2023-06-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Turkpizza är vidrigt avfall som bara inavlat white trash från små byhålor gillar. Jag skulle aldrig få för mig att äta någon skit med burkskinka och burkchampinjoner med industritomatsås på bulkcontainer som någon svartmuskig babbe stått och knådat ihop med handen han nyss torkade röven med.

Absoluta baskravet för en pizza är ju San Marzano-tomater, äkta buffalamozarella, vacche rosse-parmesan, D.O.P-märkt pecorino romano och finast möjliga olivolja, gräddad i vedugn. Ni värdelösa byfånar som sitter på de svettiga turksyltorna ute på vischan och trycker i er det skräpet för en billig bukfylla har jag bara det allra djupaste förakt för. PACK!

Är det ens vanligt med burksvamp och burkskinka på vanliga pizzerior?

Jag beställer gärna nån pizza med champinjoner på, men jag kan inte minnas att jag nånsin har fått burksvamp. Jag köper inte burkskinka, så var tvungen att googla på bilder. Den sortens svamp ser annorlunda ut än vad som brukar serveras på pizzor. Så det är troligen inte burkskinka. Men jag har ju inte ätit på varenda pizzeria i Sverige, så det kanske förekommer någonstans.
Citera
2023-06-22, 01:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och det var varken ofint eller okänsligt uttryckt, sluta ta det personligt.

Nu är det totalt snurrigt här märker jag.

Läs om. Läs rätt.

Det var alltså inte en kommentar om ditt språk (jag är ingen lättkränkt typ), utan en kommentar rörande att du inte gillade mitt språkbruk.

Citat:
utan ditt val av språk i din beskrivning.

Själv är jag rätt ointresserad av vilka ord som är politiskt korrekta. Så länge man håller jag till sakfrågan så spelar det ingen roll för mig.

Citat:
Jag förklarade att jag inte alls uppfattade du menade det du sen förtydligade.
För mig är bägge tunna.

Nu var det så att jag besvarade Svempa, som hävdade att det var tvärt om att de italienska var tjockare.

Citat:
Ursprungligen postat av Svempas
Tycker med turkpizzan oftast är skitgod. Den tjocka pizzan med brända kanter den är nästan oätlig för min smak.

Sedan förstod du inte att äkta italienska pizzor har normalt en mycket tunnare och krispigare botten en typiska turkpizzor/svenskpizzor.

Då skrev du så här:

Citat:
Vad menar du med att "turk" pizzan har en tjockare botten?

Citat:
Istället älta över nått som är utrett.

Fast du ältar ju själv felaktigheter och osanningar om vad som sagts, eller inte. Då måste jag väl få lov att korrigera alla dina felaktigheter du forsätter med?

Citat:
Själv blir det lite då och efter konstens regler liknande just den Italienska varianten, eller åtminstone en liknande deg och som får jäsa i 24h i rumstemp.(Lite mer på vintern, då är bra kallar inne då.)
Lärt mig att lägga plåten i botten på ugnen först ger en bra undersida, sen sätter den fullfräs under grillen, gör de riktigt bra.
Slår dock inte vedeldat, men är ett bra substitut för oss om inte har vedeldad ugn och ett mycket gott resultat.

Gör ofta kalljästa degar på mjöl Tipo-00 som får stå i kylen 1-2 dygn innan.

Sedan gör jag en tomatsås på burktomater av typ San Marzano, som jag ibland kokar ihop en liten stund, men har jag bråttom så brer jag ut de direkt från burken på den utkavlade pizzadegen.

Kör med 1 cm tjockt norrländskt stål som får stå i ugnen eller grillen på högsta temperatur i ca 60 min innan första gärningen. 300 grader på ugn, och så varm det går på grillen (mellan 300-450 grader).

I ugnen så sätter jag stålet längst upp så att det är så nära taket i ugnen som möjligt (ett par cm). På grillen så lägger jag ett bar tegelstenar som jag vinklar uppåt så att pizzastålet kommer så nära locket på klotgrillen som möjligt.

Mellan varje gräddning så låter jag stålet värma upp sig ca 10 min.

