2023-06-22, 14:14
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Det handlar om luftfyllda utrymmen som alltså har plats för att tryckas ihop.

Trycker man ihop lungorna så skjuts luften ut ur munnen och vpioa, bröstkorgen är sedan lätt att krossa.

Däremot hjärta och hjärna är inte luftfyllda (förutom när man är med i vänsterpartiet).

Här är ett ÄGG i tryck motsvarande 60000 meters djup i havet:

https://m.youtube.com/watch?v=9S2QMQQQxFk

Spoiler: Ägget klarar sig.

Kroppen har luft/syre överallt, inklusive hjärnan och hjärtat, såklart så varför skulle inte dessa "implodera"? Och kroppen må väl ändå tryckas ihop som en konservburk om nu farkosten gör det? I vilket fall så kan inte en människa efter din "rekonstruktion" känna något efter mer än en sekund, högst...
Citera
2023-06-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intressant åsikt. Varför var de inte där och letade? Förmodligen var de någon helt annanstans där de behövdes innan. Havet är stort. Det tar väldigt lång tid att manövrera havet och komma till exakt den punkt där man behövs.

Men varför tror du att det tog dem så länge?
De satte kurs mot vraket ganska omgående men det tar några dagar att korsa Atlanten.
Citera
2023-06-22, 14:15
Medlem
tarek90s avatar
De fick uppleva titanic med en riktig upplevelse och dö nära vraket.
Citera
2023-06-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Jag gissar att anledningen till att sträckgräns finns med i vissa normer för buckling är att det kan spela in i de fall då sträckgränsen är väldigt låg i förhållande elasticitetsmodulen. Dvs, det behövs knappt nån deformation alls innan materialet flyter (och alltså under inga omständigheter kan fjädra tillbaka).

Så kan det mycket väl vara. Det ska ses som ytterligare en slags säkerhetsfaktor i beräkningarna.
Citera
2023-06-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Claes-Göran Wetterholm har haft rätt hela tiden, det var kört redan efter några timmar.

Fast det kunde man ju inte veta. Den kan ha fastnat oskadad eller flutit upp till ytan. Hade man hittat den kunde de i så fall ha blivit räddade. Men nu verkar det kört.
Citera
2023-06-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kroppen har luft/syre överallt, inklusive hjärnan och hjärtat, såklart så varför skulle inte dessa "implodera"? Och kroppen må väl ändå tryckas ihop som en konservburk om nu farkosten gör det? I vilket fall så kan inte en människa efter din "rekonstruktion" känna något efter mer än en sekund, högst...

Nej. De små mängderna syre i cellerna, hjärna, hjärta etc är inte komprimerbara.

Det är därför ett kycklingägg överlever på motsvarande 61500 meters djup utan problem.

Det är de stora luftvolymerna som komprimeras: Hos en ubåt så är det därför som skrovet kan tryckas ihop. Och på en människorna så komprimeras allt som innehåller luft. Lungorna främst. Och inälvorna och magsäcken. Och trumhinnorna.

Allt det trycks inåt och blir utkavlat/platt. Revbenen krossas för att kunna komprimeras. Sedan kvävs du till döds inom 30-180 sekunder. Förstår du nu?
Senast redigerad av dextrodammit 2023-06-22 kl. 14:23.
Citera
2023-06-22, 14:22
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bland annat har svenska Bo Rask, tidigare ubåtschef vid Kungliga Örlogsmannasällskapet, sagt att hans bedömning dessvärre är att ubåten imploderat och ligger på botten som en tillplattad ölburk.

Om så är fallet kommer den här farkosten aldrig att hittas tror jag

Hoppas nästan det, omedelbar död istället för en utdragen vånda på det oundvikliga slutet.
Citera
2023-06-22, 14:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
De fick uppleva titanic med en riktig upplevelse och dö nära vraket.
Det är så sjukt. Den pakistanska miljardären hade redan varit med om en otäck flygning med sin fru där de trycktes mot flygplanets fönster pga dåligt väder. De trodde det var kört.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12221483/Pakistani-businessman-missing-Titanic-tourist-sub-survived-life-changing-nightmare-flight.html

Och sen sätter han sig i en sån där.
Citera
2023-06-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Så kan det mycket väl vara, men samtidigt är du inte där och du vet inte hur du hade reagerat om du hade pengar som dessa människor har.

