2023-06-22, 14:26
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nej, men de flesta har väl någon form av klaustrofobi? Jag hade inte satt mina barn i någon till synes farlig åkattraktion på en runtresande liten nöjespark - nej. För en karusell som går långsamt runt hade jag inte varit så orolig. Men det finns många åkattraktioner jag aldrig skulle åka heller. Var faktiskt med om att en bygel gick sönder i en åkattraktion men jag höll mig fast. Skräckupplevelse.

Så du erkänner att du är lika dum som dessa, du har bara inte lika mycket pengar, och lite tur.
Citera
2023-06-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja jag vet inte hur denna farkost fungerar men det låter som den är kontrollerad från ytan. Det vore rimligt personerna i denna farkost kunde aktivera nöduppstigning själva.
Farkosten styrs inifrån farkosten. Nödsignal hade (väl?) gått iväg.

MEN, något kan ju gått åt helvete med el, eller andra funktioner som hindrat dom från att kunna ta sig upp eller aktivera nöduppstigning.
Citera
2023-06-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Nej. De små mängderna syre i cellerna, hjärna, hjärta etc är inte komprimerbara.

Det är därför ett kycklingägg överlever på motsvarande 61500 meters djup utan problem.

Det är de stora luftvolymerna som komprimeras: Hos en ubåt så är det därför som skrovet kan tryckas ihop. Och på en människorna så komprimeras allt som innehåller luft. Lungorna främst. Och inälvorna och magsäcken. Och trumhinnorna.

Allt det trycks inåt och blir utkavlat/platt. Revbenen krossas för att kunna komprimeras. Sedan kvävs du till döds inom 30-180 sekunder. Förstår du nu?

Om du lägger på hela trycket på en gång håller inte ägget. Eller människan. Det är som att bli påkörd av en lastbil från alla håll samtidigt.
Citera
2023-06-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det fyller ingen funktion med en säkerhetslucka, du är död direkt om du öppnar den på det djupet och hela farkosten bara sprängs sönder direkt av vattentrycket.

Du öppnar inte en dörr på ett flygplan heller, uppe på 10 000meter för att du skall hoppa ut och rädda dig själv. Ditt inlägg måste varit ironi

Fast om du hängt med lite i tråden så finns möjligheten att farkosten befinner sig vid ytan. Att inte kunna ta sig öppna eller ta sig ut från farkosten vid ett sådant scenario känns helt klart efterblivet. Mer eller mindre alla hajar att en lucka inte går att öppna på tusentals meters djup.
Citera
2023-06-22, 14:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Nej. De små mängderna syre i cellerna, hjärna, hjärta etc är inte komprimerbara.

Det är därför ett kycklingägg överlever på motsvarande 61500 meters djup utan problem.

Det är de stora luftvolymerna som komprimeras: Hos en ubåt så är det därför som skrovet kan tryckas ihop. Och på en människorna så komprimeras allt som innehåller luft. Lungorna främst. Och inälvorna och magsäcken. Och trumhinnorna.

Allt det trycks inåt och blir utkavlat/platt. Revbenen krossas för att kunna komprimeras. Sedan kvävs du till döds inom 30-180 sekunder. Förstår du nu?

Det kvittar vad du säger - du är borta direkt och upplever ingenting efter några tiondelar av en sekund, om ens det. Var du har fått at någon skulle vara medveten i flera minuter är bara nys...
Citera
2023-06-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalasamasse
Verkar ha cirkulerat vid en specifik plats i några timmar och nu fokuserar på en punkt:
https://i.imgur.com/lZkBgtu.jpg
Tror man kommer att rädda dom. Pengar saknas ju inte.
Citera
2023-06-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Om du lägger på hela trycket på en gång håller inte ägget. Eller människan. Det är som att bli påkörd av en lastbil från alla håll samtidigt.

Specifikt som jag nämnde tidigare: På det djupet är det permanent 400kg tryck på varje kvadratcentimeter på hela kroppen.

Det enda som fysiskt förstörs direkt är luftfyllda utrymmen som trycks ihop av trycket. Så ja det blir en snabb, våldsam ihoptryckning av bröstkorgen. Resten av cellerna komprimeras också men de tappar inte märkbart volymen eftersom solida materia inte har någon annanstans att ta vägen.

Det värsta är att människor lever längre än man kan tro. Filmer får en att tro att folk dör omedelbart. Men man är vaken fram till att hjärnan tappar medvetandet. Det gäller till och med guillotin när man kapar huvudet på folk. En hjärna utan syre lever i 30-180 sekunder innan den svimmar.

Så därför är det inte så intressant hur mycket skada själva lungorna eller allt annat under halsen tar. Det enda intressanta är hur snabbt de tappade medvetandet och varför. T.ex om de slungades in i väggen och svimmade. Eller om de tvingades vänta på att hjärnan svimmar av syrebrist. Det är stor skillnad på de 2 situationerna.

Lite kul om guillotiner:

"Absolutely. King Charles was seen to move his lips after beheading, and there are many tales of heads continuing to show facial expression and even try to talk after beheading. Death comes more by loss of blood than anything else."

https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-8010,00.html

Vad gäller ubåtsfolket: Eftersom blodet fortsätter cirkulera med existerande syre så tar döden tyvärr relativt lång tid.
Senast redigerad av dextrodammit 2023-06-22 kl. 14:44.
Citera
2023-06-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bland annat har svenska Bo Rask, tidigare ubåtschef vid Kungliga Örlogsmannasällskapet, sagt att hans bedömning dessvärre är att ubåten imploderat och ligger på botten som en tillplattad ölburk.

Om så är fallet kommer den här farkosten aldrig att hittas tror jag

Beror på hur nära botten man var. Var det halvvägs har allt följt med strömen.
Citera
2023-06-22, 14:37
Medlem
Hur pass specifik är den där uträkningen om hur länge syret finns kvar? Kan det tex finnas syre för någon dag till?
Citera
2023-06-22, 14:37
Medlem
elbels avatar
Att man ens överväger att bygga i kolfiber?!

Är det för att minskad vikt leder till längre batteritid?

Jaja säkerhetsregler skrivs med blodbläc

Verkar som man har lyckats med en sån här räddning en gång på 70 talet
Ubåten bärgades till ytan, tog en halvtimme att öppna luckan och då hade de 12 min syre kvar
Senast redigerad av elbel 2023-06-22 kl. 14:39.
Citera
2023-06-22, 14:38
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Farkosten styrs inifrån farkosten. Nödsignal hade (väl?) gått iväg.

MEN, något kan ju gått åt helvete med el, eller andra funktioner som hindrat dom från att kunna ta sig upp eller aktivera nöduppstigning.

Jag trodde på teorin att dm fastnat inne i själv Titanic men hörde precis på Live sändningen att dom inte kunde ha nått hela vägen ned till vraket på 1t45m so änything goes nu, sjönk till botten, drog i väg med strömmarna eller tom gått upp till ytan igen
Citera
2023-06-22, 14:39
Medlem
"We're going to talk with the families and advise them of where we are in the search and rescue operations.

Om fortsatt sökning

"That decision will be taken after thorough consideration with the families."

Man har get upp med andra ord på att försöka rädda dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in