2023-06-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Oavsett, så kommer en lägre prisbild locka till sig fler spekulanter, potentiella köpare och intressenter. Kan/vill fler köpa, så börjar också dom hetsiga budgivningarna. Då åker det uppåt igen.

Tro mig, när rädslan för räntan är över. Och det nya normala är här, kommer det dra iväg igen.

Det är inte rädslan för högre ränta som hindrar priserna tror jag. Det är att kalkylen inte riktigt går ihop med nuvarande räntenivå.

Gäller bara att insikten att 4-5% bolåneränta är att betrakta som normalt, eller faktiskt riktigt lågt, får fäste bland folk. Tror att det är där räntorna kommer att ligga nästa 10-15 år. Kan eventuellt bli lite högre nästa 2-3 år men det är isåfall tillfälligt.

Gäller också att inse att det inte innebär någon katastrof. Folk kommer att klara det och någon krasch blir det kanske inte från dagens prisbild men definitivt en press nedåt på priserna.

Vill det sig riktigt väl så kanske staten tillåter billigare nybyggnation i framtiden. En sak är att varje lägenhet som byggs måste handikapp anpassas fullt ut. Det är ett gigantiskt politiskt ingrepp i marknaden som innebär att en 3:a kostar ungefär 700kkr extra att producera. Det går heller inte bygga nya hus av den typ som attraktiva äldre föreningar har med 3 våningar, utan hiss, och med lägenter med små (avslikjda) kök och små sovrum men med balkong och hyfsat bra vardagsrum.

Kunde man bara släppa tanken på att allt skall handikapp anpassas utan istället hade statligaq bidrag för att anpassa precis de lägenheter dit handikappade faktiskt bor vore det gigantiskt. Det går ju i alla andra länder än Sverige så varför inte även här?
Citera
2023-06-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte rädslan för högre ränta som hindrar priserna tror jag. Det är att kalkylen inte riktigt går ihop med nuvarande räntenivå.

"Inte riktigt går ihop"? Räntan och räntekostnader har gått upp typ 400% så det är inte så konstigt att folk blir avvaktande. Helt plötsligt kostar det att bo, som det ska göra.
Citera
2023-06-26, 09:27
Medlem
svenkolrots avatar
"Världens bästa stad" verkar tappa i popularitet;

https://www.friatider.se/stockholm-rasar-pa-listan-over-basta-stader
Citera
2023-06-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag orkar egentligen inte skriva någon längre uppsats med kvalifikationer men när jag analyserar det ekonomiska läget kommer jag hela tiden till slutsatsen att nästan samtliga kostnader på nödvändiga poster har ökat markant och att Svensson helt enkelt inte har råd att betala det kvadratmeterpris som begärs av marknaden i dagsläget.

Vidare så konstaterar jag att allt färre ser fastigheter och bostäder som en riskfri investering med de nya ränte- och energikostnaderna på näthinnan vilket bidrar till att allt färre väljer att stoppa sina pengar i fastigheter och betala ett, på vissa ställen, kraftigt överpris på bostadsmarknaden.

Min slutsats är helt enkelt att priserna ska ner en bra bit till innan vi är tillbaka på samma omsättning som tidigare. Den enda dark horse jag kan se till att detta skulle förändras är om det kommer in mycket kapital från utlandet men då tänker jag nog nästan uteslutande på danskar som kan tänka sig att bo i Skåne eller arbetskraft som flyttar upp till arbeten i norra Sverige. Stockholm och Göteborg är helt enkelt för dyrt för vad man får för pengarna och vårt rykte som ett säkert och behagligt land att bo i har fått sig en rejäl törn av de numera nästan dagliga skjutningarna.
Tror de flesta har råd däremot så är det väl inte så kul för de som inte har så mycket pengar över till annat. Sitta i en skrubb i Sveriges största by och gå till Riche en, två dagar i månaden.

Hade inte sverige suttit fast i brf konceptet hade nog utländska investeringar kunnat öka genom buy-to-let
Citera
2023-06-26, 09:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Tror de flesta har råd däremot så är det väl inte så kul för de som inte har så mycket pengar över till annat. Sitta i en skrubb i Sveriges största by och gå till Riche en, två dagar i månaden.

