Det hade jag med velat veta. Rätt så viktig information. Om hon är helt ledig är det fel, om hon gör hushållssysslor är det helt ok.
Barn kostar i alla ändar, större boende, mer mat, dyrare resor, mer presenter osv. Du kommer aldrig kunna räkna helt rättvist på detta.
Min personliga åsikt är att du borde ta och skaffa konsumentverkets livskostnadsapp eller vad det heter. Där kan du plugga in vad 2 vuxna 2 barn kostar och jämföra med 2 vuxna utan barn. Där kan du få en hint vad som kostar.
Det är ett bra tips inte minst för att dessa summor är låga, så det kan förankra det hela till verkligheten, d.v.s. vad barn faktiskt behöver. Det handlar inte om några 10 000:-/månad. Drar du bort barnbidrag osv är inte många tusenlappar kvar.
Den intressantaste situation jag haft som påminner om denna var när jag gick mer eller mindre +- för att finansiera mig och min dåvarande sambo, som hade oerhört låga inkomster. Det var ju inga konstigheter. Problemet är att sedan kom det fram att hon sparat en tusenlapp/månad. Alltså mer än vad jag gjorde. Vilket blir väldigt, väldigt konstigt.
Därav det jag skrev nedan, då det var precis en sådan situation. Det är en förvriden kommunistisk folkhemsinställning. I verkligheten kan det såklart utfalla på ett sådant sätt att ni båda går in i ett förhållande med samma förutsättningar, men det speciella med det svenska folkhemmet är att man är så upphakad på den kommunistiska ordningen att man inte ens tar in att situationerna varierar.
Det gäller inte bara detta, utan löper genom den svenska kulturen överlag. Det är därför man acceperar den enorma skatt svensk stat tar från fattiga arbetare. För att man tycker att "de rika" och "hög förvärvsingkomst" är samma sak, när det snarare är rena motsatser (folk som är rika tenderar att inte arbeta arslet av sig för att producera värde åt andra i onödan).
D.v.s. om du och din partner kommer fram till att den som förvärsarbetar bäst ska betala mest är det ju bara för dig att säga upp dig och fokusera på kapital som inte räknas. Plötsligt ska hon betala pengar till dig trots att hon är fattig och du är rik.
Det kan låta kinkigt pga i verkligheten vill man ju bara ha en sömlös familj, men de djävulska detaljerna sitter alltid i fundamentala incitament. Plötsligt arbetar någon mindre och förväntar sig mer.
1. Blanda inte in kommunism och skattetryck överlag i detta. Där är vi nog ganska överens.
2. Jag håller med dig rent intellektuellt, alltså förutsatt att jag vore en nyttomaxeriande indivdualist även inom familjen, men det är jag inte. Jag kan leva med att jag bidrar "mer" till de löpande intäkterna till familjen. Jag strävar inte efter exakt rättvisa inom familjen.
Men det handlar nog, som du är inne på, att man har samma värderingar. Om någon kvinna skulle lata sig för mycket på min bekostnad så skulle jag nog dra. Det är inte pengarna det handlar om, utan mer inställningen.
Senast redigerad av Enterprise 2023-06-26 kl. 22:55.
2. Jag håller med dig rent intellektuellt, alltså förutsatt att jag vore en nyttomaxeriande indivdualist även inom familjen, men det är jag inte. Jag kan leva med att jag bidrar "mer" till de löpande intäkterna till familjen. Jag strävar inte efter exakt rättvisa inom familjen.
Det kräver ett väldigt romantiskt leap of faith, d.v.s. du förutsätter att din kvinna exemplariskt motarbetar sina naturliga incitament att successivt anpassa sig till dessa ekonomiska förutsättningar och med eller utan flit utnyttja dig mer och mer över tid.
Jag gillar det precis som jag gillar den amerikanska gentlemannamässiga allin-situationen till sin fru. Men jag skulle inte säga att det egentligen löser någon problematik för den som inte vill göra detta leap.
Om du inte tänker ta föräldraansvaret för barn, ska du inte bo med dem. De kostar. Ser du dem som en börda är det särbo som gäller.
Skulle inte förvåna mig om en annan knappt fick något alls utöver att maten hellre kastades än sparades till en, berodde på tänk om att jag "var någon annans barn". Dock sörjde första låtsas pappan rätt bra för ens existens och andra låg nog inte långt efter. Nu när jag tänker på det ser jag att mina behov försvann beroende på vem som levde med oss.
Jag fattar inte varför dessa fördelningsfrågor ständigt dyker upp?
Är man i ett seriöst förhållande som sambo eller gift så är allt utom en gemensam kassa obegripligt för mig, bonusbarn eller inte kvittar.
Det här är det enda sunda.
Samtidigt så ser jag många i förhållanden med egna barn där de delar ekonomin och sysslar med all möjliga jävla konstigheter när det kommer till denna fråga om pengarnas uppdelning.
