2023-06-26, 12:22
Medlem
Tycker att Grönans chef resonerar lite snett, när han säger att då attraktionerna regelbundet inspekteras och repareras, är de i nyskick. En bil som genomgår samma procedur är knappast i nyskick efter 35 års körning!? Håller ni med mig, eller är det jag som är trög?
Citera
2023-06-26, 12:23
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Det är väldigt tydligt att media inte lärt sig efter Mats Löfvings självmord. Här fortsätter media att publicera artiklar utan kunskap och målar upp Gröna Lund som syndabockar och oansvariga för säkerheten. Att ingen granskar hanteringen och konsekvenserna av oansvarig rapportering är en gåta. Hemsk utveckling med häxjakt som uppstått senaste åren.

Gröna Lund känns inte mogna att hantera en händelse i sådan här skala, det blir tydligt på presskonferenserna. Men att direkt måla upp de som gärningsmän och anklaga de för bristande säkerhet är fel, de hade ändå 5000 besökare i parken igår och det finns ingen rapportering om anmälningar eller att personal sades till. Folk köade ju för fan till Jetline vid olyckans skede, det tyder på att gäster var säkra nog att åka.

Idioti på högsta nivå. Jag hoppas vi inte får ett självmord för att en ångerfull tekniker eller attraktionsvärd läser nyhetsrapporteringen och anklagar sig själv.

Jävla märklig jämförelse till att börja med.

Om inte Gröna Lund (Parks & Resorts) är ansvariga, vem är det då?
Det ska ju för fan inte vara upp till besökarna att se till så att åkattraktionerna fungerar.

Tycker tvärtom att media har varit för mesiga.
Citera
2023-06-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Finns lika tvärsäkra uttalanden på annat håll att "barn o en pappa som satt bakom deras mamma ..." (tiktok), så ta sånt där med nypa salt just nu.

Det stämmer iaf inte. Det jag tidigare skrivit i tråden är det som är sant. 100%
Citera
Medlem
Finurlig34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Nej, det var mer ett ironiskt svar på ditt inlägg. Parks & Resorts är mördare, något har brustit i deras rutiner.

Mord begår man med uppsåt. Något sådant lär verkligen inte finnas här, tvärt om - det sista man vill är att någon blir skadad. Så vållande till annans död - om de slarvat med underhåll/kontroller. Ingen hade släppt iväg tåget om de hade minsta misstanke om att detta skulle ske.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker att Grönans chef resonerar lite snett, när han säger att då attraktionerna regelbundet inspekteras och repareras, är de i nyskick. En bil som genomgår samma procedur är knappast i nyskick efter 35 års körning!? Håller ni med mig, eller är det jag som är trög?

Dom har lite väl mycket "Det där är inte våran uppgift!"

Här springer deras "trygghetschef" runt och skäller på gäster istället för att ta itu med alla problemen. Samma trygghetschef visar sig sen posta bilder på nätet, där han posear med pistoler och sånt.
(FB) Hur Gröna Lund accepterar ungdomsgäng som svinar och är hotfulla - Twittertråd 230524

Typiska Sosse fabrikationer och lögner allt det här, och inte ett dugg förvånad över att allting styrs med några tyska dotterbolag.
Senast redigerad av buhbye 2023-06-26 kl. 12:28.
Citera
2023-06-26, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Vilka tekniker?

Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Gröna Lunds tekniker.
Nej det är barn som utför det jobbet, reportage på svt
https://www.svtplay.se/video/ew1BgMR/bilakuten/berg-och-dalbanan?id=ew1BgMR
Citera
2023-06-26, 12:26
Medlem
Kommer de gå ut med hennes (dödsoffrets) namn till slut?
Citera
2023-06-26, 12:27
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Det är väldigt tydligt att media inte lärt sig efter Mats Löfvings självmord. Här fortsätter media att publicera artiklar utan kunskap och målar upp Gröna Lund som syndabockar och oansvariga för säkerheten. Att ingen granskar hanteringen och konsekvenserna av oansvarig rapportering är en gåta. Hemsk utveckling med häxjakt som uppstått senaste åren.

Gröna Lund känns inte mogna att hantera en händelse i sådan här skala, det blir tydligt på presskonferenserna. Men att direkt måla upp de som gärningsmän och anklaga de för bristande säkerhet är fel, de hade ändå 5000 besökare i parken igår och det finns ingen rapportering om anmälningar eller att personal sades till. Folk köade ju för fan till Jetline vid olyckans skede, det tyder på att gäster var säkra nog att åka.

Idioti på högsta nivå. Jag hoppas vi inte får ett självmord för att en ångerfull tekniker eller attraktionsvärd läser nyhetsrapporteringen och anklagar sig själv.

Klart som fan att det är parkens fel!! Uppenbarligen har dom inte gjort alla kontroller som bör göras på en gammal attraktion,lyftredskap skall testas med speciell färg som visar om det är sprickor i material vilket med all säkerhet inte gjorts här trots så gammal maskin!

Vilken besiktningsman som helst ger klartecken på standardbesiktningar,frågan är har denna karusell NÅGONSIN gjort en rejäl teknisk inspektion med spraymålning av hjulfästen och dyligt som är utsatta för stora krafter?

Jag vågar nog påstå att detta aldrig gjorts på grund av kostnader(förhållandevis små med sprayfärg och magnetpulver) och okunskap!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Helt ofattbart att något sånt här kan hända i Sverige 2023. Hur man än vrider och vänder på det så har inte bara det tekniska brustit utan*även underhåll & rutiner. Några måste ställas tills svars o dyl.

Föresten hade man inte kunnat ha en bred stabil platta med höga kanter nån meter under rälsen. Då slipper ju folk iaf att slå sönder sig. Utsikten & upplevelsen försämras väl men kanske man kan göra nått som går att se igenom?

Det blir sådana krafter att folk slungas ur vagnen och flyger iväg, så en platta direkt under rälsen hjälper ju knappast.
Citera
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast istället för en totalrenovering så kanske de ökade underhållet för att slippa stillestånd och kostnad för en renovering.
När vi inte har fakta så kan vi heller ej ta några slutsatser.

Jag anser att vi kan dra vissa slutsatser av resultatet, jo. Så klart kommer en utredning peka på en specifik brist som orsakade olyckan, men allt handlar ju i slutändan om dålig koll på grejerna, svårare än så är det ju inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Du är inte trög, det är så en chef utan mekaniskt kunnande resonerar.

Byter man en massa grejer på en 35 år gammal sak så är ju saken fortfarande 35 år gammal. Inte direkt så att man byter ens i närheten av allt.
Citera
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Ingen hade släppt iväg tåget om de hade minsta misstanke om att detta skulle ske.

Tvek, fanns massa tecken på att berg- och dalbanan krånglade. Den 19-åriga operatören ville kanske inte vara besvärlig och stoppa tåget stup i kvarten, det kostar ju att en attraktion står still.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in