Citat:
Oavsett, så kommer en lägre prisbild locka till sig fler spekulanter, potentiella köpare och intressenter. Kan/vill fler köpa, så börjar också dom hetsiga budgivningarna. Då åker det uppåt igen.
Tro mig, när rädslan för räntan är över. Och det nya normala är här, kommer det dra iväg igen.
Tro mig, när rädslan för räntan är över. Och det nya normala är här, kommer det dra iväg igen.
Det är inte rädslan för högre ränta som hindrar priserna tror jag. Det är att kalkylen inte riktigt går ihop med nuvarande räntenivå.
Gäller bara att insikten att 4-5% bolåneränta är att betrakta som normalt, eller faktiskt riktigt lågt, får fäste bland folk. Tror att det är där räntorna kommer att ligga nästa 10-15 år. Kan eventuellt bli lite högre nästa 2-3 år men det är isåfall tillfälligt.
Gäller också att inse att det inte innebär någon katastrof. Folk kommer att klara det och någon krasch blir det kanske inte från dagens prisbild men definitivt en press nedåt på priserna.
Vill det sig riktigt väl så kanske staten tillåter billigare nybyggnation i framtiden. En sak är att varje lägenhet som byggs måste handikapp anpassas fullt ut. Det är ett gigantiskt politiskt ingrepp i marknaden som innebär att en 3:a kostar ungefär 700kkr extra att producera. Det går heller inte bygga nya hus av den typ som attraktiva äldre föreningar har med 3 våningar, utan hiss, och med lägenter med små (avslikjda) kök och små sovrum men med balkong och hyfsat bra vardagsrum.
Kunde man bara släppa tanken på att allt skall handikapp anpassas utan istället hade statligaq bidrag för att anpassa precis de lägenheter dit handikappade faktiskt bor vore det gigantiskt. Det går ju i alla andra länder än Sverige så varför inte även här?
Och då skall jag arbeta själv.