2023-06-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vem är alltets upphov då? Guds Gud?

Bra fråga. Vad fanns innan gud vem har skapat gud. Hur kunde Jesus vara så klok.
Gud anses ju vara en person. Men det tror inte jag. Jag tror att Jesus skickades till jorden för tidigt. Det är svåra frågor. Vi människor har komplicerat dessa frågor eftersom vi inte kan förstå vår existens.

Vi människor söker ett svar ungefär som vi får svar på frågor via tidtabellen när bussen kommer. Vi ser hållplatsen vi läser vilka tider bussen kommer vi ser bussen komma då tror vi inte vi vet. Så tänker människor ang gud.

Men det är upp till var och en att TRO vi fick en fri vilja. Vi fick regler av gud att följa som var bra för oss själva och för vår nästa.

Detta utnyttjas så klart av falska giriga människor. Dessa människor straffas av gud kalla det karma om du vill.

Det man sår får man skörda. Jag tror att vi ska nöja oss med att tro. Oavsett vad som sker så blir livet bättre om vi alltid är ärliga i själ och hjärta.
Citera
2023-06-23, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du skriver ostruktuerat i ett stycke så det är svårt att förstå om du är lika snurrig irl.

Samvetet bejakas i den ursprungliga bibeln oxå:
därför säger jag: Jag är här. I bokrullen står vad jag skall göra. Gärna gör jag din vilja, min Gud, jag har din lag i mitt hjärta. Psaltaren 40:8-9.

Jo, bibeln sätter ett minimum för etiskt sex, att undvika incest. Incest är förbjudet:

Jag är Herren, er Gud. Håll mina bud och stadgar, ty den som gör det skall leva genom dem. Jag är Herren.Ingen får närma sig någon som är av hans eget kött och blod för att lägra henne. Jag är Herren. Ingen får skända sin far genom att lägra sin mor; hon är din mor, du får inte lägra henne. Du får inte lägra din fars hustru; då skändar du din far. Du får inte lägra din syster, som har samma far eller mor som du, vare sig hon är född inom eller utom hemmet. Du får inte lägra din sondotter eller dotterdotter; då skändar du ditt eget kött och blod. Du får inte lägra en dotter till din fars hustru; hon tillhör din fars släkt, hon är din syster. Du får inte lägra din fars syster; hon är av din fars kött och blod. Du får inte lägra din mors syster; hon är av din mors kött och blod. Du får inte lägra din farbrors hustru; henne får du inte komma nära, hon är din faster. Du får inte lägra din svärdotter; hon är din sons hustru, henne får du inte lägra. Du får inte lägra din svägerska; då skändar du din bror. Du får inte lägra en kvinna och hennes dotter, inte heller lägra hennes sondotter eller dotterdotter; de är av samma kött och blod, det vore en skam. Du får inte ta din hustrus syster till bihustru och lägra henne under din hustrus livstid. 3 Mosebok 18.

Normen i den ursprungliga bibeln är
Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett.
1 Mosebok 2:24

Bibeln kräver inte någonstans att etiskt sex måste föregåtts av en religiös äktenskaps ceremoni.
Snarare innebär 1 mos 2:24 att de som har sex är att betrakta som ett kött och gifta (och då är det etiska att man ska vara beredd att tillsammans ta konsekvenserna av sexet ex ta ansvar för barn tillsammans.)
Du förstår inte vad Paulus skriver, och det är bara ditt problem. Paulus har som apostel lagstiftande makt, så du ska INTE förlita dig på Moses lag. Du kan lära dig av den.

Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd. Rom 3:20

Lagen enligt Jesus:

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. Mått 7:12

Så lagen är inte huggen i sten för kristna. Därför gav han oss budet att vi kan binda och lösa allt på jorden. Insikten om att olika folk har olika traditioner, åsikter m m ledde till det beslutet.

Nu kan olika raser gifta sig, bedriva handel, helt enkelt ingå överenskommelser och avtal osv utan restriktioner. Jag kanske behöver påminna dig om att judar enligt lag inte fick beblanda sig med andra folk. Men bland kristna finns ingen grek, arab, etnisk svensk osv utan alla tillhör Jesus. Capice?
Citera
2023-06-24, 15:07
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du förstår inte vad Paulus skriver, och det är bara ditt problem. Paulus har som apostel lagstiftande makt, så du ska INTE förlita dig på Moses lag. Du kan lära dig av den.

Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd. Rom 3:20

Lagen enligt Jesus:

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. Mått 7:12

Så lagen är inte huggen i sten för kristna.
Det är därför kristendomen ofta gör sig skyldig till avgudadyrkan.
Bibeln säger att en falsk är den som predikar avfall från Guds bud:

Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå. 5 Mosebok 13:4-5

Det är inte synd att ha kristna missuppfattningar som sin tro.
Synden uppstår när kristendomen predikar avfall från Guds bud och människor avfaller från budorden.

Fri vilja är till för att vi ska välja att göra gott.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-06-24 kl. 15:11.
Citera
2023-06-24, 16:03
Medlem
Citat:
Det är därför kristendomen ofta gör sig skyldig till avgudadyrkan.
Bibeln säger att en falsk är den som predikar avfall från Guds bud:

Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå. 5 Mosebok 13:4-5

Det är inte synd att ha kristna missuppfattningar som sin tro.
Synden uppstår när kristendomen predikar avfall från Guds bud och människor avfaller från budorden.

Fri vilja är till för att vi ska välja att göra gott.
Det judiska förbundet är ett lagförbund, men kristna står inte under lagen. Sök själv på "under lagen" på bibeln.se så du kan komma till insikt. Nej, Jesus talade till judar som var under lagen i Matt 5.
Citera
2023-06-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Stött på en del löst folk som försöker värva över folk till kristendomen, eller snarare till tron på Jesus. De hävdar att oavsett hur bra människa man är och hur mycket gott man gör så kommer man aldrig till himlen om man inte sätter sin tro till Jesus. Samtidigt kan man enligt de vara världen skitskalle, mörda våldta och ändå komma till himlen om man tror på Jesus.

Fört mig låter det helt skevt. Varför skulle ett värdelöst och empatibefriat monster vara mer värd att komma till himlen än en godhjärtad person som gör allt för alla? En som handlar rätt, hjälper människor, visar medkänsla, har empati, är ärlig och pålitlig och gör uppoffringar för andra.

Nu är inte jag religiös alls faktiskt, men det är bara en frågeställning jag har. Jag är inte intresserad av kommentarer så som att religion är påhitt, Jesus har aldrig funnits osv. Jag vill diskutera den specifika frågeställningen och inget annat.
Bra vinkling
Nä tror nog dom som agerar gott om rättvisa finns till något bättre. Jag tror mer på att lika hamnar ibland varandra. Presis som vatten samlas vid vatten beroende på hur varmt det är. Gott i gott och ont i det onda får vi hoppas
Citera
2023-06-24, 16:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Det judiska förbundet är ett lagförbund, men kristna står inte under lagen. Sök själv på "under lagen" på bibeln.se så du kan komma till insikt. Nej, Jesus talade till judar som var under lagen i Matt 5.

Kristna predikar avfall från Guds eviga förbund somm gäller alla:

Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden. Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa. Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. Var fruktsamma och föröka er, bli en myllrande mängd på jorden och härska över den.«Gud sade till Noa och hans söner: »Jag upprättar nu ett förbund med er och era efterkommande och med alla levande varelser som finns hos er, fåglar, boskap och alla vilda djur, alla som gick ut ur arken. Jag skall upprätthålla mitt förbund med er: aldrig mer skall det hända att alla varelser utplånas av flodens vatten, aldrig mer skall en flod ödelägga jorden.«Gud sade: »Detta är tecknet för det förbund jag instiftar mellan mig och er och alla levande varelser ni har med er, för alla kommande släktled: min båge ställer jag bland molnen. Den skall vara tecknet för förbundet mellan mig och jorden. När jag hopar moln över jorden och bågen blir synlig bland molnen, då skall jag tänka på mitt förbund, förbundet mellan mig och er och alla levande varelser av alla slag, och aldrig mer skall vattnet bli till en flod som utplånar alla varelser. När bågen står bland molnen skall jag se den och tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser
1 Mosebok 9

Kain hade brutit mot budet att inte mörda, så Gud återupprepade det till Noa.