Detta gör att man hemma får i princip exakt samma värme som en vedugnsgrillad pizza som finns i de riktiga pizzeriorna.

Så degen, jäsning och värmen är det viktigaste IMO för att få det hela rätt.

Sedan är det självklart viktigt att just kunna kvala ut en tunn deg (skall som sagt vara tunnare än hos normala turkpizzor), rätt typ av ingredienser på (får inte vara för tunt, men inte heller för tjockt så det blir "blött", och skall matcha bra efter den smak man är sugen på).

Sedan viktigt med eftergranering av kalla ingredienser. Tex. prosciutto-skinka och färsk basilika för klassiska italienska pizzor, men tex. koriander och färsk chili när jag experimenterar med mer asiatiska pizzor som tex. koreanska. Samma sak med skaldjur som färska räkor och hummerbitar som jag lägger på kallt efter när jag skall göra en mer "västkust"-inspirerad pizza (blir dåliga att ha med i grillningen tycker jag). Penslar även kanterna ätt med lite olivolja innan servering.

Sedan är det bara att smaka och njuta!
Citera
2023-06-22, 01:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Är det ens vanligt med burksvamp och burkskinka på vanliga pizzerior?

Vet inte riktigt vad "burkskinka" är. Har aldrig köpt skinka på burk så lite osäker på vad du avser?

Däremot så brukar ju turkpizzor ha en billig form av pressad och färdigstrimlad skinka av lite lägre kvalitet.

Championerna brukar dock vara skivade färska, och inte konserverade.
Citera
2023-06-22, 06:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nu är det totalt snurrigt här märker jag.

Läs om. Läs rätt.

Det var alltså inte en kommentar om ditt språk (jag är ingen lättkränkt typ), utan en kommentar rörande att du inte gillade mitt språkbruk.

Själv är jag rätt ointresserad av vilka ord som är politiskt korrekta. Så länge man håller jag till sakfrågan så spelar det ingen roll för mig.

Nu var det så att jag besvarade Svempa, som hävdade att det var tvärt om att de italienska var tjockare.

Sedan förstod du inte att äkta italienska pizzor har normalt en mycket tunnare och krispigare botten en typiska turkpizzor/svenskpizzor.

Då skrev du så här:

Fast du ältar ju själv felaktigheter och osanningar om vad som sagts, eller inte. Då måste jag väl få lov att korrigera alla dina felaktigheter du forsätter med?

Gör ofta kalljästa degar på mjöl Tipo-00 som får stå i kylen 1-2 dygn innan.

Sedan gör jag en tomatsås på burktomater av typ San Marzano, som jag ibland kokar ihop en liten stund, men har jag bråttom så brer jag ut de direkt från burken på den utkavlade pizzadegen.

Kör med 1 cm tjockt norrländskt stål som får stå i ugnen eller grillen på högsta temperatur i ca 60 min innan första gärningen. 300 grader på ugn, och så varm det går på grillen (mellan 300-450 grader).

I ugnen så sätter jag stålet längst upp så att det är så nära taket i ugnen som möjligt (ett par cm). På grillen så lägger jag ett bar tegelstenar som jag vinklar uppåt så att pizzastålet kommer så nära locket på klotgrillen som möjligt.

Mellan varje gräddning så låter jag stålet värma upp sig ca 10 min.

Detta gör att man hemma får i princip exakt samma värme som en vedugnsgrillad pizza som finns i de riktiga pizzeriorna.

Så degen, jäsning och värmen är det viktigaste IMO för att få det hela rätt.

Sedan är det självklart viktigt att just kunna kvala ut en tunn deg (skall som sagt vara tunnare än hos normala turkpizzor), rätt typ av ingredienser på (får inte vara för tunt, men inte heller för tjockt så det blir "blött", och skall matcha bra efter den smak man är sugen på).

Sedan viktigt med eftergranering av kalla ingredienser. Tex. prosciutto-skinka och färsk basilika för klassiska italienska pizzor, men tex. koriander och färsk chili när jag experimenterar med mer asiatiska pizzor som tex. koreanska. Samma sak med skaldjur som färska räkor och hummerbitar som jag lägger på kallt efter när jag skall göra en mer "västkust"-inspirerad pizza (blir dåliga att ha med i grillningen tycker jag). Penslar även kanterna ätt med lite olivolja innan servering.

