2023-06-26, 22:32
Medlem
Har du valt att ge dig in i ett förhållande där din partner har barn sedan tidigare så får du köpa hela paketet. Du kan inte plocka russinen ur kakan och förvänta dig ekonomisk lättnad, i samband med att du valt din partner har du även valt att släppa in två bonusbarn. Det är lika bra att du förlikar dig med den tanken, annars kommer du skapa många konflikter över ekonomin.
Citera
2023-06-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Jag fattar inte varför dessa fördelningsfrågor ständigt dyker upp?
Är man i ett seriöst förhållande som sambo eller gift så är allt utom en gemensam kassa obegripligt för mig, bonusbarn eller inte kvittar.
Men vad menar du med "gemensam kassa"?

Om du går in i förhållandet med 10msek på banken, är detta nu er gemensamma kassa? Får hon 5msek om hon överger dig?

Eller?
Citera
2023-06-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Finns dock en problematik här, och det är ju det där med "inkomster", vilket oftast bara är en bisarr kommunistisk föreställning djupt rotad i det svenska folkhemmet.

Jag hamnade själv vid ett sådant "förhandlingsbord" en gång och försökte från första början konstatera hur bisarrt upplägget var, men vi var ändå tvugna att dra den här "förhandlingen" till botten. D.v.s. vid någon punkt säger tjejen "om du tjänar X och jag Y, så betalar du 80% och jag 20%", jag säger "okej", och hon säger "så då är vi överrens?", och jag svarar att "Ja det blir ett jättebra upplägg".

Sen lät jag poletten trilla ned en bit innan jag meddelade att jag säger upp mig från mitt förvärsarbete, så nu ska hon (fattig) betala alla våra kostnader. Själv har jag nämligen tillräckliga säkerheter för att belåna min vardag.

Mm, från början hade inkomsten varit en icke-fråga då vi i princip tjänar lika mycket, men: min sambo valde att gå ner i tid för att hon inte riktigt höll ihop mentalt när hon jobbade 100%. Jag respekterar beslutet till fullo, men det hade ju såklart aldrig varit möjligt utan mig. Hur förhåller man sig till det i uppdelningen av kostnader liksom? Jag betalar i princip för att hon ska få vara ledig en dag i veckan. Å andra sidan är det ju mycket annat som inte heller hade varit möjligt om vi inte var två - både för henne och mig.
Citera
2023-06-26, 22:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Men vad menar du med "gemensam kassa"?

Om du går in i förhållandet med 10msek på banken, är detta nu er gemensamma kassa? Får hon 5msek om hon överger dig?

Eller?
Nej. det var det jag menade med "prenup" och skyddat fuck off-kapital. Man delar lika på löpande intäkter så länge förhållandet varar, inte besparingar eller gamla tillgångar.
Citera
2023-06-26, 22:35
Medlem
Bunnys avatar
Personligen skulle jag jag aldrig klara av att låta någon annan kontrollera min ekonomi, oavsett om hon kommer in i relationen med bonusbarn eller utan.
Citera
2023-06-26, 22:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om du prioriterar att ligga med rika kvinnor framför modellsnygga kvinnor är det något väldigt udda med din genetik, rent biologiskt.

Sen har den här jävla incel-kulturen också skapat motsatta mongon som den här Melange, som får hela sin världsbild av andra incels. Att ligga med snygga tjejer blir också tråkigt - givet premissen att hon är ovärdig som din fru och du hatar hennes barn är det väldigt enkelt så att det är trevligare att leva ensam.

Situationerna ur verkligheten får vi i kombinationen av detta. För du kommer (givet normal genetik) fortfarande gå hem och ligga med den snygga tjejen, inte den som har ekonomi och är psykiskt stabil. Och ibland blir det ett barn när man ligger med varandra.

De här incel-situationerna ligger i någon fantasi-värld bredvid verkligheten.

Jag prioriterar inte det, nej, jag har redan prokreerat (stavning?). Min nuvarande flickvän reder sig själv och har egna barn som hon själv betalar för. Vi bor inte tillsammans. Jag är förbi barnåldern då jag går på kvinnor i min egen ålder.
Citera
2023-06-26, 22:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag prioriterar inte det, nej, jag har redan prokreerat (stavning?). Min nuvarande flickvän reder sig själv och har egna barn som hon själv betalar för. Vi bor inte tillsammans. Jag är förbi barnåldern då jag går på kvinnor i min egen ålder.
Om ni inte bor tillsammans så är det en helt annan sak. Jag hade inte heller velat ha gemensam ekonomi med en särbo.
Citera
2023-06-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Jag fattar inte varför dessa fördelningsfrågor ständigt dyker upp?
Är man i ett seriöst förhållande som sambo eller gift så är allt utom en gemensam kassa obegripligt för mig, bonusbarn eller inte kvittar.

Visst, det är väl ett symptom på det nya superindividualistiska Sverige, men jag är väl ett barn av min tid i så fall.

Jag tycker liksom inte att det är så jävla självklart att man bara delar exakt lika på allt, om vi gör slut om ett par år så kommer jag ha lagt hundratusentals kronor på barn som jag i värsta fall aldrig kommer träffa igen. Jag vill verkligen inte vara snål, men jag vill å andra sidan inte vara naiv. Jag vet verkligen inte vad som är rimligt.
Citera
2023-06-26, 22:45
Medlem
Det finns två sätt att tackla detta.