Det fanns lagar och förordningar från begynnelsen, det är därför det står:
alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som dina ättlingar har fått. Detta skall ske därför att Abraham lydde mig och rättade sig efter vad jag befallt, mina bud och stadgar och lagar.« 1 Mosebok 26:4-5

Kristendomen predikar avfall från de bud som Gud stadfäst i eviga förbund sedan begynnelsen.

De bud som gällt från begynnelsen nämns även som gällande för kristna i Apostlagärningarna 15 (men de håller kristna tyst om):

När de hade slutat tog Jakob till orda: »Mina bröder, hör på. Simon har berättat om att Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna. Till detta passar profeternas ord, där det stårärefter skall jag vända tillbaka och bygga upp Davids fallna hydda. Ur dess spillror skall jag bygga upp den och resa den igen,för att alla de andra människorna skall söka Herren, alla folk över vilka mitt namn har utropats. Så säger Herren, som har gjort detta känt för länge sedan. Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod.
Ty Mose har i alla tider haft sina förkunnare i varenda stad, och han läses i synagogorna varje sabbat

Apostlagärningarna 15:13-21

Kristna snirklar sig men kommer inte runt att de är bundna till buden i de eviga förbund som gäller alla människor.
Den som predikar annorlunda är per definition en falsk profet.
Citera
2023-06-24, 17:07
Medlem
Citat:
Kristna predikar avfall från Guds eviga förbund somm gäller alla:

Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden. Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa. Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. Var fruktsamma och föröka er, bli en myllrande mängd på jorden och härska över den.«Gud sade till Noa och hans söner: »Jag upprättar nu ett förbund med er och era efterkommande och med alla levande varelser som finns hos er, fåglar, boskap och alla vilda djur, alla som gick ut ur arken. Jag skall upprätthålla mitt förbund med er: aldrig mer skall det hända att alla varelser utplånas av flodens vatten, aldrig mer skall en flod ödelägga jorden.«Gud sade: »Detta är tecknet för det förbund jag instiftar mellan mig och er och alla levande varelser ni har med er, för alla kommande släktled: min båge ställer jag bland molnen. Den skall vara tecknet för förbundet mellan mig och jorden. När jag hopar moln över jorden och bågen blir synlig bland molnen, då skall jag tänka på mitt förbund, förbundet mellan mig och er och alla levande varelser av alla slag, och aldrig mer skall vattnet bli till en flod som utplånar alla varelser. När bågen står bland molnen skall jag se den och tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser
1 Mosebok 9

Kain hade brutit mot budet att inte mörda, så Gud återupprepade det till Noa.

Det fanns lagar och förordningar från begynnelsen, det är därför det står:
alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som dina ättlingar har fått. Detta skall ske därför att Abraham lydde mig och rättade sig efter vad jag befallt, mina bud och stadgar och lagar.« 1 Mosebok 26:4-5

Kristendomen predikar avfall från de bud som Gud stadfäst i eviga förbund sedan begynnelsen.

De bud som gällt från begynnelsen nämns även som gällande för kristna i Apostlagärningarna 15 (men de håller kristna tyst om):

När de hade slutat tog Jakob till orda: »Mina bröder, hör på. Simon har berättat om att Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna. Till detta passar profeternas ord, där det stårärefter skall jag vända tillbaka och bygga upp Davids fallna hydda. Ur dess spillror skall jag bygga upp den och resa den igen,för att alla de andra människorna skall söka Herren, alla folk över vilka mitt namn har utropats. Så säger Herren, som har gjort detta känt för länge sedan. Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod.
Ty Mose har i alla tider haft sina förkunnare i varenda stad, och han läses i synagogorna varje sabbat

Apostlagärningarna 15:13-21

Kristna snirklar sig men kommer inte runt att de är bundna till buden i de eviga förbund som gäller alla människor.
Den som predikar annorlunda är per definition en falsk profet.
Helt OT, men rrgnbågsförbundet kräver ingen motprestation från människor, det är ett kravlöst löfte från Gud.

Ingen förnekar att det fanns bud innan Moses fick lagen. Adam och Eva visste det för att de åt frukten från trädet som gav de KUNSKAPER om gott och ont!

Du har förmodligen inte läst det jag uppmanade dig att läsa, därför fattar du ingenting.

