2023-06-27, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Säkert, men att ens orka,,,
För egen del har vi levt så i över 30 år, ingen av oss har behövt försaka något vi velat ha som individer, snålhet är dessutom en väldigt osexig sak..

Fast det är ju inte så sexigt att bråka och det gör många par om pengar.

Hittar man en rättvis fördelning som alla är nöjda med i botten kan var och en sen göra sina egna prioriteringar efter sina behov med sina egna pengar och bråken om ekonomi minskar.

Tror inte jag haft en enda tjej som tyckt exakt lika om vad man vill lägga pengar på.

Om hon vill äta, uppleva, gå på behandlingar, köpa kläder och blir lycklig av det är det väl bättre att hon kan göra det med gott samvete för sina pengar och sen kan jag som inte bryr mig ett skit om det leva som en jude och byta upp mig till en bättre skoter efter ett halvår.

Vad är det som är osexigt med att var och en ansvarar för sina egna köpbeslut och har full frihet att prioritera det man själv tycker är viktigt?
Citera
2023-06-27, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Man kan inte dela rättvist i ett sådant läge.
Du måste bestämma dig.
Vill du vara en familj med sambons barn eller vill du ha millimeter rättvisa.
Någon skrev något bra om ett riktigt fuck off kapital.
Det finns väl en annan förälder till barnen som bor med dig.
Se till att ungarna om det går bor varannan vecka så blir det enklare.
Jag har varit sambo med en.
Jag hade då 4 barn med i boet han 2.
Han levde på soc när vi träffades och helt plötsligt skulle jag försörja honom och hans barn på min lön för då vi blev sambos så rök soc bidraget.
6 månader senare flyttade jag med mina barn då mina barns och min levnadsstandard helt plötsligt blev på soc nivå.
Det hette att han skulle jobba men det hände aldrig.
Jag pallade iallafall inte.

Nej du är ju kvinna, enbart män förväntas ge mer ekonomiskt i ett förhållande.
Citera
2023-06-27, 06:32
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Visst, det är väl ett symptom på det nya superindividualistiska Sverige, men jag är väl ett barn av min tid i så fall.

Jag tycker liksom inte att det är så jävla självklart att man bara delar exakt lika på allt, om vi gör slut om ett par år så kommer jag ha lagt hundratusentals kronor på barn som jag i värsta fall aldrig kommer träffa igen. Jag vill verkligen inte vara snål, men jag vill å andra sidan inte vara naiv. Jag vet verkligen inte vad som är rimligt.
Tycker mest rimligt är ni delar på alla fasta kostnader, boende, el, vatten, internet etc, mm skaffa ett servicekontor där ni för över pengar varje månad till detta och sen autogiro på räkningarna. Enkelt ex 6000:- var till det! Vill ni ha fler kanaler mm ok nu måste vi ändra överföring/månad till 6100:-

Mat dela på detta dvs handla varannan gång, här förlorar du dock då du får stå för mat till hennes barn också, men blir bara larv och du kommer ses som en snål jävel om du tjafsar om att hon ska betala för 2 mjölk och du för en eller ska ni börja väga matportionerna och räkna antal ostskivor. Så handla varannan ggr. Det du kan styra här är du handlar bara mat.
Hon kommer handla mat, saker till barnen när hon handlar, men då betalar hon också för det själv.

Hon får köpa alla kläder, skor, extra till barnen. Hon får säkert barnbidrag, underhåll eller delarna det med exet, här ska du säga tidigt att det är hennes pengar som ska gå till barnen bara och ett argument för hålla en gemensam/delad ekonomi, du vill ju inte handla skit för hennes barnbidrag som är till barnen.

Övrigt, vill du ha mobil abonnemang för 500 i månaden står du själv för det. Tankar du din bil för 2000 i månaden betalar du det med och hon för sitt.

Sen resten, tja vill du betala en cykel till hennes barn, gör det då eller så tycker du barnens pappa bör sköta sånt eller hon får fixa, du kan följa med.

Varning! Är du snål eller uppfattas som det kommer du garanterat att förlora på det till slut!

Enklast, kör gemensamt och inse du förlorar. Kanske har du tur att kärringen är sparsam så barnbidrag och underhåll täcker väl kostnaderna för barnen, ni kanske t.o.m. går +?
Tänk även idag kanske du kung ekonomiskt och drar in några tusen mer i månaden som du inte vill lägga på hennes ungar, om 20 år kanske hon drar in 35000 mer än dig i månaden och då inte lika kul bara dela på fasta kostnader längre när hon lyxar och du knappt har råd.
Citera
2023-06-27, 06:35
Bannlyst
Fasta kostnader bör man delar på, såsom hyra, försäkringar och eventuell bil

Medan barnens kostnader får den som äger barnen ta. Sedan tro jag väl personlig det är svårt att gå in ett sambo förhållande, om vill ha mm rättvisa.