Sedan är det bara att smaka och njuta!
Du var otydlig och jag vet vad det är för pizzor.

Kalljäste förr, sen bytte jag till hur de jäser sin deg på en napolitansk pizzeria och i rumstemp, nu på sommaren har man väl tempen bäst för det sättet.
Resultatet på degen egenskaper är liknande, men degen blir lite mer aromatisk kan man väl uttrycka det som.
Dessa kavlar jag inte ut, utan drar ut, man kan säga att det nästan bara räcker att hålla pizzan i ena änden och snurra, så blir dom bra snabbt, fin kant och tunna som de ska vara.

Mina tomater mosar jag med händerna, så får de vara lite klumpar kvar, tycker det är gott.

Nu på senare tid har jag dock gjort pizza utan tomatsås.
Min favorit förutom då den vanliga napolitanska varianten, är den med Hugo´s isterband, ost, lök inlagda Hungarian wax, funkar med jalapeño på burk också, men när man lägger in själv så blir de så mycket krispigare.

Var på väg att köpa mig en sten för många år sedan, men när jag kom på att lägga plåten på botten i ugnen på högsta temp och sen när det var fin gräddning på botten, köra under grillen.
Så har jag inte en enda sekund tänkt på att köpa en sten igen, resultatet blir helt utmärkt.
På min grill så blir det aldrig pizza, kanske dumt, men vill så gärna göra annat när jag grillar före jag tänker på pizza

turkpizza varianten kalljäser jag och ibland kavlar ibland drar ut.
På turkvarianten hemma så kan precis vad som helst komma på, men tacoköttfärs, kyckling är rätt vanligt förekommande.
Kan även fuska med tomatsåsen där ibland och köra en Dolmion tomatsås som jag mixar.
Jo, en sak som nästan alltid sker, det är att man vill lägga på för mycket på sin pizza
Citera
2023-06-22, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Italiensk pizza brukar vara knaprigare än de halvgräddade turkpizzorna.

Nej, snarare seg och mjuk. Knaprig? Då äter du något jävligt fel
Citera
2023-06-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vet inte riktigt vad "burkskinka" är. Har aldrig köpt skinka på burk så lite osäker på vad du avser?

Däremot så brukar ju turkpizzor ha en billig form av pressad och färdigstrimlad skinka av lite lägre kvalitet.

Championerna brukar dock vara skivade färska, och inte konserverade.

Nu var det någon annan som nämnde burkskinka, jag citerade bara och frågade hur vanligt det är. För jag har aldrig sett det på någon pizza.

Antar att det är något i stil med följande som avses:

https://handla.ica.se/handla/produkt/skinka-326g-ica-id_p_7318690079668

https://www.tulip.se/produkter/konserver/skinka/
Citera
2023-06-22, 16:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Nej, snarare seg och mjuk. Knaprig? Då äter du något jävligt fel
Sen äter ju många sin pizza hema, och där har den också slutat vara knaprig.
Men måste nog säga att äter man den i pizzerian eller bor galet nära, så kan knaprigheten vara kvar även då.
Sen är ju nästan som att stoppa pizzan i en plastpåse och ha den i kartongen, för använde de papper som gav vattendroppar i kartongen, det går inte lika snabbt i en wellpapper-varianten som de använder idag.

Dock om man ska känna turkpizzans fulla potential, så måste man äta den på plats och helst direkt i från ugnen.
Citat:
Nu var det någon annan som nämnde burkskinka, jag citerade bara och frågade hur vanligt det är. För jag har aldrig sett det på någon pizza.

Antar att det är något i stil med följande som avses:

https://handla.ica.se/handla/produkt/skinka-326g-ica-id_p_7318690079668

https://www.tulip.se/produkter/konserver/skinka/
Jag tror de flesta använder skinka i form av en korv, som de sen river.
Om det ens är skinka är en bra fråga.
Den smakar inte som burkskinkan, i alla fall ingen burkskinka jag smakat på innan.

