Citat:
Ursprungligen postat av
Sulkis
Mm, från början hade inkomsten varit en icke-fråga då vi i princip tjänar lika mycket, men: min sambo valde att gå ner i tid för att hon inte riktigt höll ihop mentalt när hon jobbade 100%. Jag respekterar beslutet till fullo, men det hade ju såklart aldrig varit möjligt utan mig. Hur förhåller man sig till det i uppdelningen av kostnader liksom? Jag betalar i princip för att hon ska få vara ledig en dag i veckan. Å andra sidan är det ju mycket annat som inte heller hade varit möjligt om vi inte var två - både för henne och mig.
Den intressantaste situation jag haft som påminner om denna var när jag gick mer eller mindre +- för att finansiera mig och min dåvarande sambo, som hade oerhört låga inkomster. Det var ju inga konstigheter. Problemet är att sedan kom det fram att hon sparat en tusenlapp/månad. Alltså mer än vad jag gjorde. Vilket blir väldigt, väldigt konstigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Nej. det var det jag menade med "prenup" och skyddat fuck off-kapital. Man delar lika på löpande intäkter så länge förhållandet varar, inte besparingar eller gamla tillgångar.
Därav det jag skrev nedan, då det var precis en sådan situation. Det är en förvriden kommunistisk folkhemsinställning. I verkligheten kan det såklart utfalla på ett sådant sätt att ni båda går in i ett förhållande med samma förutsättningar, men det speciella med det svenska folkhemmet är att man är så upphakad på den kommunistiska ordningen att man inte ens tar in att situationerna varierar.
Det gäller inte bara detta, utan löper genom den svenska kulturen överlag. Det är därför man acceperar den enorma skatt svensk stat tar från
fattiga arbetare. För att man tycker att "de rika" och "hög förvärvsingkomst" är samma sak, när det snarare är rena motsatser (folk som är rika tenderar att inte arbeta arslet av sig för att producera värde åt andra i onödan).
D.v.s. om du och din partner kommer fram till att den som förvärsarbetar bäst ska betala mest är det ju bara för dig att säga upp dig och fokusera på kapital som inte räknas. Plötsligt ska hon betala pengar till dig trots att hon är fattig och du är rik.
Det kan låta kinkigt pga i verkligheten vill man ju bara ha en sömlös familj, men de djävulska detaljerna sitter alltid i fundamentala incitament. Plötsligt arbetar någon mindre och förväntar sig mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Finns dock en problematik här, och det är ju det där med "inkomster", vilket oftast bara är en bisarr kommunistisk föreställning djupt rotad i det svenska folkhemmet.
Jag hamnade själv vid ett sådant "förhandlingsbord" en gång och försökte från första början konstatera hur bisarrt upplägget var, men vi var ändå tvugna att dra den här "förhandlingen" till botten. D.v.s. vid någon punkt säger tjejen "om du tjänar X och jag Y, så betalar du 80% och jag 20%", jag säger "okej", och hon säger "så då är vi överrens?", och jag svarar att "Ja det blir ett jättebra upplägg".
Sen lät jag poletten trilla ned en bit innan jag meddelade att jag säger upp mig från mitt förvärsarbete, så nu ska hon (fattig) betala alla våra kostnader. Själv har jag nämligen tillräckliga säkerheter för att belåna min vardag.