2023-06-27, 20:37
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibibotto
Finlandsfödda, eller modern kommer i alla fall från Finland (detta går att hitta på Facebook).

Ja just det ja. Så är det.
Citera
2023-06-27, 20:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Har dom polis/haverikomissionen undersökt klart?

Dags att öppna upp nu igen, semestern är här folk vill åka karusell!

Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Så är det.

Jag antar att Jetline återöppnar nästa vecka, men då omdöpt till Fritt fall 2.

Inte en chans att Jetline öppnar innan Haverikommisionens utredning är klar vilket kan ta från några månader upp till ett år.

Med all säkerhet blir det inget Jetline mer i år. Om ens någonsin.
Citera
2023-06-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetkorven123
BALKMANNEN

Jag skapade detta konto enbart för att berätta vad som hände med balkmannen.
Bevittnade allting.

Tåget small till med den urspårade delen mot någon fast konstruktion under rälsen som resulterade i ett total stopp. Ingen stoppsträcka what so ever.

Såg en man i röd T-shirt som flög som en trasdocka flera varv i luften (absurt och kommer aldrig glömma det). Han landade med magen mot ett av spåren och låg vikt över det ett tag innan han började klättra mot en balk i närheten av spåret.
Tror nämligen att han fruktade att bli överkörd av tåget bakom.

Har också skapat detta konto för att endast beskriva det min sambo och min 8 åriga dotter fick se och uppleva.

Det du skriver är helt sant om balkmannen.

Sambon och äldsta dottern har åkt Rockjet och står exakt där det hela hände. Endast någon meter ifrån där ena hjulet som ramlade av vagnen. Hon hör flera smällar och tittar upp då kommer Jetline skakandes ner och hela ställningen skakar och hon ser hur dessa personer flyger ur vagnarna. Varav balkmannen är en av dom.

Får panik då dottern står och ser det hela och hon tror att hela ställningen skall rasa och tar tag i dotterns arm och skriker SPRIIIIIIING för hon tror att hela Jetline håller på rasa. Dom springer nästan enda ner till flygande mattan.

Jag själv är är på lilla delen av Grönan med yngsta dottern och har precis åkt flygande elefanterna. Varav sambon ringer mig med darrande/gråtande röst. Du bör komma hit det har vart en olycka på Jetline. Min första tanke var nej vi ska ju åka nyckelpigan. Jag tänkte vad ska jag göra där? Dom brukar ju plocka folk av vagnarna när något händer. Men det var något med rösten som gjorde mig orolig. Okej vi kommer. Kommer dit sambon har gått tillbaks ungefär där dom stod. Jag ser balkmannen och tänker det är väl personal från Grönan som skall hjälpa folk ur vagnarna.

Kommer fram varav min äldsta dotter är helt förstörd och gråter och säger. Pappa jag vill hem! Jag tänker inte åka någonting! Det var precis som på film Pappa!

Jag frågar min sambo. Men alltså vad har hänt. Ja han där på balken plus flera människor till har flygit ut ur vagnarna helt sjukt! Detta är min sambos/dotters upplevelse/syn. Dom såg det hela. Sambon såg även en person hoppa in bakom buskarna. Som förmodligen skulle hjälpa dom som föll till marken.
Citera
2023-06-27, 20:39
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cos
Trots att detta är Fb förvånas jag över antalet helt empatilösa individer som vräker ur sig sitt hat. Om det visar sig att haverikommissionen kommer fram till att varken ägare, vd, sommarjobbare, tekniker eller besiktningsmän brustit i vad som kan betraktas som rimligt så betyder det att dessa isåfall också är oskyldiga offer. De har också familjer, de har känslor, de är av kött och blod. De får nu ränna gatlopp och utsättas för allt hat, trots att ingen har en aning om huruvida de är skyldiga till något eller inte. Sorgligt. Ni är patetiska.