Tar upp exemplet igen, Tycker ni att barn som dött i karusell olyckor också borde vetat riskerna och därmed också bör dömas (Föräldrarna) för deras vilja att åka den, eller gäller det enbart miljonärer som åker till Titanic?

Nej, men de flesta har väl någon form av klaustrofobi? Jag hade inte satt mina barn i någon till synes farlig åkattraktion på en runtresande liten nöjespark - nej. För en karusell som går långsamt runt hade jag inte varit så orolig. Men det finns många åkattraktioner jag aldrig skulle åka heller. Var faktiskt med om att en bygel gick sönder i en åkattraktion men jag höll mig fast. Skräckupplevelse.

Men här handlar det nog mest om att jag har klaustrofobi och tyckte magnetröntgen var på gränsen till vad jag klarar av. Så för min del skulle något sådant här vara uteslutet.
Citera
2023-06-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
De är redan döda. Farkosten var hemmasnickrad av ägaren, med klister istället för skruvar, och för tunna väggar och för tunt glas (som klarar max 1300m).

Efter ett par resor ner till 4000m så har hela skrovet imploderat pga friktionen och slitaget mellan carbon fiber chassit och titaniumporten, som enbart var limmad och komprimerade i olika hastigheter och därmed slet av limmet.

Carbon komprimerar mer än metall och klistret har definitivt slitits av, så att hela skrovet öppnades. Exakt som när man öppnar Pringles. Men 4000 meter under havet.

De dog iaf snabbt, eftersom tyngden av vatten är 1 ton per kubikmeter. Men i havet är allt tryck 3-dimensionellt. På 4000 meters djup är vattentrycket 388.1 atmosfär, vilket motsvarar 400 kilos tryck per kvadratcentimeter på deras kroppar från alla riktningar samtidigt, dvs varje kvadratcentimeter trycks inåt med 400 kilos tryck från alla riktningar samtidigt.

Trycket där nere är så stort att inte ens DNA och proteiner i cellerna kan formas som vanligt. Alla fiskar där nere har specialanpassad DNA som klarar att formas trots trycket. Fascinerande:

https://schmidtocean.org/cruise-log-post/life-under-pressure-100-elephants-on-your-head/

Trycket gör att alla tomma utrymmen (luftfyllda hål) i kroppen direkt ger vika.

Deras trumhinnor sprängs. Deras bröstkorg krossas och revbenen splittras och de kvävs omedelbart. Ögonen sprängs eftersom alla luftfyllda utrymmen knycklas ihop. Deras inälvor glider upp i hålrummet när revbenen krossas. Samtidigt fylls kroppen med vatten vilket sedan balanserar ut trycket, så att man är medveten medan man kvävs och lider i stor smärta av alla interna blödningar.

Det är dessutom kolsvart där nere, och vattnet är iskallt. Men du har ändå inga ögon kvar och du har annat att tänka på i de sista ögonblicken.

Det var smärtsamt i snitt en minut innan de dog av att bli potatismos. Din hjärna lever ett tag medan processen pågår, så man uppfattar definitivt processen.

Från och med att syretillförsel stoppas så är man vaken i mellan 0.5-3 minuter innan man svimmar. Efter 1 minut börjar hjärnan ta skada.

Fram tills att du svimmat så känner du allt detta. I bästa fall har de slått i huvudet på vägen ut och svimmat så de slapp uppleva komprimeringen och kvävningen.

Fiskarna fick iallafall mat och resenärerna fick den ultimata Titanic Experience.

PS: Ni kan läsa på väldigt mycket av en Ubåtsexpert från USAs militär som jobbat med det i 30 år:

https://youtu.be/4dka29FSZac

Om fiskarna fick mat beror väl på om den gick sönder eller inte? Är ubåten fortfarande hel är det svårt för fiskarna att komma åt käket.
Citera
2023-06-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Dom gör ett försök med Victor nu.

https://twitter.com/uscgnortheast/status/1671834851492737024?s=46&t=cnFRiKZcfeOy8Odnkjer3w

Verkar ha cirkulerat vid en specifik plats i några timmar och nu fokuserar på en punkt:
https://i.imgur.com/lZkBgtu.jpg
Citera
2023-06-22, 14:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Hur undviker undersökande ubåtar sån brusfaktor rent generellt?
vanlig försiktighet antar jag, att inte gå för nära
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in