Citat:
Ursprungligen postat av
Sulkis
Visst, det är väl ett symptom på det nya superindividualistiska Sverige, men jag är väl ett barn av min tid i så fall.
Jag tycker liksom inte att det är så jävla självklart att man bara delar exakt lika på allt, om vi gör slut om ett par år så kommer jag ha lagt hundratusentals kronor på barn som jag i värsta fall aldrig kommer träffa igen. Jag vill verkligen inte vara snål, men jag vill å andra sidan inte vara naiv. Jag vet verkligen inte vad som är rimligt.
Tycker mest rimligt är ni delar på alla fasta kostnader, boende, el, vatten, internet etc, mm skaffa ett servicekontor där ni för över pengar varje månad till detta och sen autogiro på räkningarna. Enkelt ex 6000:- var till det! Vill ni ha fler kanaler mm ok nu måste vi ändra överföring/månad till 6100:-
Mat dela på detta dvs handla varannan gång, här förlorar du dock då du får stå för mat till hennes barn också, men blir bara larv och du kommer ses som en snål jävel om du tjafsar om att hon ska betala för 2 mjölk och du för en eller ska ni börja väga matportionerna och räkna antal ostskivor. Så handla varannan ggr. Det du kan styra här är du handlar bara mat.
Hon kommer handla mat, saker till barnen när hon handlar, men då betalar hon också för det själv.
Hon får köpa alla kläder, skor, extra till barnen. Hon får säkert barnbidrag, underhåll eller delarna det med exet, här ska du säga tidigt att det är hennes pengar som ska gå till barnen bara och ett argument för hålla en gemensam/delad ekonomi, du vill ju inte handla skit för hennes barnbidrag som är till barnen.
Övrigt, vill du ha mobil abonnemang för 500 i månaden står du själv för det. Tankar du din bil för 2000 i månaden betalar du det med och hon för sitt.
Sen resten, tja vill du betala en cykel till hennes barn, gör det då eller så tycker du barnens pappa bör sköta sånt eller hon får fixa, du kan följa med.
Varning! Är du snål eller uppfattas som det kommer du garanterat att förlora på det till slut!
Enklast, kör gemensamt och inse du förlorar. Kanske har du tur att kärringen är sparsam så barnbidrag och underhåll täcker väl kostnaderna för barnen, ni kanske t.o.m. går +?
Tänk även idag kanske du kung ekonomiskt och drar in några tusen mer i månaden som du inte vill lägga på hennes ungar, om 20 år kanske hon drar in 35000 mer än dig i månaden och då inte lika kul bara dela på fasta kostnader längre när hon lyxar och du knappt har råd.