Hade inte sverige suttit fast i brf konceptet hade nog utländska investeringar kunnat öka genom buy-to-let
Därför tycker jag det är mer intressant att titta på kvadratmeterpris. Att det finns någon städskrubb man kan teoretiskt köpa och klara de rullande kostnaderna på är nog inte särskilt intressant i sammanhanget. Sen kan vi också diskutera hur stor andel av sina inkomster någon är villig att lägga på bostad. Det är nog ytterst få som vill leva på nudlar och vatten medans dom hoppas på löneökning eller extra timmar.

Nej, jag faller alltid tillbaka till att bostäder är fortsatt kraftigt övervärderade. Särskilt andrahandsbostäder som har många år på nacken och där underhållet är minst sagt tveksamt.
Citera
2023-06-26, 09:59
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det kan ändå leda till en stor inlåsningseffekt för de som köpt på toppen. I detta fall en etta så det är troligt att det är ett singelhushåll. Måste alltså ha en 73,5 % uppgång (innan mäklar & flyttavgifter) för att åter nå toppnivåer.. Detta fallet är väl mer åt extremen, men många i årskull -21 & 22 måste upp 40 % + för att gå break even från dagens nivå i Skellefteå.

Fast nu är det väl ingen naturlag som säger att man måste gå med vinst, eller ens nå break even. Det är ju bara att acceptera att det kan kosta att bo, så behöver man inte känna sig inlåst alls.

Skellefteåborna som köpte en ny Volvo 2021 har säkert tappat 20 % av värdet, plus att de har haft rekordhöga driftskostnader under dessa år, ändå kan man byta bil utan att få ont i magen. Man kan lugnt flytta utan att behöva känna något behov av gå med vinst, också.

Det finns väl nästan inget annat än bostäder som vissa inbillar sig skall gå att slita på i flera år, och sedan sälja för mer pengar än man köpte det för. Det är kanske en orimlig förväntning i det långa loppet.
Citera
2023-06-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför skulle dom inte menar du? Är du arab eller? Med den lönen har man ju bra utrymme för att spara och investera och skaffa sig diverse krockkuddar. Jag ser inte bekymret som du målar upp.

Det finns väl en anledning varför vissa områden är mer populära/dyrare än andra. Och typiskt sett så diffar inte inkomsterna särdeles mycket om du kikar i områden där folk vill bo. Det kan vara pensionärerna som drar ner snittet men lika barn leka bäst.

Jag har ett exempel på en kille jag pluggade med som började jobba på BCG. Han tjänade mycket pengar och hade 2 år med riktigt hög årsinkomst och köpte en dyr lägenhet. Han orkade sedan inte arbetskulturen som var där med långa "obetalda" dagar och helgjobb och tog sedan ett 40-timmars jobb med halva lönen och sålde lägenheten. I det här fallet var det inga problem då marknaden inte fallit men det är en helt annan sak att behöva göra det och realisera en stor förlust samtidigt.

Bankens bedömning för ett lån brukar baseras på 2 st inkomstår så räcker med två riktigt bra år rent lönemässigt. Min poäng är att det är svårt för en individ, särskilt i ung ålder att bedöma ifall man orkar upprätthålla den arbetskapaciteten en längre tid i livet. Det är bara att kolla på hur många som blir utbrända. Att tjäna 80 000 kr i månaden och ta ett lån på 6 miljoner, den kalkylen går absolut ihop för mig men att veta att man kommer och orkar tjäna så mycket i så många års tid är där jag inte riktigt förstår hur folk resonerar.
Citera
2023-06-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
"Inte riktigt går ihop"? Räntan och räntekostnader har gått upp typ 400% så det är inte så konstigt att folk blir avvaktande. Helt plötsligt kostar det att bo, som det ska göra.

Rent krasst har man haft utgifter för boendet under hela lågränteperioden. Jag renoverade exempelvis en trappa i radhuset för nästan 100kkr för ett par år sedan. Dessutom fick jag byta en del träbjälkar på uteplatsen. Det kostade nästan 30kkr. Visst var det samtidigt en fin värdeuppgång men det är ju ingen tröst när man behöver pengar på kontot för att betala räkningar....

