2023-06-26, 23:40
Medlem
Man kan inte dela rättvist i ett sådant läge.
Du måste bestämma dig.
Vill du vara en familj med sambons barn eller vill du ha millimeter rättvisa.
Någon skrev något bra om ett riktigt fuck off kapital.
Det finns väl en annan förälder till barnen som bor med dig.
Se till att ungarna om det går bor varannan vecka så blir det enklare.
Jag har varit sambo med en.
Jag hade då 4 barn med i boet han 2.
Han levde på soc när vi träffades och helt plötsligt skulle jag försörja honom och hans barn på min lön för då vi blev sambos så rök soc bidraget.
6 månader senare flyttade jag med mina barn då mina barns och min levnadsstandard helt plötsligt blev på soc nivå.
Det hette att han skulle jobba men det hände aldrig.
Jag pallade iallafall inte.
Citera
2023-06-26, 23:42
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Hej!

Hur tycker ni att man ska tänka i ett samboförhållande där ena partnern har två barn och den andra är barnlös? Jag tänker främst på fasta kostnader som typ boende, el, bil osv. (men för all del också rörliga kostnader för t.ex. mat, men det brukar falla sig lite mer naturligt att vi bara turas om att handla) - är det rimligt att dela på kostnaderna 50/50 eller är det rimligare att den partnern som har två barn, som också ”tar del av kakan” så att säga, betalar mer? Hur mycket mer i så fall? 75/25 känns ju lite väl saftigt kanske. Jag _vet_ att det inte finns något rätt och fel och att alla får göra som de vill blablabla, men vad tycker ni är rättvist?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella_effect

Citat:
Cinderella-effekten beskriver fenomenet där olika former av dålig behandling är vanligare hos styvföräldrar än hos biologiska föräldrar. Detta namn kommer från sagan om Askungen, som handlar om en flicka som blir illa behandlad av sina styvsystrar och styvmor. Evolutionär psykologi beskriver denna effekt som en bieffekt av en bias mot släktskap, och en konflikt mellan reproduktionspartners om att investera i barn som inte är relaterade till den ena partnern

Förståeligt, det är emot din natur. Berätta som det är att du inte vill bidra till någon annans gener ska frodas och att hon får dra sitt egna last på den fronten.
Citera
2023-06-26, 23:52
Medlem
MissBs avatar
När du träffade din partner så fick du barnen med på köpet! Jag har gemensam ekonomi vilket för mig är självklart, annars hade jag inte brytt mig om barnen oavsett, han hade väl fått stå för 70% av maten kanske. Men hyra osv nej, ni hade ju bott där oavsett med eller utan barn
Citera
2023-06-26, 23:53
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det du finner ”helt bizzart” kallas av oss andra för kärnfamiljen, av många ansedd som den mest stabila stommen att bygga en civilisation på.

OnT: Personligen tog jag 100 % av det ekonomiska ansvaret när jag träffade kvinnan i mitt liv (och den flicka som idag kallar mig pappa). I gengäld har åtnjutit mer kärlek de senaste sex åren, än de flesta människor får drömma om under sin livstid. Så ja, lätt värt ju, särskilt om man som jag hatar pengar.

Och för HELVETE - vill du inte betala för ett barn, välj en kvinna utan. Gå hem och runka istället, din hund!

Du älskar ju fö’fan å runka? Och med eller utan kvinna, du kommer ”hyvla ost” precis som vanligt, om några år. Jag vet det. Du vet det. Alla vet. Så förvägra inget barn kärnfamiljens trygghet. Då är du, i min ringa mening, mindre värd än lössen på Reinfeldts kånkelbär

Din nuvarande tjej har ju redan brytit upp barnets kärnfamilj. Så hur fan menar du nu?

Det blir inte en ny "kärnfamilj" bara för att du betalar för allt, din korkade fan! Det gör dig till en cuckold. Sluta led med plånboken.

Så till TS: 50/50 för fasta kostnader. Givetvis får hon själv betala för sina barn, typ kläder, resor och större utgifter. Sen om du vill får du givetvis ge någon present eller skjuta till när det passar dig.
Citera
2023-06-26, 23:57
Medlem
MissBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blir helt bizzart om man som höginkomsttagare kommer samman med ett socialfall som tycker man ska slå ihop lönerna, då kan hon leva som en prinsessa på mina inkomster, jo tjena. Är ju billigare att gå till ett luder då och då i så fall. Nä jag har aldrig varit ihop med ett socialfall eller gått till ett luder, har dock haft polare som funnit sig i situationen (klip klop - toffel).

