad är det du försöker få fram?
2) Tror du att VD har operativt ansvar för alla funktioner som vederbörande är överordnad rent organisatoriskt?
3) Styrelsen har inget med verksamhetens direkta drift att göra.
4) Styrelsen går inte in och har synpunkter på driften eller anställer/säger upp funktionschefer.
5) VD informerar styrelsen om väsentliga frågor, inte driftsfrågor. Sådana tas upp vid ledningsgruppsmöten med funktionscheferna.
6) Hur verksamheten bedrivs framgår i affärs-/verksamhetsidén och den årliga strategiska planen.
7) Ekonomichefen sitter inte som grindvakt för vilka investeringsbeslut som tas på exempelvis teknikavdelningen.
1) Någonting som du uppenbarligen inte verkar förstå, trots min tydliga textförklaring!
2) Du svamlar om något som jag varken tror eller har påstått!
3) Självklart inte!
4) Jag har inte påstått detta heller!
5) Jag har inte påstått att VD informerar styrelsen om t.ex. driftfrågor!
Ledningsgruppsmöten berörde jag inte öht, trots att jag ingått i en under en mångfald år.
6) Affärsplaner m verksamhetsmål, välbeskrivna syften och strategier för att nå både kortsiktiga o långsiktiga uppsatta mål är en förutsättning för alla företag som siktar på att uppnå verklig framgång.
7) Du citerar mig i ett inlägg utan att öht beröra något utav det som jag skrivit när jag besvarade Woozak i det inlägg som han tidigare besvarade dig med.

Eftersom jag inte har för avsikt att i likhet med dig bombardera tråden med ett 50-tal udda inlägg, så sätter jag ned foten här betr en ev. dialog med dig ang. denna sfär utav frågor!
Senast redigerad av LeBronThurman 2023-06-29 kl. 02:07.
Citera
2023-06-29, 02:11
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
De mest populära platserna i en berg- & dalbana är längst fram respektive längst bak, alltid flest personer som köar till dessa.

Något som slog med med din kommentar är, om det visar sig att en vagn var mer dödlig än andra så hade de enorm tur att inte välja fel plats. Vem som helst kunde avlidit om de bara satt sig på fel plats. Livet är fan ett roulettehjul.

Vi börjar bakifrån. I en berg&dalbana så skiftar det nog vilken vagn som är mest "dödlig" beroende på lutning i 4 dimensionellt avseende. Dvs är man i en loop, hö el vä sväng, upp eller ned så den tror jag inte på, alla är lika utsatta beroende på vart man är i turen.

Jag köper absolut att man helst vill sitta längst fram el längst bak för att få totala upplevelsen! MEN hur gör dom när tåget inte är fullt? Hoppas någon här har jobbat med det och kan svara!? Men om jag minns rätt så fyller man på från första vagnen och bakåt! Får man ens sitta i sitta i sista vagnen om tåget inte är fullt?

Så summa summarum:

Eliaz ok men med bruten tumme
1 kvinna död
död kvinnas syster som fortfarande är på sjukhus
balkmannen ok med en jävla fanfar för sin flip och tur!
balkmannes fru som vårdas på sjukhus
3 barn som skadades har fått lämna sjukhuset (Eliaz kan ju vara 1 utav dom?)
Då återstår det 2 el 3 personer som vi inte vet något om!

Så enligt video och info så är det i alla fall 3 pers som slungats ut från jetline, kanske fler?

En väldigt mysko tråd på FB detta då det oftast alltid finns någon som känner någon eller som har en video. Varför inte fler videos eller info "från någon som känner någon som..."

Antar vi bara kan vänta på utredningen
Citera
2023-06-29, 03:06
Medlem
Citat:
Vi börjar bakifrån. I en berg&dalbana så skiftar det nog vilken vagn som är mest "dödlig" beroende på lutning i 4 dimensionellt avseende. Dvs är man i en loop, hö el vä sväng, upp eller ned så den tror jag inte på, alla är lika utsatta beroende på vart man är i turen.

Jag köper absolut att man helst vill sitta längst fram el längst bak för att få totala upplevelsen! MEN hur gör dom när tåget inte är fullt? Hoppas någon här har jobbat med det och kan svara!? Men om jag minns rätt så fyller man på från första vagnen och bakåt! Får man ens sitta i sitta i sista vagnen om tåget inte är fullt?

Så summa summarum:

Eliaz ok men med bruten tumme
1 kvinna död
död kvinnas syster som fortfarande är på sjukhus
balkmannen ok med en jävla fanfar för sin flip och tur!
balkmannes fru som vårdas på sjukhus
3 barn som skadades har fått lämna sjukhuset (Eliaz kan ju vara 1 utav dom?)
Då återstår det 2 el 3 personer som vi inte vet något om!

Så enligt video och info så är det i alla fall 3 pers som slungats ut från jetline, kanske fler?

En väldigt mysko tråd på FB detta då det oftast alltid finns någon som känner någon eller som har en video. Varför inte fler videos eller info "från någon som känner någon som..."

Antar vi bara kan vänta på utredningen
Svaret på din fråga får man sitta i sista vagnen om tåget inte är fullt? Svaret på den frågan är bildligt talat JA.

https://rcdb.com/1062.htm#p=118853

Den bilden är från 2011-06-03. Hur det är 2023 kan jag inte svara på.

Det finns 33 bilder ytterligare att titta på om man klickar på bilden. Om det inte fungerar uppdatera sidan klicka på bilden och man får då fram alla övriga bilderna.
Citera
2023-06-29, 03:13
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Svaret på din fråga får man sitta i sista vagnen om tåget inte är fullt? Svaret på den frågan är bildligt talat JA.

https://rcdb.com/1062.htm#p=118853

Den bilden är från 2011-06-03. Hur det är 2023 kan jag inte svara på.

Det finns 33 bilder ytterligare att titta på om man klickar på bilden. Om det inte fungerar uppdatera sidan klicka på bilden och man får då fram alla övriga bilderna.

Ok låt mig omformulera då. Vikt fördelning. Den bilden du länkade till har 3 fulla vagnar framåt och bakåt, dvs mittenvagnen är tom. Men i detta tåg som endast 10 passagerare (din har 12) hur fördelar man det då?

Alla bilder förutom den du länkade har ett fullt tåg förutom 27/34 då de endast sitter 3 el kanske 4 personer som alla är i dom första vagnarna! Så jag vidhåller tills någon som jobbar med detta säger annorlunda, dvs man fyller på tåget framifrån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in