Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Håller med.
Jag tror inte att Zelensky et al var pigga på en motoffensiv när det fungerar mycket bättre att vara i försvarsläge. Nånstans tror jag att de nästan har gett upp om de delar som ryssarna ockuperar.
Det kostar för mycket trupper. Vapen kan man få av Väst men inte trupperna.
Det enklaste för Kiev är att försvara västra Ukraina i någon typ av frusen konflikt och under tiden bli försörjda av Väst med argumentet att de är ett demokratiskt bålverk mot den galne diktatorn i öster.
Lite som Nord- och SydKorea blev. Där blev det aldrig förhandlingar eller fredsavtal.
Ytterst ligger avgörandet hos Bidenadm och EU. Det handlar om pengar och vapen, utan det kan inte Kiev fortsätta strida eller ens överleva som stat. För övrigt vill Ukraina gå med i Nato och EU men det går inte sålänge strider pågår. Folk är krigströtta.
Jag gissar på att det inte blir någon mer planerad motoffensiv i år. Kanske nästa år.
Äntligen någon vettig analys av läget.
Alla som har i alla fall en basal militär utbildning vet att anfallsstrid kostar 1:5 eller upp till 1:8 i föruster ( dvs 5-8 egna stupade för varje stupad fiende ) Ryssarna har grävt ner sig, färdiga värn, artilleri har fasta mål med färdiga koordinater. Inte kul för anfallande part.
Ukraina kan säkert ta terräng men till ett fruktansvärt pris.
Tror Ukrainas bästa soldatämnen redan ligger i graven efter ett års strider.
Zelensky måste nog fundera på hur mycket förluster landet har råd att ta för att återerövra en del av
sitt territorium.