2023-06-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hur pass specifik är den där uträkningen om hur länge syret finns kvar? Kan det tex finnas syre för någon dag till?

96 timmar var hemmasnickrade ubåtsmakarens påstående. Det har aldrig testats.

Experter i USAs flotta tror att den verkliga siffran är typ 33%-50% av detta påstående.

Finns mer här:

(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19)
Citera
2023-06-22, 14:41
Medlem
elbels avatar
Sjukt att man lägger så mkt resurser på att rädda klantarsel, men det är väl ett unikt övningstillfälle
Citera
2023-06-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Tror man kommer att rädda dom. Pengar saknas ju inte.

Tror tyvärr inte några pengar i världen kan rädda dom, finns inte så mycket hopp kvar nu när syret är slut.
Citera
2023-06-22, 14:46
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellaah
Tror tyvärr inte några pengar i världen kan rädda dom, finns inte så mycket hopp kvar nu när syret är slut.

En expert på livesändningen säger att även om Titan lokaliseras nu kommer det ta runt 7 timmar att få upp den. Ytterst tveksamt om de kunnat hushålla med syret så effektivt att det räcker i så många timmar till enligt honom.
Citera
2023-06-22, 14:47
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
3 timmar? - antingen är du en mytoman, eller din "släkting". Du återkommer med mer osannolika ting, hela tiden...
Jag har ingen aning om hur han räknat ut tiden, han baserar väll det på hans tidigare erfarenheter av liknande operationer?
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Hur anser du att den skulle kommit upp på 3 timmar då?
Skulle man instalerat en lyftkran på 3800 meters djup och börjat hissa upp den eller?
Det är ju inte direkt som att de har u-båtar som klarar av att rädda andra u-båter på sådant extremt djup. Det är ju knappt att de har söknings maskiner på sådant djup.
Du hittar den med rov, fäster linan på den och sen börjar dom hissa direkt tar inte mer än 3h

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men först skall man positionera sig korrekt i förhållande till farkosten nere i djupet, sedan sänka ner både en ROV och en lina, sedan fästa den på farkosten på 3800 meters djup - sist men, inte minst hissa upp denna u-båt - klart som fasiken att detta inte låter sig göras på endast 3, ynka timmar...
Som jag sa jag vet inte exakt hur han räknade ut tiden 3h men han har som jag sagt VÄLDIGT många gånger förr erfarenhet av liknande operationer inom det marina, men du kanske är ännu en expert som vet exakt hur man gör?
Varför ringer inte media dig och frågar?

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det går förvisso att fridyka ner till 150 m, men då hade din släkting varit känd om inte i världen så i Sverige…
Haha herregud, som jag sa tidigare kanske inte allt en vanlig aftonbladet läsare får reda på?
Finns hemliga avdelningar inom militären som tränar på dom djupen dagligen för att kunna utföra sitt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur i helvete ska man få upp den på 3h från att man hittar den? D
et finns inga klara räddningsfartyg som kan agera på de här djupen. En bärgning skulle ta veckor eller månader från att man lokaliserar Titan.
Har förklarat det ovan.
Hahha nej inte veckor det handlar om timmar om man hade lokaliserat henne. Rov hade med sig lina ner som jag förstod det bara att koppla på sig och börja veva dör uppe.
Citera
2023-06-22, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
vanlig försiktighet antar jag, att inte gå för nära

Så vad hände med Titan om vi utgår ifrån kollision? Dåligt bygge?
Citera
2023-06-22, 14:48
Medlem
SodaFointains avatar
Undrar om deras anhöriga får pengarna tillbaka eller om det går till dem som sökt för företaget lär läggas ner och inga mer resor dit lär göras så de som har inbokat lär så tillbaka pengarna! bergis kommer ett mirakel skett att de överlevt.
Citera
2023-06-22, 14:49
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Jag är inte så säker på det. Jag såg en intervju igår med en reporter som var nere vid Titanic för 23 år sedan och de fastnade i någon av propellrarna. Då sa han att han satt och var redo att tackla ner någon ifall den var på väg mot luckan. Tydligen är det en panikgrej att försöka öppna den när man är fast. Så det kanske går att öppna? Jag har ingen aning utan vet bara vad han sa.

Luckan på ubåtar öppnas utåt av uppenbara skäl. Du blev skitsnackad men var för okunnig för att förstå det.
Citera
2023-06-22, 14:49
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
96 timmar var hemmasnickrade ubåtsmakarens påstående. Det har aldrig testats.

Experter i USAs flotta tror att den verkliga siffran är typ 33%-50% av detta påstående.

Finns mer här:

(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19)
Ja man kunde tro detta var redbull ubåtsbygge!
Citera
2023-06-22, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
En expert på livesändningen säger att även om Titan lokaliseras nu kommer det ta runt 7 timmar att få upp den. Ytterst tveksamt om de kunnat hushålla med syret så effektivt att det räcker i så många timmar till enligt honom.

Det finns ingen plan för hur man får upp den. Och den sitter säkert fast.

Man måste ha en dödslängtan om man beger sig ut på det här. och vad fan kan man förväntas se av titanic som är värt detta??
Citera
2023-06-22, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Fast om du hängt med lite i tråden så finns möjligheten att farkosten befinner sig vid ytan. Att inte kunna ta sig öppna eller ta sig ut från farkosten vid ett sådant scenario känns helt klart efterblivet. Mer eller mindre alla hajar att en lucka inte går att öppna på tusentals meters djup.

Jag har hängt med i tråden men tjafset om att den skulle finnas vid ytan är jävligt tröttsamt. För om dom fan inte kunnat lokalisera den uppe vid ytan så kommer dom fan i mig aldrig kunna lokalisera den under ytan, ren och enkel jävla logik. Dessutom, var har bryggan tagit vägen som hör till, vart finns den nånstans, inte hört ett skit om det vilket dom borde informera om, för det är intressant. Varför har den försvunnit?
Citera
2023-06-22, 14:55
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Det är nog du som inte har tänkt.

På 1000 meters djup så kan du inte blåsa upp en ballong hur mycket luft du än har med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ballonger? På det djupet? Med det lufttrycket?

Jag kan tala om som kuriosa att det sitter dykare och dykarintresserade och följer den här tråden bara för att se vad Flashback postar härnäst. Finns även på twitter...

Man använder en gasgenerator, en kemikalie som producerar gas i en kemisk reaktion. Hur tror du krockkuddar blåses upp? Med tryckluft? Sådana här händelser visar hur lite en vanlig svenne bonnläpp förstår teknik och naturvetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in