Men om anden får styra er står ni inte längre under lagen. Gal 5:18

Kristna som leds av sin egen ande och Guds ande står inte under lagen. Därför att den, enligt Jesus, är full av människors bud. Av den anledningen lägger Gud sin lag I vårt inre.
Citera
2023-06-24, 17:32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Helt OT, men rrgnbågsförbundet kräver ingen motprestation från människor, det är ett kravlöst löfte från Gud.

Ingen förnekar att det fanns bud innan Moses fick lagen. Adam och Eva visste det för att de åt frukten från trädet som gav de KUNSKAPER om gott och ont!

.

Om du tror det fanns bud för människorna redan sedan 1 Mosebok, innan Israels folk och Sinai, varför argumenterar du då för att kristna inte ska följa dem med sin fria vilja?

Läser du gamla testamentet om Noa förbundet?

Det står uttryckligen två bud i förbundet Noa förbundet, att vi 1) inte får mörda och 2)får äta kött, inte bara örter som var budordet givet i Eden.

Kains mord på Abel hade inte varit synd om Gud inte först hade givit budord:
Herren sade till Kain: »Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren.
Alltså, synd existerade så därför hade Gud givit budord.

Budordet i begynnelsen var veganism:
Herren Gud gav detta bud: »Du får äta av alla träd i trädgården utom av trädet som ger kunskap om gott och ont.
1 Mos 2:15-17

Gud sade: »Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. 1 Mos 1:29

De bud som gällt sedan begynnelsen fortsatte gälla men särskilt två budord tog Gud upp i Noa-förbundet. Förbudet att mörda inskärptes igen och budordet att vara vegan ändrade Gud till att vi inte fick äta djur levande, utan att ha tömt dem på blod först.

Varför argumenterar kristna för att buden i 1 mosebok inte gäller dem?
Citera
2023-06-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Stött på en del löst folk som försöker värva över folk till kristendomen, eller snarare till tron på Jesus. De hävdar att oavsett hur bra människa man är och hur mycket gott man gör så kommer man aldrig till himlen om man inte sätter sin tro till Jesus. Samtidigt kan man enligt de vara världen skitskalle, mörda våldta och ändå komma till himlen om man tror på Jesus.

Fört mig låter det helt skevt. Varför skulle ett värdelöst och empatibefriat monster vara mer värd att komma till himlen än en godhjärtad person som gör allt för alla? En som handlar rätt, hjälper människor, visar medkänsla, har empati, är ärlig och pålitlig och gör uppoffringar för andra.

Nu är inte jag religiös alls faktiskt, men det är bara en frågeställning jag har. Jag är inte intresserad av kommentarer så som att religion är påhitt, Jesus har aldrig funnits osv. Jag vill diskutera den specifika frågeställningen och inget annat.

Någon har predikat en falsk gospel som heter "Faith alone" till dig verkar det som, en lögn som leder till helvetet. Folk som inte omvänder sig från synd, och håller budorden och lever i lydnad till Gud och håller ut till slutet av deras liv, kommer inte bli välkommen in till Guds Kungadöme. Endast få personer kommer få evigt liv. Jesus sa att man måste sträva med allt man har för att komma in till Kungadömet.

Utan helighet kommer ingen se Gud:

Man måste ha ett rent hjärta

Jesus /Yahushua kommer separera vilket folk som kommer till himmelen vs dom som kommer till helvetet och ger anledning hur och varför:

Det finns många mer verser. Kristna som super sig full på fredagar, ljuger, firar hedniska högtider som julafton, midsommar, påskägg och kaniner, och stjäl osv är på väg till eldsjön:

Man måste omvända sig från synd, hålla budorden och hålla ut till slutet för att få evigt liv. Enligt min beräkning kommer 90% av all kristna hamna i elden. Det finns tusentals falska doktriner och det är nästan omöjligt att sifta igenom allt för att hitta sanningen.
Citera
2023-06-24, 18:18
Medlem
Citat:
Om du tror det fanns bud för människorna redan sedan 1 Mosebok, innan Israels folk och Sinai, varför argumenterar du då för att kristna inte ska följa dem med sin fria vilja?

Läser du gamla testamentet om Noa förbundet?

Det står uttryckligen två bud i förbundet Noa förbundet, att vi 1) inte får mörda och 2)får äta kött, inte bara örter som var budordet givet i Eden.

