Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
Nu är det totalt snurrigt här märker jag.
Läs om. Läs rätt.
Det var alltså inte en kommentar om ditt språk (jag är ingen lättkränkt typ), utan en kommentar rörande att du inte gillade mitt språkbruk.
Själv är jag rätt ointresserad av vilka ord som är politiskt korrekta. Så länge man håller jag till sakfrågan så spelar det ingen roll för mig.
Nu var det så att jag besvarade Svempa, som hävdade att det var tvärt om att de italienska var tjockare.
Sedan förstod du inte att äkta italienska pizzor har normalt en mycket tunnare och krispigare botten en typiska turkpizzor/svenskpizzor.
Då skrev du så här:
Fast du ältar ju själv felaktigheter och osanningar om vad som sagts, eller inte. Då måste jag väl få lov att korrigera alla dina felaktigheter du forsätter med?
Gör ofta kalljästa degar på mjöl Tipo-00 som får stå i kylen 1-2 dygn innan.
Sedan gör jag en tomatsås på burktomater av typ San Marzano, som jag ibland kokar ihop en liten stund, men har jag bråttom så brer jag ut de direkt från burken på den utkavlade pizzadegen.
Kör med 1 cm tjockt norrländskt stål som får stå i ugnen eller grillen på högsta temperatur i ca 60 min innan första gärningen. 300 grader på ugn, och så varm det går på grillen (mellan 300-450 grader).
I ugnen så sätter jag stålet längst upp så att det är så nära taket i ugnen som möjligt (ett par cm). På grillen så lägger jag ett bar tegelstenar som jag vinklar uppåt så att pizzastålet kommer så nära locket på klotgrillen som möjligt.
Mellan varje gräddning så låter jag stålet värma upp sig ca 10 min.
Detta gör att man hemma får i princip exakt samma värme som en vedugnsgrillad pizza som finns i de riktiga pizzeriorna.
Så degen, jäsning och värmen är det viktigaste IMO för att få det hela rätt.
Sedan är det självklart viktigt att just kunna kvala ut en tunn deg (skall som sagt vara tunnare än hos normala turkpizzor), rätt typ av ingredienser på (får inte vara för tunt, men inte heller för tjockt så det blir "blött", och skall matcha bra efter den smak man är sugen på).
Sedan viktigt med eftergranering av kalla ingredienser. Tex. prosciutto-skinka och färsk basilika för klassiska italienska pizzor, men tex. koriander och färsk chili när jag experimenterar med mer asiatiska pizzor som tex. koreanska. Samma sak med skaldjur som färska räkor och hummerbitar som jag lägger på kallt efter när jag skall göra en mer "västkust"-inspirerad pizza (blir dåliga att ha med i grillningen tycker jag). Penslar även kanterna ätt med lite olivolja innan servering.
Sedan är det bara att smaka och njuta!

Du var otydlig och jag vet vad det är för pizzor.
Kalljäste förr, sen bytte jag till hur de jäser sin deg på en napolitansk pizzeria och i rumstemp, nu på sommaren har man väl tempen bäst för det sättet.
Resultatet på degen egenskaper är liknande, men degen blir lite mer aromatisk kan man väl uttrycka det som.
Dessa kavlar jag inte ut, utan drar ut, man kan säga att det nästan bara räcker att hålla pizzan i ena änden och snurra, så blir dom bra snabbt, fin kant och tunna som de ska vara.
Mina tomater mosar jag med händerna, så får de vara lite klumpar kvar, tycker det är gott.
Nu på senare tid har jag dock gjort pizza utan tomatsås.
Min favorit förutom då den vanliga napolitanska varianten, är den med Hugo´s isterband, ost, lök inlagda Hungarian wax, funkar med jalapeño på burk också, men när man lägger in själv så blir de så mycket krispigare.
Var på väg att köpa mig en sten för många år sedan, men när jag kom på att lägga plåten på botten i ugnen på högsta temp och sen när det var fin gräddning på botten, köra under grillen.
Så har jag inte en enda sekund tänkt på att köpa en sten igen, resultatet blir helt utmärkt.
På min grill så blir det aldrig pizza, kanske dumt, men vill så gärna göra annat när jag grillar före jag tänker på pizza
turkpizza varianten kalljäser jag och ibland kavlar ibland drar ut.
På turkvarianten hemma så kan precis vad som helst komma på, men tacoköttfärs, kyckling är rätt vanligt förekommande.
Kan även fuska med tomatsåsen där ibland och köra en Dolmion tomatsås som jag mixar.
Jo, en sak som nästan alltid sker, det är att man vill lägga på för mycket på sin pizza