Är man seriös och ser seriöst på detta förehavande med familj etc så ska ett genemsamt konto inte vara ett "problem" så.
Jag ser egoism och girighet som faktorer som spökar i folks huvuden när jag ser på alla de jag känner som håller på såhär.
Det blir helt bizzart om man som höginkomsttagare kommer samman med ett socialfall som tycker man ska slå ihop lönerna, då kan hon leva som en prinsessa på mina inkomster, jo tjena. Är ju billigare att gå till ett luder då och då i så fall. Nä jag har aldrig varit ihop med ett socialfall eller gått till ett luder, har dock haft polare som funnit sig i situationen (klip klop - toffel).
Det du finner ”helt bizzart” kallas av oss andra för kärnfamiljen, av många ansedd som den mest stabila stommen att bygga en civilisation på.
OnT: Personligen tog jag 100 % av det ekonomiska ansvaret när jag träffade kvinnan i mitt liv (och den flicka som idag kallar mig pappa). I gengäld har åtnjutit mer kärlek de senaste sex åren, än de flesta människor får drömma om under sin livstid. Så ja, lätt värt ju, särskilt om man som jag hatar pengar.
50/50 är dock en bra start, för gemene man, i min mening. Och ja, det kommer att kännas orättvist i stunder, men vare sig girig- eller stolthet är nån dygd, så det är ba’ å svälja och gå vidare. Varför? Jo, därför att PR-värdet i en sån gärning är ovärderlig. Och det vet jag, av erfarenhet.
Och för HELVETE - vill du inte betala för ett barn, välj en kvinna utan. Gå hem och runka istället, din hund!
Du älskar ju fö’fan å runka? Och med eller utan kvinna, du kommer ”hyvla ost” precis som vanligt, om några år. Jag vet det. Du vet det. Alla vet. Så förvägra inget barn kärnfamiljens trygghet. Då är du, i min ringa mening, mindre värd än lössen på Reinfeldts kånkelbär
Det du finner ”helt bizzart” kallas av oss andra för kärnfamiljen, av många ansedd som den mest stabila stommen att bygga en civilisation på.
OnT: Personligen tog jag 100 % av det ekonomiska ansvaret när jag träffade kvinnan i mitt liv (och den flicka som idag kallar mig pappa). I gengäld har åtnjutit mer kärlek de senaste sex åren, än de flesta människor får drömma om under sin livstid. Så ja, lätt värt ju, särskilt om man som jag hatar pengar.
50/50 är dock en bra start, för gemene man, i min mening. Och ja, det kommer att kännas orättvist i stunder, men vare sig girig- eller stolthet är nån dygd, så det är ba’ å svälja och gå vidare. Varför? Jo, därför att PR-värdet i en sån gärning är ovärderlig. Och det vet jag, av erfarenhet.
Och för HELVETE - vill du inte betala för ett barn, välj en kvinna utan. Gå hem och runka istället, din hund!
Du älskar ju fö’fan å runka? Och med eller utan kvinna, du kommer ”hyvla ost” precis som vanligt, om några år. Jag vet det. Du vet det. Alla vet. Så förvägra inget barn kärnfamiljens trygghet. Då är du, i min ringa mening, mindre värd än lössen på Reinfeldts kånkelbär
Asså din stövel, nu har jag barn med en kvinna, tyvärr är jag inte ihop med henne längre så den kärnfamiljen är utraderad. Om du är ihop med en kvinna som har barn med en annan man så är ni inte en kärnfamilj, du är en cuck som betalar för någon annans kalas, grattis. Nu är jag ihop med en kvinna som har barn sen innan, hon betalar själv för sina barn och jag är förbjuden att delta med finanserna. Jag tycker det är ok, jag vill gärna ge hennes barn presenter men får inte. Tänker dock göra det mot hennes vilja vid de stora tillfällena.
Nä jag behöver inte gå hem och runka, vad fan vet du om mig ditt löske, jag får hjälp med det, men det får tydligen inte du, ha ha. Ja sug och svälj du, du låter som Prigozhin.
Det är bra att du får lite kärlek, du verkar behöva det.
Enklast är att dela kostnaderna ca 50/50, speciellt om ni skaffat ert nuvarande tillsammans (du har ju då gått in i upplägget med öppna ögon och valt att anpassa dig efter de behov som ni definierat som era behov)
Vist kam kanske kännas lite surt, men samtidigt husfriden är värld mycket, och en bonus är att ju bättre relation du har med kidsen ju större chans att de tar hand om dig när du blir gammal...
Jag förstår gammalt när man skaffade sin fru i ung ålder men idag när man träffar varandra vid 30 o man kanske som kille tagit ett eget stort ansvar och sparat/investerat sedan gymnasiet och pluggat/arbetat upp sig helt utan stöd från sin fru så är det ju bara galet att börja dela på det man byggt upp.
Jag tycker att man kan dela på det man tjänar medans man är i förhållandet men det man sparat sedan tidigare bör vara för en sjökv.