2023-06-27, 17:17
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Här är ett Youtubeklipp från Galenskaparnas film: Hajen som visste för mycket, inspelad 1989.
https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo
Åktur i gamla Jetline, Inga byglar på den tiden. Troligtvis så är det midjebälte men det går inte att se. Märks bara slutet när Lennart Cumberland-Brons har svårt att komma ur sätet, som att han sitter fast i något.
Dessutom så sitter Benny Hörnsteen och håller i en liten hund under åkturen.
Citera
2023-06-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Ok, fel av mig i all hast. ”Alla som drabbades av olyckan samt deras anhöriga” skulle det vara. Att hitta de som fick livshotande skador av olyckan är väl inte så svårt? I det här fallet så låg ju kvinnan på IVA, med hennes man ”Balkmannen” vakandes bredvid.
Ja, fast med mannen vakande bredvid så kanske GL ansåg att det räckte att ha kontakt med honom eftersom han ju är fullt förmögen att kontakta andra anhöriga och berätta. Alternativt kan ju sjukhuset ta den kontakten ifall mannen inte skulle orka.
Hade inte mannen varit där så förutsätter jag att de som anses som närmast anhöriga hade kontaktats.
Citera
2023-06-27, 17:21
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Ska man stänga E4an resten av året efter en olycka?
Ska man stänga av spårvagnarna rester av året om nån blir påkörd?
Ska man stänga ner akuten resten av året om någon avlider?
Ska man stänga ner en restaurang resten av året om någon gäst sätter maten i halsen och avlider?
Ska man stänga ner viking färjan resten av året om någon ramlar över bord?

Något brister i rutinerna uppenbarligen. Det behövs tillsyn över alla karuseller, alla rutiner på hela nöjesfältet innan man släpper in folk igen.

I alla exempel utom sjukhus är kund/besökare/användare som är inblandad och har delansvar i eventuell olycka.

Och sjukhus är livsviktigt för samhället att det är igång, och lagstadgat att man inte bara kan klappa igen. Dessutom är det med i verksamhetsbeskrivningen att folk dör på sjukhus. Dummaste liknelsen I världshistorien tror jag

Till syvende och sist är det gl själv som förlorar på öppning, folk kommer i längden se det som oansvarigt och bred bojkott/bortval kan bli deras fall.
Citera
2023-06-27, 17:21
Medlem
ndyzs avatar
Är det bara jag, eller är det inte konstigt att det inte finns en enda film på själva händelsen? Dagens ungdomar filmar ju 24/7 nu för tiden. Tror ni det någonsin kommer att komma video på olyckan?
Citera
2023-06-27, 17:23
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Då slungades han alltså ur vagnen och fick tag i balken i farten...
Han hade blivit en legend om alla dog förutom honom.
Man får gratulera att han var den enda som klarade sig utan sjukhusvistelse. Har jag rätt? (De som inte flög ur vagnen räknas inte)
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Enligt ett ögonvittne som skrev förut här idag så ramlade han på rälsen och kravlade sig till balken.
Mycket mer troligt.
Hade inte det varit enklare att stanna kvar på banan? Risk för att det kan komma ett till tåg så det rationella var nog att ta sig till balkarna.
Senast redigerad av SuspiciusMind 2023-06-27 kl. 17:26.
Citera
2023-06-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Du glömde räkna med att folk ska kliva av och på och sätta på bygeln samt någon som checkar alla. Den mellanakten tar nog minst 2 minuter. Omöjligt att det kan röra sig om 1 miljon åk per år.
Man har nog två tåg ute på banan och ett på stationen för påstigning. Samt ett par tåg i depån.
Det kan bli krångligt för Haverikommissionens generaldirektör som dessutom tror att det sitter fyra hjulset under varje vagn.
Citera
2023-06-27, 17:26
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyvla-en-ulk
Här är ett Youtubeklipp från Galenskaparnas film: Hajen som visste för mycket, inspelad 1989.
Åktur i gamla Jetline, Inga byglar på den tiden. Troligtvis så är det midjebälte men det går inte att se. Märks bara slutet när Lennart Cumberland-Brons har svårt att komma ur sätet, som att han sitter fast i något.

Låter och ser ut som han drar upp en bygel här https://youtu.be/zlEFJEXgiYo?t=95
Citera
2023-06-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Han hade blivit en legend om alla dog förutom honom.
Man får gratulera att han var den enda som klarade sig utan sjukhusvistelse. Har jag rätt? (De som inte flög ur vagnen räknas inte)

Min tolkning är iaf att balkmannen slungades ut. Och att han lyckades klamra sig fast där uppe är helt otroligt!
Citera
2023-06-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyvla-en-ulk
Det har aldrig funnits bälten i Jetline. Du hör och ser till och med byglarna alldeles på slutet av filmen.

Men haha åkte hunden på riktigt?
Citera
2023-06-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0ppan80
Man behöver inte ens jobba där, det är bara att ringa 0771-567 567 och fråga. De läser upp allt över telefon till dig, personnummer, adresser, vem man var gift med och när, skilsmässor, alla barn oavsett ålder, osv. De ställer inga motfrågor om varför du undrar, det är offentlighetsprincipen i Sverige.
Jo det känner jag väl till. Men då behöver man sitta i en evighetslång telefonkö. Användaren i fråga hade nog inte bemödat sig om att göra det tror jag. Det går väsentligt snabbare att själv slå i register man har tillgång till på flera myndigheter, inte bara SKV. Däremot är det ett brott mot GDPR...
Citera
2023-06-27, 17:28
Medlem
Fibonaccitals avatar
Haverikommissionen om Gröna Lund-olyckan: ”Ingen gräns för hur djupt vi går”
Publicerad 17:03

https://www.dn.se/sverige/haverikommissionen-om-grona-lund-olyckan-ingen-grans-for-hur-djupt-vi-gar/

...spår så vet man att vagnen inte löper som den ska, säger John Ahlberk.
Spårmärkena kommer att jämföras...
Citera
2023-06-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Ja, fast med mannen vakande bredvid så kanske GL ansåg att det räckte att ha kontakt med honom eftersom han ju är fullt förmögen att kontakta andra anhöriga och berätta. Alternativt kan ju sjukhuset ta den kontakten ifall mannen inte skulle orka.
Hade inte mannen varit där så förutsätter jag att de som anses som närmast anhöriga hade kontaktats.

Ok, vi har uppenbarligen olika åsikter om detta. Jag tycker ändå det är fel av Grönan att hävda att de har mycket nära kontakt med alla drabbade när de inte alls har det.

Allt som Grönan gör nu handlar om damage control och att svära sig fria från allt ansvar (samt att förlora så lite pengar som möjligt). Då ingår det även att använda rena lögner om så skulle behövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in