TS får tänka så , att ett samslag hos en hora kostar ca 2500-3000:- , får då TS knulla 3 ggr i månaden, då har jag TS sparat 9000:-. Ställer sambon upp på smisk och pisk, andra lite mer udda sexsorter, då bli prislappen dyrare.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-06-27 kl. 06:40.
Citera
2023-06-27, 06:42
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte vad du menar. Jag ifrågasätter att mannen ska uppvisa traditionella värderingar när kvinnor inte är traditionella. Jag förstår inte varför det inte ska vara ömsesidigt. Det är redan mer än hälften av männen som i princip står helt utanför marknaden och det kommer att bli 80% inom ett par år. Men ditt argument är att dessa 80% av männen ska simpa ännu mer för det ständigt försämrade utbudet av kvinnor? Nej tack. Om du vill ha mig, visa mig att du är på min nivå, annars får det vara. Om du vill att jag bjuder på en traditionell dejt, visa att du inte har några andra män som du dejtar samtidigt.
Är det inte bättre att den hälsosamma lämnat den onaturliga och träffar en ömsesidig istället för att sänka sin nivå?
Citera
2023-06-27, 07:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Är det inte bättre att den hälsosamma lämnat den onaturliga och träffar en ömsesidig istället för att sänka sin nivå?

Ja men kvinnor förväntar sig idag att män sänker sin standard. Men kvinnor ska ha kvar sin orimliga standard för de vill inte att det ska vara några konsekvenser för dem.
Citera
2023-06-27, 07:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjonjoka
Du har inte ens råd med en hemmafru för du är fattig lol.

Vad fan vet du om min ekonomi och tillgångar?
Citera
2023-06-27, 07:47
Medlem
Sonny00s avatar
Lägga en massa pengar på att föda gökungar i boet? Nej tack!

Om x antal år lämnar kvinnan mannen i alla fall när hon träffat någon mer ”spännande” som får det att pirra mellan benen. Efter det har man ingen nytta alls av barnen trots att man öst ut pengar på dem.
Citera
2023-06-27, 07:47
Medlem
Kottkompotts avatar
Det där beror helt på.

Om den ena är hemmafru/hemmaman och villigt sköter en väldigt stordel av hemsysslorna så tycker jag att det är i sin ordning om den arbetande betalar en större del av de fasta utgifterna.
Hemma så betalar jag hyran och någon försäkring, och frun betalar el och internet. Vi har ungefär lika mycket kvar efter det, en vanlig månad.
Alla gillar kanske inte detta, men jag tycker det är okej.

I fallet med att båda är arbetande på heltid tycker jag att en procentuell del av utgifterna är i ordning.
Om ena partnern tjänar dubbelt så mycket netto så tjänar denne alltså 2/3 av hushållsinkomsten, och bör således betala 2/3 av den totala hyran, elen, internet och försäkring.
Tycker jag iallafall.

Undantaget är om den ene tjänar t.ex. över 100K netto och den andra är vårdbiträde men de ändå bor i en lägenhet med en hyra på max 20K, då kan den rike gott betala hela rasket då denne ändå har lika mycket kvar som den andres nettolön flera gånger om.

Återigen en orsak att jag tycker att Sambeskattning vore på sin plats.
I sunda fungerande hushåll ska det inte vara något problem, då den högre avlönade kan ge en slant till partnern för att väga upp detta frivilligt, och de hushåll med bara en arbetande får bättre medel att stå sig på och mata barnen med.
De enda lidande av sådana konstellationer är hushåll där frun inte jobbar heltid och har valt att vara i lag med en grym sälle.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-06-27 kl. 07:50.
Citera
2023-06-27, 07:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissB
Bor man ihop med någon så är väl tanken att man ska leva tillsammans livet ut? Eller? Varför ska man då hålla på och stressa så med ekonomin? Absolut om man har ett sparkonto sen innan med 500.000 så behåller man det själv, men att den ena ska tjäna 70.000 i månaden och den andra 20 känns ju rätt så orättvist om man ändå delar sitt liv tillsammans? Det är för mig bara konstigt

Ja i ditt exempel så får ju den ena betala mer, personligen skulle jag inte bli ihop med någon på de premisserna. Kanske lätt att säga, svårare om man blir kär?
Citera
2023-06-27, 07:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Så om jag sitter på en bostadsrätt som är cashad och klar ska en tjej som flyttar in betala enbart halva månadsavgiften och om jag väljer att belåna den fullt ut och skyffla in pengarna (gamla tillgångar) på börsen i stället så tredubblas hennes hyra rakt av?
Hon betalar ingen "hyra" med min modell, men ja, det delade överskottet minskas eftersom du drar på dig räntekostnader. Det krävs nog en diskussion innan för att undvika sura miner.
Citera
2023-06-27, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Hej!

Hur tycker ni att man ska tänka i ett samboförhållande där ena partnern har två barn och den andra är barnlös? Jag tänker främst på fasta kostnader som typ boende, el, bil osv. (men för all del också rörliga kostnader för t.ex. mat, men det brukar falla sig lite mer naturligt att vi bara turas om att handla) - är det rimligt att dela på kostnaderna 50/50 eller är det rimligare att den partnern som har två barn, som också ”tar del av kakan” så att säga, betalar mer? Hur mycket mer i så fall? 75/25 känns ju lite väl saftigt kanske. Jag _vet_ att det inte finns något rätt och fel och att alla får göra som de vill blablabla, men vad tycker ni är rättvist?
sjukaste tråden jag sett....
Om du inte ser din sambos barn som en del i din familj så är du på riktigt dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in