2023-06-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Kommer de gå ut med hennes (dödsoffrets) namn till slut?

Bara om familjen godkänner det.
Citera
2023-06-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Kommer de gå ut med hennes (dödsoffrets) namn till slut?

Tror de anhöriga måste godkänna först av etiska skäl, släkten vill nog inte bli nedringda av alla tidningar.

Vore dock intressant att se tråden dö ut om en "blatte" omkom.
Citera
2023-06-26, 12:30
Bannlyst
Vet man vem den avlidne är ännu?
Citera
2023-06-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Många verkar hänga upp sig på att vagnen har spårat ur (eller i verkligheten lossat från hjulboggien). Men det är minst lika anmärkningsvärt att passagerare kunde kastas ut ur vagnarna. Fungerade inte säkerhetsbyglarna? Att kastas ur vagnarna borde vara helt omöjligt om konstruktionen är rätt och byglarna fungerar. Senast jag åkte berg-och-dalbana var man helt innesluten i bygeln (över axlarna och mellan benen) som dessutom säkrades med en extra rem.

Man har en bygel över benen. Den sitter inte jättehårt utan går att rucka på. Kraften i berg o dalbanan gör att du sitter bra i din stol. Du kan även ha en väska med dig utan att spänna fast den. Den stannar också kvar i vagnen. Vanligtvis
Citera
2023-06-26, 12:33
Medlem
Om de öppnar igen skulle det vara kul att låta ledningen ta första åket
Citera
2023-06-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEzzP9/problem-med-jetline-flera-vittnesmal

"Efter åkturen såg de hur två personer inspekterade vagnen de just suttit i.

– Två vaktmästare stod och kollade på vår vagn och undersökte den. De tittade längst fram på vagnen där vi just hade suttit. Jag skulle inte bli förvånad om de hade misstankar om att något var fel men lät den åka ändå, säger Erik.

Aftonbladet har tagit del av bilder som visar hur ett av hjulen på en av vagnarna längst fram har lossnat och fallit till marken."

Ajajaj om det är samma vagn. Jag vill inte vara den som gjorde (fel)bedömningen att vagnen kunde fortsätta åka. Lär ha ångest idag.

Det måste vara helt fruktansvärt att vara ”ansvarig”/ansvarig/bidragande till olyckan. Tar vi yrket brandman så har man nog med i beräkningen att man kommer att få se fruktansvärda saker till och från och säkert få jobba med tanken om att man kunde gjort annorlunda ibland. Misstänker att de även får ganska ordentligt psykosocialt stöd vid behov antingen från gruppen eller/och professionella. Att man får möjligheten att gå i pension vid 58 års ålder är nog ingen slump. Tror inte att vaktmästarna signat upp för att vara med om dödsolyckor på sin arbetsplats.

Ansvaret ligger på Gröna Lund som arbetsgivare. Vill man ha toppkvalitet på attraktionernas säkerhet behöver man betala. När inget hänt på ett tag drar man nog ner på personal för att göra ekonomisk vinst. Grönans ekonomi lära ju vara rätt ansträngd efter ekonomin och vi alla vet ju att personal är något man gärna drar ned på om det är möjligt.
Citera
2023-06-26, 12:42
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Olyckan när en vagn släppte skedde på Lisebergsbanan 2006 då skades 21 personer. Det är samma tillverkare som har gjort Lisebergsbanan och Jetline.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/21-skadade-efter-lisebergsolycka-1.1173852
Den jag syftade på var en annan. Den olyckan hade dödlig utgång.
Citera
2023-06-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är det märkligt när utredningen började nu på morgonen? Tycker du svenska utredningar brukar vara ovanligt snabba i andra sammanhang?

Syftar mer på att det finns massa folk på plats, och massa anhöriga, men ingen info här..
Citera
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Igår var det svårt att filtrera all information och rykten men jag vill minnas att jag läste på någon officiell nyhetssajt att kvinnan som dog satt bredvid en väninna (detta är rimligen hon som ligger med allvarliga skador) och deras två barn stod nedanför och väntade på sina mammor när allt hände.

Någon mer som läst detsamma?

Aäej, jag hoppas att det inte är sant. Det väckte en habil mängd ångest i mig - jag var alltid för rädd för att åka annat än typ tekopparna när jag var liten och stod alltid och grät medan min mamma tog sig an fritt fall och Jetline. Var konstant rädd för att se henne förolyckas. Att tänka att ett barn därute fick genomleva min dåvarande största skräck är skakande på flera plan.
Citera
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painthriller
Du är inte trög, det är så en chef utan mekaniskt kunnande resonerar.

Byter man en massa grejer på en 35 år gammal sak så är ju saken fortfarande 35 år gammal. Inte direkt så att man byter ens i närheten av allt.

Exakt så! En teknisk apparat säg lyftkran har en "teknisk livslängd" på säg 15-20 år,efter det är kraven på röntgen av svetsar och skarvar så dyr att det inte lönar sig att ha den i drift längre varvid den skrotas eller säljs till u land.
Det bör vara samma bestämmelser i sådana här attraktioner men uppenbarligen finns det inga sådana bestämmelser eller kunskap
Citera
2023-06-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Nja, vissa modeller får ju flygförbud om man misstänker att där är konstruktionsfel.

Precis. Och dom har ju inte fler Jetlines på gröna Lund
Citera
2023-06-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker att Grönans chef resonerar lite snett, när han säger att då attraktionerna regelbundet inspekteras och repareras, är de i nyskick. En bil som genomgår samma procedur är knappast i nyskick efter 35 års körning!? Håller ni med mig, eller är det jag som är trög?

Så är det ju självklart. Det är 100% bullshit. Det är damage control. Han vill att folk ska fortsätta komma dit och betala pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in