Alltså, jag ser inget hat. Men det finns bara en ansvarig och det är VD. Alla andra har inget ansvar och ska inte kritiseras. Det är VD som är ytterst ansvarig för verksamheten. Har han accepterat att ha en lägre säkerhet än vad som kan förväntas (genom påtryckningar från ägaren) så är det han som kommer att åtalas.

Men vi får nog invänta utredningen innan vi tar fram tjära och fjädrar.
Citera
2023-06-27, 20:40
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte en chans att Jetline öppnar innan Haverikommisionens utredning är klar vilket kan ta från några månader upp till ett år.

Med all säkerhet blir det inget Jetline mer i år. Om ens någonsin.

Nä Jetline fattar jag, men övriga parken = ÖPPNA!!!!
Citera
2023-06-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis01
24 juni var i lördags

Nu fick ju jag ångest delux då jag känner henne. Vet ni om de är Nadja?
Isf är de fruktansvärt 💔. Ensamstående mamma 😭
Citera
2023-06-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Ja, se stockholmare… kan inte göra nåt rätt. Tacka vet jag Liseberg, där är det ordning o reda och ingen dör av lite bergochdalbana.

Håller med!

Danmark är också bättre än Stockholm! Såg just en 40 minuter lång video bestående av journalfilmer från Danmark filmade år 1920. Mellan 1.08 och 1.34 ser man besökare på Tivoli som just ska åka berg- och dalbanan. Alla ser väldigt glada och förväntansfulla ut, alla är finklädda och alla uppför sig jättebra. Tåget är fullsatt med passagerare. En äldre man med vitt skägg ombord på tåget lyfter på hatten och vinkar farväl som om han skulle ge sig ut med Titanic. Men det gick säkert bra den gången i Danmark, år 1920!

Alla i filmen är vita också. Förstås.

https://www.youtube.com/watch?v=gclvLpQU7QE
Citera
2023-06-27, 20:45
Medlem
Jetline lär aldrig mer öppna. Hur ska de kunna motivera det?

"Vi trodde den var säker innan. Nu har vi dock kollat den och fått en utredning gjord. Ni kan därmed åka säkert nu."

"Trots den tragiska dödsolyckan hoppas vi att ni är glada för att Jetline öppnar igen."

Kommer inte att ske.
Citera
2023-06-27, 20:46
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Låter och ser ut som han drar upp en bygel här https://youtu.be/zlEFJEXgiYo?t=95

Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Det har aldrig funnits bälten i Jetline. Du hör och ser till och med byglarna alldeles på slutet av filmen.

Men haha åkte hunden på riktigt?

Jag har aldrig varit på Gröna lund eller åkt karuseller så jag vet inte hur det ska låta.
Jag tror hunden åkte med.

Hade byglar över axlarna likt fritt fall kunnat hålla kvar åkarna i vagnarna när det tog stopp eller de hade åkt ut ändå?
Citera
2023-06-27, 20:46
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Girigheten hos många vet inga gränser.
Oron som lyser i ögonen hos VD och informationschefen beror troligen på rädsla för förlorad bonus.
Inte för att nån kommer och tar bort den, utan för eventuellt minskad omsättning i år.

Schimpansernas grymma öde struntade de också i. Och alla som besöker Furuviksparken trots det som hände. Sorgligt.
Citera
2023-06-27, 20:47
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Nä Jetline fattar jag, men övriga parken = ÖPPNA!!!!

Faktiskt tveksamt om grönan kommer öppna igen i år. Om preliminära rapporter tyder på ett sunkigt säkerhetstänk (vilket inte är osannolikt) så förblir parken stängd och de får sikta på 2024
Citera
2023-06-27, 20:48
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyvla-en-ulk
Jag har aldrig varit på Gröna lund eller åkt karuseller så jag vet inte hur det ska låta.
Jag tror hunden åkte med.

Hade byglar över axlarna likt fritt fall kunnat hålla kvar åkarna i vagnarna när det tog stopp eller de hade åkt ut ändå?

Byglar över axlarna hade räddat samtliga, men det hade fortfarande gjort jävligt ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in