1. Ni lägger upp ekonomin likt en bokföring i ett företag och var kostnad har sitt ställe. Känns stelt och osexigt, men rättvist in på öret. Tjänar sambo mkt mer än du? Du blir inte blåst vid en framtida ev. separation.

2. Ni satsar på ett livslångt familjeliv tillsammans. Kärlek är så mycket mer än risken att bli ghostad. Vill ni utöka familjen och få gemensamma barn? Giftas? Vad spelar då dagens utgifter för roll när era barnbarn kommer och firar jul med er om 40 år?
Citera
2023-06-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Passa dig för kritik. De personer som tycker det är heligt viktigt att dela upp kostnader 100 % rättvist ogillar såna här åsikter.

Tvärtom. Jag vill se det från båda håll. Jag undrar egentligen vad det är för bakomliggande faktorer som avgör hur man resonerar, för bevisligen har folk väldigt olika uppfattning i den här frågan.
Citera
2023-06-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Mm, från början hade inkomsten varit en icke-fråga då vi i princip tjänar lika mycket, men: min sambo valde att gå ner i tid för att hon inte riktigt höll ihop mentalt när hon jobbade 100%. Jag respekterar beslutet till fullo, men det hade ju såklart aldrig varit möjligt utan mig. Hur förhåller man sig till det i uppdelningen av kostnader liksom? Jag betalar i princip för att hon ska få vara ledig en dag i veckan. Å andra sidan är det ju mycket annat som inte heller hade varit möjligt om vi inte var två - både för henne och mig.
Den intressantaste situation jag haft som påminner om denna var när jag gick mer eller mindre +- för att finansiera mig och min dåvarande sambo, som hade oerhört låga inkomster. Det var ju inga konstigheter. Problemet är att sedan kom det fram att hon sparat en tusenlapp/månad. Alltså mer än vad jag gjorde. Vilket blir väldigt, väldigt konstigt.

Citat:
Nej. det var det jag menade med "prenup" och skyddat fuck off-kapital. Man delar lika på löpande intäkter så länge förhållandet varar, inte besparingar eller gamla tillgångar.
Därav det jag skrev nedan, då det var precis en sådan situation. Det är en förvriden kommunistisk folkhemsinställning. I verkligheten kan det såklart utfalla på ett sådant sätt att ni båda går in i ett förhållande med samma förutsättningar, men det speciella med det svenska folkhemmet är att man är så upphakad på den kommunistiska ordningen att man inte ens tar in att situationerna varierar.

Det gäller inte bara detta, utan löper genom den svenska kulturen överlag. Det är därför man acceperar den enorma skatt svensk stat tar från fattiga arbetare. För att man tycker att "de rika" och "hög förvärvsingkomst" är samma sak, när det snarare är rena motsatser (folk som är rika tenderar att inte arbeta arslet av sig för att producera värde åt andra i onödan).

D.v.s. om du och din partner kommer fram till att den som förvärsarbetar bäst ska betala mest är det ju bara för dig att säga upp dig och fokusera på kapital som inte räknas. Plötsligt ska hon betala pengar till dig trots att hon är fattig och du är rik.

Det kan låta kinkigt pga i verkligheten vill man ju bara ha en sömlös familj, men de djävulska detaljerna sitter alltid i fundamentala incitament. Plötsligt arbetar någon mindre och förväntar sig mer.
Citat:
Finns dock en problematik här, och det är ju det där med "inkomster", vilket oftast bara är en bisarr kommunistisk föreställning djupt rotad i det svenska folkhemmet.

Jag hamnade själv vid ett sådant "förhandlingsbord" en gång och försökte från första början konstatera hur bisarrt upplägget var, men vi var ändå tvugna att dra den här "förhandlingen" till botten. D.v.s. vid någon punkt säger tjejen "om du tjänar X och jag Y, så betalar du 80% och jag 20%", jag säger "okej", och hon säger "så då är vi överrens?", och jag svarar att "Ja det blir ett jättebra upplägg".

Sen lät jag poletten trilla ned en bit innan jag meddelade att jag säger upp mig från mitt förvärsarbete, så nu ska hon (fattig) betala alla våra kostnader. Själv har jag nämligen tillräckliga säkerheter för att belåna min vardag.
Citera
2023-06-26, 22:50
Medlem
Citat:
På hennes lediga dag, är hon helt ledig (typ drar och shoppar med väninnor) eller gör hon "dolt" hushållsarbete?

Det hade jag med velat veta. Rätt så viktig information. Om hon är helt ledig är det fel, om hon gör hushållssysslor är det helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Visst, det är väl ett symptom på det nya superindividualistiska Sverige, men jag är väl ett barn av min tid i så fall.

Jag tycker liksom inte att det är så jävla självklart att man bara delar exakt lika på allt, om vi gör slut om ett par år så kommer jag ha lagt hundratusentals kronor på barn som jag i värsta fall aldrig kommer träffa igen. Jag vill verkligen inte vara snål, men jag vill å andra sidan inte vara naiv. Jag vet verkligen inte vad som är rimligt.

Barn kostar i alla ändar, större boende, mer mat, dyrare resor, mer presenter osv. Du kommer aldrig kunna räkna helt rättvist på detta.

Min personliga åsikt är att du borde ta och skaffa konsumentverkets livskostnadsapp eller vad det heter. Där kan du plugga in vad 2 vuxna 2 barn kostar och jämföra med 2 vuxna utan barn. Där kan du få en hint vad som kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in