2023-06-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Så du representerar allmänheten, eller?

Klart att allt med såna här ovanliga olyckor är av allmänintresse!

Nej, vad som orsakade olyckan är allmänintresse. För att det inte ska hända igen.
Ett offers privata information är inget du har rätt till.
Väx upp för fan.
Citera
2023-06-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PistolPartiet
Hur kan vi inte ha namnet på den avlidna än? Var det en turist eller hur kan ingen känna nån som känner personen?
Vi måste respektera att familjen vill sörja i lugn och ro först och inte få en massa representanter från media som ringer upp dem eller åker till deras hem.
Citera
2023-06-27, 10:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Nej, vad som orsakade olyckan är allmänintresse. För att det inte ska hända igen.
Väx upp för fan.

Det är ingen privat information vem som avlidit och det är inget respektlöst med att upplysa om det. Tvärtom. Det är du och andra som bråkar om detta som inte respekterar de döda och ska bråka om hur högstående moraluppfattning ni har, vilket ni inte har, det är bara snedvriden moralism, och ni har ingen rätt eller anledning att tala för de döda. Det är fullkomligt naturligt att namnet på avlidna kommer fram; det är sedan man får visa den avlidna och de sörjande respekt.
Citera
2023-06-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Väx upp för fan.

Ha en trevlig dag själv!

Namnet kommer här så småningom, oavsett vad du tycker om det. Om du inte gillar det så föreslår jag att du slutar läsa tråden.
Citera
2023-06-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tror inte detta kommer leda till nya rutiner eller att man börja anställa riktiga tekniker. Grönan är privat ägt och tänker bara på pengar och så länge dödsolyckor händer så sällan så kommer dom köra på som vanligt.
Dödsolyckor kommer fortsätta hända och speciellt på Gröna Lund.

Vi har då Liseberg som är kommunalt så förhoppningsvis inte lika snåla där eftersom senaste dödsolyckan skedde 1957 så 66 år sen.
Nånting gör Liseberg annorlunda som dessutom är en större park.

Tror dock både använder sig av liknande rutiner där ungdomar leker tekniker men Liseberg gör något extra eller bara har haft en jävla tur.
Det har skett fler allvarliga olyckor på Liseberg senaste 20 åren än vad som skett på Gröna Lund. Incidenten med Rainbow och Lisebergsbanan för att nämna två. Lyckligtvis inga dödsfall, men likväl allvarliga olyckor. Något som varit sällsynt på Gröna Lund.
Citera
2023-06-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbo
Finns bara en i Sverige.

Hon skrev till Facebookgruppen Dator & IT hjälpen i söndags.

https://www.facebook.com/groups/106505099758658/permalink/1596277697448050/

24 juni var i lördags
Citera
2023-06-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Det är helt självklart att man vill veta det. I det här fallet är det särskilt intressant eftersom i bergochdalbaneolyckor är personer med ovanlig kroppsform extremt överrepresenterade, så då vill man veta om något sånt var inblandat. NU!

Det här var ta mig fan den mest patetiska och perversa ursäkten för eget snokande jag nånsin läst på flashback.
😂
Har du missat att flera personer föll ur? Varför är du inte lika intresserad av deras identitet och kroppsform?

Äh, gå och lägg dig igen.
Citera
2023-06-27, 10:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja och då har familjen godkänt det. Du vet ju inte ens om det är rätt person du hängt ut nu.

Vilket är ett gott skäl till att den som vet upplyser om rätt namn, inte tvärtom. Korrekt information är bra och motverkar rykten. Det som är orimligt och att inte visa respekt är att som du och andra se det anledning att bråka och läxa upp folk att någon avlidit och att folk fullt naturligt undrar och vill veta vem denna är.
Citera
2023-06-27, 10:53
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ang. bälten eller ej.. jag åkte Jetline mycket i barndomen, säg väldigt tidigt 90-tal. Visst kan barndomsminnen vara lite suddiga men jag måste ändå ha åkt den där banan minst 20 ggr på den tiden. Har aldrig ett minne av någon form av bälte, det enda jag minns är just den där lilla bygeln de tryckte ner över ben/höft…

När jag åkte en herrans massa år senare var det inte heller ngt bälte, som jag minns.

Så om det nånsin funnits bälten, så tycks det som om det måste varit under en väldigt begränsad period, isf… 🤔
Gjort lite efterforskning kring bältena.
Från wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jetline
Citat:
Jetline invigdes 1988[1] och var en kopia av Bavarian Mountain Railroad (BMRX)[3][4][5], senare omdöpt till Knightmare, som invigdes 1987 på Portopialand i Chuo i Kobe i Japan

Som vi ser ovan är Jetline en kopia av den nu omdöpta Knightmare. Därmed började jag söka runt efter bilder från denna och fann då en YouTube video.
2.37 in i videon syns tydligt hur bälten finns på Knightmare's vagnar:
https://youtu.be/yorFd3fW-tA?t=157

Bild på bältena för er som inte vill kolla YouTube:
https://imgur.com/a/LJ35qEA

Så med andra ord var den först designad med bälten men Jetline körde med byglar.
Senast redigerad av Kiiingdomofheaven 2023-06-27 kl. 10:55.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tror inte detta kommer leda till nya rutiner eller att man börja anställa riktiga tekniker. Grönan är privat ägt och tänker bara på pengar och så länge dödsolyckor händer så sällan så kommer dom köra på som vanligt.
Dödsolyckor kommer fortsätta hända och speciellt på Gröna Lund.

Vi har då Liseberg som är kommunalt så förhoppningsvis inte lika snåla där eftersom senaste dödsolyckan skedde 1957 så 66 år sen.
Nånting gör Liseberg annorlunda som dessutom är en större park.

Tror dock både använder sig av liknande rutiner där ungdomar leker tekniker men Liseberg gör något extra eller bara har haft en jävla tur.

Att nån dör på Grönan är dock jävligt sällsynt med tanke på hur många besökare de har varje år. Innan helgens olycka var det 2015 då en man ramlade ner från nån slags avsats som han klättrat upp på för att se Marilyn Manson. En svår olycka att förhindra då det var självförvållat av ett hårdrocksfyllo.

Jämför Grönan med exempelvis Roskildefestivalen så framstår Grönan som det säkraste stället på jorden.
Citera
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Vi måste respektera att familjen vill sörja i lugn och ro först och inte få en massa representanter från media som ringer upp dem eller åker till deras hem.

Skulle tro att media redan har vetskap om vem offret är.
Citera
2023-06-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ingen privat information vem som avlidit och det är inget respektlöst med att upplysa om det. Tvärtom. Det är du och andra som bråkar om detta som inte respekterar de döda och ska bråka om hur högstående moraluppfattning ni har, vilket ni inte har, det är bara snedvriden moralism, och ni har ingen rätt eller anledning att tala för de döda. Det är fullkomligt naturligt att namnet på avlidna kommer fram; det är sedan man får visa den avlidna och de sörjande respekt.

Bara en massa dåliga ursäkter för att rättfärdiga ditt egoistiska snokande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in