2023-06-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Tre dödsfall på Gröna Lund? Vilka räknar du in?

Snubben som frivilligt klättrade upp i en attraktions säkerhetsstaket och föll (på en kvinna) Det kan väl knappast kvala in i samma kategori.

Hittade en låst länk från Aftonbladet där 3 dödsfall stod.
Citera
2023-06-26, 15:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur många åker berg och dalbanan kontra befinner sig i eller på vattnet varje år?

Om vi snackar ungar så är det nog fler som åker berg och dalbana än som paddlar kanot (vilket var aktiviteten som farsan i fråga skulle göra i stället för Grönan).
Citera
2023-06-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Borta är dom gamla farbröderna i overall, med ölskum i mustaschen och oljekannan i bakfickan, som hade jobbat med banan i åratal, och kunde varenda skruv på vagnarna.

Ja då vet du mer än mig. Jag gissar ju bara ut ifrån egna erfarenheter från andra yrken.

Om alla har gjort vad har kunnat efter egna förutsättningar så kanske det är som atomkrisen när Ryssarna nära började bomba världen med atombomber för dom trodde USA hade anfallit då alla larmen gick hos dom. När det egentligen berodde på att instrumenten hade misstolkat solen eller vad det var.

Något nytt med andra ord.
Citera
2023-06-26, 15:23
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Ja det är bekräftat.

Nej enligt pojken satt han själv och han såg inte när någon föll, men han har sett när de bar bort folk på bår. Han ska även ha sett "Balkmannen" krypa ur vagnen och ut på balken.

ok
Citera
2023-06-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Man har en bygel över benen. Den sitter inte jättehårt utan går att rucka på. Kraften i berg o dalbanan gör att du sitter bra i din stol. Du kan även ha en väska med dig utan att spänna fast den. Den stannar också kvar i vagnen. Vanligtvis
Bygeln är rimligtvis gjord för att hantera normala situationer, dvs hålla kvar personer i inverterat läge, inbromsningar etc. Inte för kollisioner mm. Här uppfattar jag det som att tåget tog tvärstopp när förstavagnen gick ner i strukturen mellan rälsen. Om inbromsningen blir så tvär ger sig nog bygeln. Vagnen kan också krängt i detta ögonblick; sidkrafter skall nog dessa byglar inte hantera då det är risk att människor glider ur åt sidan. Kort och gott tror jag inte byglarna görs för en sådan här situation, pga att detta inte skall kunna hända. Det är skillnad mot ett 6-punktsbälte i en rallybil som till varje pris skall hålla dig kvar i bilen oavsett vad som händer (därför att det kan hända en massa konstiga saker där)
Citera
2023-06-26, 15:24
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
ok

Enligt hans syrra som satt i vagnen bakom så ska Aftonbladet intervjua honom inom kort.
Citera
2023-06-26, 15:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att drunkna är inte detsamma som att omkomma. Det drunknar cirka 400 varav hälften omkommer och många med alkohol som främsta orsak.

Att du överhuvudtaget gör en jämförelse mellan olyckan på Gröna Lund och drunkning är uppseendeväckande. Det som hände på Gröna Lund ska inte hända helt enkelt.

Jag gjorde jämförelsen då en farsa skrev i tråden att han skulle ta med sina ungar på kanottur i stället för Grönan pga olyckan. Jag vill hävda att det är MYCKET farligare för ungar att vistas på vattnet än på Grönan. Men du får gärna motbevisa mig.
Citera
2023-06-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Ja, men för säkerhetsskull, bifogar jag en källa😁

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv

Okej, eftersom du anser det viktigt att tjafsa om...
Ordet har numera två betydelser.
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=76407
Citera
2023-06-26, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Okej, eftersom du anser det viktigt att tjafsa om...
Ordet har numera två betydelser.
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=76407

Nej, det har det verkligen inte. Herregud.
Citera
2023-06-26, 15:29
Medlem
Vilket företag har gjort Jetline och de andra stängda åkattraktioner? Varför benämner media de med "samma skapare som Jetline" och aldrig nämner företagets namn alls?
Citera
2023-06-26, 15:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag anser att vi kan dra vissa slutsatser av resultatet, jo. Så klart kommer en utredning peka på en specifik brist som orsakade olyckan, men allt handlar ju i slutändan om dålig koll på grejerna, svårare än så är det ju inte.

Ja det går inte att neka.
Absolut är bristande underhåll en faktor i denna olycka som är säkerligen är den bidragande - men att fullständigt peka på det får utredningen göra.
Men i slutändan blir det svårt att finna ansvarig för en besiktningsfirma kan inte på en rimlig nivå kontrollera exakt allt.
Montera lös samtliga bult och mäta dom för att leta sträckningar är inte rimligt då det hade inneburit en total demontering av hela bergodalbanan exempelvis.
Någonstans måste man dra gränsen och kompromissa och uppenbarligen är nog den gränsdragningen fel här.

Biljettpriser är idag hutlösa och ska de mäta varenda bult och röntga samtliga metalldelar i en bergodalbana vid besiktning så hade ingen haft råd att ens gå in på parken…
Citera
2023-06-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Enligt hans syrra som satt i vagnen bakom så ska Aftonbladet intervjua honom inom kort.

Var ser du detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in