2023-06-25, 13:53
Citat:
Ursprungligen postat av Weicon
Ryktet säger att det är icke svensktalande som har hand om servicen på attraktionerna och att det varit mycket tekniska fel på Jetline på sistone men ändå har de fortsatt.

Nån som kan bekräfta?

Någon som skrev tidigare i tråden hade varit där i fredags och berättade att Jetline hade problem redan då.

Jag var också på plats i fredags, men Jetline vet jag inget om. Vi var i kön till Nyckelpigan då den plötsligt stannade mitt i en tur. Personalen berättade för alla att den var trasig, men sen kom det någon och skruvade lite så började de köra igen. Vi valde att inte åka den.

Så det är problem med andra attraktioner också, inte bara Jetline.
Citera
2023-06-25, 13:53
Bannlyst
Annan film från räddningsarbetet..
https://vm.tiktok.com/ZGJCt9cdJ/
Citera
2023-06-25, 13:54
Medlem
elbels avatar
Blir lite extra kurr i magen om man åker i Parker där folk dör lite varje år

Tänk att sitta på samma plats!
Rip
Citera
2023-06-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Först en skandal på Furuvik med schimpnserna som blev internationell medial sådan och nu detta. Är det möjligen samma ägare till Furan och Grönan? Nån som vet?

Ägare: Sedan 2001 är Kolmårdens Djurpark en del av koncernen Parks & Resorts Scandinavia AB, där också Gröna Lund, Skara Sommarland och Furuviksparken ingår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Det är väldigt många år sedan jag jobbade där nu, så kan inte säga något om hur verksamheten fungerar idag.

Jag har en positiv upp fattning om Gröna Lund och att de är/var en väldigt seriös verksamhet. De var väldigt noga i sin rekrytering av personal.

Som attraktionsförare genomför man alltid en enkel funktionskontroll av karuseller innan man öppnar parken. Det som hänt nu kan med största sannolikhet inte personalen på Jetline skyllas för.

Det är särskild teknisk personal utför kontroller av maskinerna, service med mera. Hur ofta detta genomförs vet jag inte, men man såg tekniker dagligen när jag arbetade där.
Det var/är många sommarjobbare vad jag vet.
Vad säger du om det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Åtminstone delvis organiserat av riktigt vidriga grupper, blir så i alla trådar som rör en större händelse.

OnT: Usch, oerhört tragiskt. Och troligen de flesta som bör i Stockholm kan känna de drabbade, har själv kollegor som har barn som varit där tidigare i sommar. Vet inte om de varit där idag dock.
I Stockholm känner man inte alla , dessutom kommer folk från olika platser i landet och besöker grönan
Citera
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Barnen på TikTok säger att en man i 40-50-årsåldern slog i en pelare och spräckte skallen.
Tack
Citera
Medlem
Raktinyllets avatar
Med tanke på det stora räddningspådraget känns det osannolikt att det bara är en död och två skadade. Luktar damage-control som fan.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Tjejen i klippet från Expressen säger att hon själv "såg två ramla ut, men hört att det var tre".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Naturens lagar gäller även 2023 liksom 1999 när attraktionen byggdes om.
Ponera att säkerhetsbygeln sitter med flertal M8 8.8 skruv. Den når sin sträckgräns vid 340nm/mm2.
Om de sedan är ditsatta 1999 så har de belastats ett antal gånger och varit utsatta för väder och vind sedan dess(korrosion).

När det sedan ställs mot sin spets vid ett haveri har materialet inte den hållfasthet som beräknad vid konstruktionen pga. slitage eller ev. misskötsel.

Hur ska Achmed 17 som besiktar denna attraktion veta att kontrollera åtdragnings momentet på skruvförbandet eller byta ut dessa om skruvens sträckts? Han har fullt upp med att lära sig svenska och ragga på brudar på snapchat.

Är man någon form av mekaniker eller insatt i mekanik förstår man att underhållet på sådant här "skit" inte är som det ska. Ska man åka med det så kan det vara med livet som insats. Därför åker aldrig jag något sådant. Men samtidigt har jag kunskap om grundläggande mekanik och konstruktion.
Och kan förstå hur saker och ting är uppbyggt. Samt vilka belastningar det utsätts för.
Svensson kanske inte förstår det. Men de knallar med gott humör på Grönan/Liseberg och bränner pengar. Tills det en dag händer det som hände idag.

Hejsan hur vet du vilket material det är i bultarna?
Hur vet du att det är sträckande och inte skjuvande belastning.
Hur vet du att inspektören är 17 år?
Citera
2023-06-25, 13:56
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Haha, någon skrev för ett år sen på recensioner
Det där är ju aningen illavarslande!
Citera
2023-06-25, 13:56
Medlem
Daria.Ms avatar
Såg att nån lagt ut film där man tydligt ser personen som föll ur men höll sig kvar på en balk. Så respektlöst att både filma och lägga upp (varför kollar du den hashtaggen då undrar nån, jo för jag vill se själva haveriet dvs vad som händer med vagnen och vad som orsakade olyckan. Vill inte se personerna som drabbades).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in