2023-06-22, 00:25
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Håller med.
Jag tror inte att Zelensky et al var pigga på en motoffensiv när det fungerar mycket bättre att vara i försvarsläge. Nånstans tror jag att de nästan har gett upp om de delar som ryssarna ockuperar.
Det kostar för mycket trupper. Vapen kan man få av Väst men inte trupperna.
Det enklaste för Kiev är att försvara västra Ukraina i någon typ av frusen konflikt och under tiden bli försörjda av Väst med argumentet att de är ett demokratiskt bålverk mot den galne diktatorn i öster.
Lite som Nord- och SydKorea blev. Där blev det aldrig förhandlingar eller fredsavtal.
Ytterst ligger avgörandet hos Bidenadm och EU. Det handlar om pengar och vapen, utan det kan inte Kiev fortsätta strida eller ens överleva som stat. För övrigt vill Ukraina gå med i Nato och EU men det går inte sålänge strider pågår. Folk är krigströtta.
Jag gissar på att det inte blir någon mer planerad motoffensiv i år. Kanske nästa år.
press från usa kan kanske fundera mot förhandlingar?

Från mitt begränsade perspektiv tycker jag dom kunde mata Putin med nåt av de rätt ryssorienterde delarna som dom redan tagit.

Mot detta få kust ner till odessa. Och demilitariserad zon.

Värre offer har skett (Finland- karelen ex v).
Sen fortsatt bojkott ekonomiskt sportsligt mänskligt.

Min Personliga åsikt finns längst ned.
Senast redigerad av Jof 2023-06-22 kl. 00:29.
2023-06-22, 00:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Natos stridsförmåga går ju att debattera, att de är starka på pappret råder det ju inget tvivel om. Dock baserat på USA och detta samarbete skulle Trump eller motsvarande snabbt kunna plocka isär genom att så ett frö av tvivel.

Vad som egentligen borde vara intressant för våra del är hurpass starka europeiska Nato är.
Kan vi lita på Turkiet där de kommande åren eller är det en dubbelagent?

Jag tror dock Nato kommer bli enormt mycket starkare när nu Finland och snart Sverige är med så vi kan sprida mycket kunskap.

Och att vi kan kriga i självständiga och tänkande enheter.

Kina, Ryssland har å andra sidan fördelar av att soldater lyder order utan att blinka, en stark militärisk disciplin.

Ukraina vore ett starkt tillskott till Nato om några år, den kunskap de ackumulerat besitter få och det blir viktigt att sprida denna.

Inom 10-15 år tror jag vi kommer se enormt starka vapen både från Väst och Kina/Ryssland när man nu väl öppnat den ekonomiska pluggen.

Kärnvapenspridning är en möjlighet, bästa alternativet är att tippa över Belarus att bli västvänligt.

Att offensiven kommer inom någon månad är jag övertygad om och denna kommer chocka Ryssland svårt, det vi sett hittills är ingenting i jämförelse.

Det här inlägget kommer inte att åldras så bra. Tvärtom kommer väst att chockas om en månad när det nu blir uppenbart att Ukraina förlorar. Vi återkommer till detta 22 juli.
2023-06-22, 01:49
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det här inlägget kommer inte att åldras så bra. Tvärtom kommer väst att chockas om en månad när det nu blir uppenbart att Ukraina förlorar. Vi återkommer till detta 22 juli.
Ni verkar väldigt säkra på er sak, Ivan? Då har ni ju inget att oroa er för! Vi hörs om en månad då, när Donetsk blivit Ryzzlands 47:e oblast.
https://novayagazeta.eu/articles/2023/06/15/shoigu-sbilsia-so-scheta
Citat:
Шойгу сбился со счета
Если верить официальным сводкам, российская армия еще полгода назад «уничтожила» всю военную технику ВСУ.

Заявления российских чиновников не только противоречат друг другу, но и нарушают законы арифметики: например, из 8165 стоящих на вооружении ВСУ танков и бронемашин (с учетом поставок союзников) российской армией уже «уничтожено» 9915.
Det verkar lite mer pessimistiskt utanför FSBs propaganda-avdelning, men du glömmer väl inte vad du lovat? "RUZZIA STRONK!!", lol

P.S. - Har Adam Delimkhanov dykt upp än eller är han fortfarande "upptagen" och "oanträffbar"...?
2023-06-22, 03:22
Medlem
RobbanUCs avatar
Counteroffensive not going well – Zelensky
Citat:
While Zelensky told the BBC that his forces have managed to capture eight villages, Ukrainian troops have yet to penetrate even the first of Russia’s multi-layered defensive lines. With a warren of trenches, minefields, and fortifications in their path and Russian artillery and air support operating freely, Ukraine has lost 7,500 men and 30% of its Western-supplied tanks
https://www.azerbaycan24.com/en/counteroffensive-not-going-well-zelensky/
2023-06-22, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Counteroffensive not going well – Zelensky
Å så tar vi med det du klippte bort i citatet, för det var ju inte Zelensky som sa uppgav siffrorna, utan det var info från KREML.