Bor man ihop med någon så är väl tanken att man ska leva tillsammans livet ut? Eller? Varför ska man då hålla på och stressa så med ekonomin? Absolut om man har ett sparkonto sen innan med 500.000 så behåller man det själv, men att den ena ska tjäna 70.000 i månaden och den andra 20 känns ju rätt så orättvist om man ändå delar sitt liv tillsammans? Det är för mig bara konstigt
Citera
2023-06-27, 00:18
Medlem
Enkelt, man blir inte sambo med någon som redan har barn. Men är man så cuckad att man väljer att skaffa barn (eller det sker en olycka) med någons gamla rester blir man så illa tvungen att slanta upp antar jag.
Citera
2023-06-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta vara sån jävla cuck. Om kvinnor förväntar sig traditionella män så ska de också vara traditionella.
Du har inte ens råd med en hemmafru för du är fattig lol.
Citera
2023-06-27, 01:22
Medlem
Citat:
Hej!

Hur tycker ni att man ska tänka i ett samboförhållande där ena partnern har två barn och den andra är barnlös? Jag tänker främst på fasta kostnader som typ boende, el, bil osv. (men för all del också rörliga kostnader för t.ex. mat, men det brukar falla sig lite mer naturligt att vi bara turas om att handla) - är det rimligt att dela på kostnaderna 50/50 eller är det rimligare att den partnern som har två barn, som också ”tar del av kakan” så att säga, betalar mer? Hur mycket mer i så fall? 75/25 känns ju lite väl saftigt kanske. Jag _vet_ att det inte finns något rätt och fel och att alla får göra som de vill blablabla, men vad tycker ni är rättvist?

Låter som ännu en obehaglig effekt av alla skilsmässor och separationer. Att ta hand om någon annan mans barn i sitt hem, leva varannan-veckas-liv, vara ”plastpappa”, ha ”bonusbarn” och Tomten-är-far-till-alla-barnen-helvete låter fruktansvärt. Varför försöker folk inte vårda sina relationer istället? On topic: det beror väl vad barnens riktiga pappa betalar, t ex som underhåll till mamman? Det kan väl ersätta en del merkostnader? Resten får ni väl dela på om ni nu är en ”familj”?
Senast redigerad av PovelRamlar 2023-06-27 kl. 01:24. Anledning: Typos
Citera
2023-06-27, 01:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Hej!

Gör så här: I morgon går du och handlar. Oxfilé, rödvin och champagne till dig själv. Samt 500 gram godis och en princessbakelse. Till barnen köper du blodpudding och du lagar stekt ägg med blodpudding till barnen och sambon. Till detta servers ketchup, senap och vatten. Medans du själv fixar en riktig festmåltid med pommes duchesse, oxfilé, riktigt dyrt rödvin och champagne till dig själv som fördrink. Till efterrätt blir det bakelse och sen blir det godis till kvällens film. Men bjud inte på något. Det är ju dina pengar! Glöm inte kvittot och att SMS:a sambon hur mycket hen ska swisha dig för barnens mat.
Citera
2023-06-27, 02:28
Avslutad
Enkelt svar, man gör det inte.

Har själv barn och är gift med barnens pappa, om vi skiljer oss hade jag inte velat ha någon med barn. Har märkt att det blivit vanligt nuförtiden, speciellt desperata män som tar vad dom får.
Senast redigerad av msbiatch 2023-06-27 kl. 02:33.
Citera
2023-06-27, 04:03
Medlem
Onanikrems avatar
Särbo är bäst! Man har det bästa från två världar och jag kan nästan lova dig att det inte blir dyrare än att ta hand om någon annans gökunge. Har eget vuxet barn och skulle inte kunna tänka mig ta hand om en gökunge och stå för kostnaden. Bli särbo!
Citera
2023-06-27, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej. det var det jag menade med "prenup" och skyddat fuck off-kapital. Man delar lika på löpande intäkter så länge förhållandet varar, inte besparingar eller gamla tillgångar.

Så om jag sitter på en bostadsrätt som är cashad och klar ska en tjej som flyttar in betala enbart halva månadsavgiften och om jag väljer att belåna den fullt ut och skyffla in pengarna (gamla tillgångar) på börsen i stället så tredubblas hennes hyra rakt av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in