Kains mord på Abel hade inte varit synd om Gud inte först hade givit budord:
Herren sade till Kain: »Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren.
Alltså, synd existerade så därför hade Gud givit budord.

Budordet i begynnelsen var veganism:
Herren Gud gav detta bud: »Du får äta av alla träd i trädgården utom av trädet som ger kunskap om gott och ont.
1 Mos 2:15-17

Gud sade: »Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. 1 Mos 1:29

De bud som gällt sedan begynnelsen fortsatte gälla men särskilt två budord tog Gud upp i Noa-förbundet. Förbudet att mörda inskärptes igen och budordet att vara vegan ändrade Gud till att vi inte fick äta djur levande, utan att ha tömt dem på blod först.

Varför argumenterar kristna för att buden i 1 mosebok inte gäller dem?
Jag säger inte att vi inte ska hålla buden, jag säger att vi inte står under lagen. Buden är inte huggna i sten. Du kan, precis som den första mördaren, förhandla med Gud (Gen 4:15). Vi får binda och lösa alla överenskommelser, och därmed bestämma villkoren för t ex äktenskap själva. Om två ber Gud om det är båda bundna vid villkoren, och döms bara när en eller flera bryter mot de.

Regnbågsförbundet är ett löfte som inte är bundet till några krav. Jag är ganska säker på att några har brutit mot något eller några av buden Noa fick t ex att äta kött med blod i, och ingen syndaflod kom. Du ska läsa de olika delarna som att buden inte är kopplade till regnbågsförbundet.

Men frukten med kunskap om gott och ont hade gett Adam och Eva och därmed mänskligheten kunskaper om att det var fel att döda. Mördaren visste att han hade gjort fel, därför försökte han förneka vad som hänt.
Citera
2023-06-25, 13:03
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag säger inte att vi inte ska hålla buden, jag säger att vi inte står under lagen. Buden är inte huggna i sten. Du kan, precis som den första mördaren, förhandla med Gud (Gen 4:15). Vi får binda och lösa alla överenskommelser, och därmed bestämma villkoren för t ex äktenskap själva. Om två ber Gud om det är båda bundna vid villkoren, och döms bara när en eller flera bryter mot de.

Regnbågsförbundet är ett löfte som inte är bundet till några krav. Jag är ganska säker på att några har brutit mot något eller några av buden Noa fick t ex att äta kött med blod i, och ingen syndaflod kom. Du ska läsa de olika delarna som att buden inte är kopplade till regnbågsförbundet.

Men frukten med kunskap om gott och ont hade gett Adam och Eva och därmed mänskligheten kunskaper om att det var fel att döda. Mördaren visste att han hade gjort fel, därför försökte han förneka vad som hänt.
Jag låter dig tro som du gör, men håller inte med om det du skriver.
Ett evigt förbund med uttryckliga bud (inte mörda, inte äta djur levande utan att ha tömt ur blodet) det finns ingen som helst grund för att det inte är bindande.

Det finns ingen som helst grund för att du kan förhandla om det med gud lite på måfå som du känner för. Bibelversen du refererade till var ingen förhandling, de offrade till Gud alltså Gudstjänst.

Berättelserna i 1 Mosebok berättar om andra synder så lagar var uppenbarligen givna.
Citera
2023-06-25, 13:18
Medlem
Citat:
Jag låter dig tro som du gör, men håller inte med om det du skriver.
Ett evigt förbund med uttryckliga bud (inte mörda, inte äta djur levande utan att ha tömt ur blodet) det finns ingen som helst grund för att det inte är bindande.

Det finns ingen som helst grund för att du kan förhandla om det med gud lite på måfå som du känner för. Bibelversen du refererade till var ingen förhandling, de offrade till Gud alltså Gudstjänst.

Berättelserna i 1 Mosebok berättar om andra synder så lagar var uppenbarligen givna.
Noas förbund är inte samma som regnbågsförbundet.

Gen 4:15 handlar om Kains straff.

Ja, och de fick veta vad som var gott och ont när de åt av frukten från trädet med kunskap om gott och ont. Den kunskapen kanske rentav fick Kain att mörda. Paulus skrev att lagen väckte alla möjliga begär hos honom, för nu såg han möjligheter som han inte visste fanns. Läs Gen 4:7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in