Här kommer fortsättningen på skribentens citat från denna länk

https://www.azerbaycan24.com/en/counteroffensive-not-going-well-zelensky/

Forts citat:

Ukraine has lost 7,500 men and 30% of its Western-supplied tanks and armored vehicles, the Kremlin estimated last Wednesday.

Daily reports from Moscow have since added at least another 2,000 men to the casualty count, with Ukraine said to have lost over 1,000 soldiers and 20 tanks in a single day of fighting over the weekend.

Så här har vi åter igen falsk ryktesspridning direkt från Kreml via denne knähund!
2023-06-22, 04:05
Medlem
amentjeinas avatar
Ärkefittan wargonzo ska tydligen blivit likviderad under offensiven, samtidigt som det finns på film. Får se huruvida det är sant. Nog är han på bilden ruskigt lik.

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Utan ett fredsavtal så är det omöjligt för Ukraina att bli medlem i både det ena och det andra.
Den sk. motoffensiven haltar betänkligt och soldaterna börjar ta slut.
Den enda funktion som Z har för den Ryska sidan och varför man sparar honom är för att det är han som ska skriva på Ukrainas villkorslösa kapitulation.

Hur menar du att ryssarna skulle lyckas döda honom? Varje gång de försökt har dina adidaskrigare blivit hundmat.
2023-06-22, 05:37
Medlem
FenrirGreybacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Intressanat info. Vet du något om hur mycket land Ukraina tagit tillbaka hittills i offensiven? Jag tyckte jag såg något om 100 kvadratkilometer? Har ryssarna gått framåt på andra ställen eller står fronten still på övriga avsnitt?

Ryssarna har gått fram i Kreminna skogen och börjar nära sig Lyman.
2023-06-22, 07:30
Medlem
Ukraina har sprängt bron mellan Krim och Kherson. Det bör innebära att ryssarna trycker på så mycket att Ukraina tvingades ge upp om Krim.
2023-06-22, 07:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ukraina har sprängt bron mellan Krim och Kherson. Det bör innebära att ryssarna trycker på så mycket att Ukraina tvingades ge upp om Krim.
En intressant analys vill du utveckla.
Personligen tror jag snarare att det handlar om att isolera det ryska försvaret, dvs atg försvåra att få fram underhåll via krim.
2023-06-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
press från usa kan kanske fundera mot förhandlingar?

Från mitt begränsade perspektiv tycker jag dom kunde mata Putin med nåt av de rätt ryssorienterde delarna som dom redan tagit.

Mot detta få kust ner till odessa. Och demilitariserad zon.

Värre offer har skett (Finland- karelen ex v).
Sen fortsatt bojkott ekonomiskt sportsligt mänskligt.

Min Personliga åsikt finns längst ned.
jorå ....det gäller bara att veta till vad.....och hur?
T.ex. "Novorussija" går över från en korrupt auktoritär stat till en annan....men de har andra referensramar än vad vi har. Etnicitet och klantänkande trumfar tydligen allt.
Worst case för Kiev vore om de förlorade Odessa! Enda sättet att förhindra det är att de då måste förhandla med Putin och det kommer inte att ske som jag tror iallafall. Bidenadm kommer att bromsa det precis som de gjorde i Istanbul. Putin är inte intresserad av västra Ukraina, där har han bara fiender bland folket. Hade det varit på Stalins tid hade man deporterat folk men det är andra tider numera.
Ukrainas sorgliga öde är att ha hamnat under stöveln mellan Washington och Moskva.
Nationell suveränitet baseras på att man kan stå på egna ben ekonomiskt/militärt/politiskt och att i linje med det kunna ta helt egna beslut.
Även om själva motoffensiven ser svag ut nu så är kriget långtifrån över än.
2023-06-22, 08:41
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
jorå ....det gäller bara att veta till vad.....och hur?
T.ex. "Novorussija" går över från en korrupt auktoritär stat till en annan....men de har andra referensramar än vad vi har. Etnicitet och klantänkande trumfar tydligen allt.
Worst case för Kiev vore om de förlorade Odessa! Enda sättet att förhindra det är att de då måste förhandla med Putin och det kommer inte att ske som jag tror iallafall. Bidenadm kommer att bromsa det precis som de gjorde i Istanbul. Putin är inte intresserad av västra Ukraina, där har han bara fiender bland folket. Hade det varit på Stalins tid hade man deporterat folk men det är andra tider numera.
Ukrainas sorgliga öde är att ha hamnat under stöveln mellan Washington och Moskva.
Nationell suveränitet baseras på att man kan stå på egna ben ekonomiskt/militärt/politiskt och att i linje med det kunna ta helt egna beslut.
Även om själva motoffensiven ser svag ut nu så är kriget långtifrån över än.
Varför skulle usa bromsa förhandlingar?
2023-06-22, 09:07
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Det säger alltså ditt strategiska utlåtande över hur det ser ut i nuläget?

Jag tycker det mera ser ut som ett strategiskt beslut att skära av navelsträngen för Ryssarna.
Dessutom försvåra för råttorna att fly och blir därmed inneslutna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in