Tror inte att kalkylen för de flesta kraschar fullständigt med 4% ränta men visst blir det tydligare att det kostar att finansiera tillgångsköp med lån. Tvivlar dock på att räntekostnaderna är det stora för bodstadsägare (åtminstone utanför storstäderna). Skall själv fräscha upp ett staket och lite andra trädetaljer i trädgården nu under semestern. Nya bräder, olja, och färg, summerar till nästan 20kkr redan Och då skall jag arbeta själv.

Klart att kalkylen kanske ser annorlunda ut i Stockholm men de priserna är jag förskonad ifrån
Citera
2023-06-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bellevue ligger granne med Fridhem och Limhamn, de tre bästa områdena i Malmö. Det är din nyinköpta lägenhet i Hyllie som ligger granne med Rosengård och Holma.
Hyllie ligger verkligen inte granne med Rosengård. Har du ens varit i staden? Man blir ju mörkrädd av din okunskap. Nu bor jag inte i Hyllie, lämnade M för längesen. Återgå du till topic, hur mycket ska priserna ned?
Citera
2023-06-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sök hjälp du är helt besatt av Danmark. Skriver 10 inlägg om Danmark per dag som inte har ett smack med inläggen du kommenterar att göra.

De vill väl undvika utsatta områden som Hyllie eller liknande Kista-kopior. Ingen Stockholmare med vill sätta sin fot i hemska köpcentrum som Emporia där det skjuts och har samma klientel som Kista galleria.
Eftersom köpkraften avgår bostadspriserna så är det rätt intressant med referensramar. Danmark ligger ju nära till hands, för att studera effekterna av valutan och dess koppling till inflationen. 1,59kr för en DKK sist jag kikade, vilket såklart innebär att den som bor i Sverige och får sin lön i DKK har ökat sin köpkraft avsevärt. Det kan såklart pressa upp priserna en del på gräddhyllorna längs kusten. Sist jag kikade så var det runt 20k som pendlade över bron, sen tillkommer alla tusen som jobbar remote. Så om alla skulle bo i Malmö så skulle det vara ett rätt rejält procental av dess befolkning. Men liksom jag så bor man inte i den staden, utan jag ser det mer som en hållplats till Nordens huvudstad
Citera
2023-06-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag har ett exempel på en kille jag pluggade med som började jobba på BCG. Han tjänade mycket pengar och hade 2 år med riktigt hög årsinkomst och köpte en dyr lägenhet. Han orkade sedan inte arbetskulturen som var där med långa "obetalda" dagar och helgjobb och tog sedan ett 40-timmars jobb med halva lönen och sålde lägenheten. I det här fallet var det inga problem då marknaden inte fallit men det är en helt annan sak att behöva göra det och realisera en stor förlust samtidigt.

Bankens bedömning för ett lån brukar baseras på 2 st inkomstår så räcker med två riktigt bra år rent lönemässigt. Min poäng är att det är svårt för en individ, särskilt i ung ålder att bedöma ifall man orkar upprätthålla den arbetskapaciteten en längre tid i livet. Det är bara att kolla på hur många som blir utbrända. Att tjäna 80 000 kr i månaden och ta ett lån på 6 miljoner, den kalkylen går absolut ihop för mig men att veta att man kommer och orkar tjäna så mycket i så många års tid är där jag inte riktigt förstår hur folk resonerar.
Svenskarna är fattiga, en lön på 80 papp beviljar inte banken 6M i lån för. Har du däremot som lokförare ut 75k netto i Danmark så kan de nog gå med på lånet. Svenskarnas köpkraft bara sjunker och vi börjar bli ett lågkostnadsland.
Citera
2023-06-26, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Svenskarna är fattiga, en lön på 80 papp beviljar inte banken 6M i lån för. Har du däremot som lokförare ut 75k netto i Danmark så kan de nog gå med på lånet. Svenskarnas köpkraft bara sjunker och vi börjar bli ett lågkostnadsland.
Har lokförare i Danmark dubbelt så bra lön netto än lokförare i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in