En intressant aspekt med pizza och kvalitet på råvaror, det är om de skulle ta okey till god kvalitet på ingredienserna, så skulle priset stiga en hel del per pizza.
Och svaret är att konsumenten inte vill betala mer och är nöjda, för annars hade ju pizzerior med okey till god kvalitet på ingredienserna blivit fler och fler, men det ser vi inte sker.
Citera
2023-06-23, 16:37
Medlem
Citat:

Den smakar inte som burkskinkan, i alla fall ingen burkskinka jag smakat på innan.

En intressant aspekt med pizza och kvalitet på råvaror, det är om de skulle ta okey till god kvalitet på ingredienserna, så skulle priset stiga en hel del per pizza.
Och svaret är att konsumenten inte vill betala mer och är nöjda, för annars hade ju pizzerior med okey till god kvalitet på ingredienserna blivit fler och fler, men det ser vi inte sker.

Tror jag förstår vad du menar med korv som man river. Men är det inte vanligare att de köper in färdigstrimlad skinka?

Vet inte hur det är nu, men tidigare när man undersökte pizzaskinka så var det vanligt att det åtminstone delvis bestod av bog, vilket inte klassas som skinka.

Jag har aldrig påstått att vanliga pizzerior (a’la turkpizzerior) har högsta kvalitet på sina ingredienser. Då skulle priset öka, och långt ifrån alla är villiga att betala för det. Men jag har aldrig råkat ut för burkskinka eller burksvamp, vad jag kan minnas. Men tydligen är det vanligt enligt en annan användare.

Visst märker jag av en skillnad i kvalitet mellan turkpizzerior och de ställen som serverar napolitanska pizzor. Även en skillnad i smak. Men jag tänker inte påstå att pizzor har sämre kvalitet än vad de faktiskt har. Även om andra kanske gör det.

Själv gillar jag båda sorterna pizzor, och kan även uppskatta andra typer av pizzor. Särskilt New York style pizza. Vet inte om jag har någon favorit, det beror på vad jag är sugen på.
Citera
2023-06-23, 17:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tror jag förstår vad du menar med korv som man river. Men är det inte vanligare att de köper in färdigstrimlad skinka?

Vet inte hur det är nu, men tidigare när man undersökte pizzaskinka så var det vanligt att det åtminstone delvis bestod av bog, vilket inte klassas som skinka.

Jag har aldrig påstått att vanliga pizzerior (a’la turkpizzerior) har högsta kvalitet på sina ingredienser. Då skulle priset öka, och långt ifrån alla är villiga att betala för det. Men jag har aldrig råkat ut för burkskinka eller burksvamp, vad jag kan minnas. Men tydligen är det vanligt enligt en annan användare.

Visst märker jag av en skillnad i kvalitet mellan turkpizzerior och de ställen som serverar napolitanska pizzor. Även en skillnad i smak. Men jag tänker inte påstå att pizzor har sämre kvalitet än vad de faktiskt har. Även om andra kanske gör det.

Själv gillar jag båda sorterna pizzor, och kan även uppskatta andra typer av pizzor. Särskilt New York style pizza. Vet inte om jag har någon favorit, det beror på vad jag är sugen på.
Så är det helt säkert och att en del köper den färdig riven också.
Skinka, nä, det ser jag inte det som, i alla fall inte som den skinkan vi flesta köper.

Sade inte att du påstod nått, om det kändes så, så ska du veta det var inte tanken med okey till god kvalitet på ingredienserna.
Personligen tycker jag att burkchampinjoner passar mycket bra till pizzor med tonfisk, men föredrar färska på de flesta.

Jag är som du, jag gillar många varianter av pizzor.
Jag ser det på att det är helt olika rätter, även om de delar namnet pizza.

Just Amerikanska pizzor är de som jag inte gjort själv, finns än mer olika där än vad vi har här.
Kanske ska testa att göra någon av dessa senare.
Lärt mig de bra ställen i USA älskar surdegsbottnar, och ibland har de surdeg som knappt går att gå nära för de luktar så illa
Citera
2023-06-23, 17:34
Medlem
Citat:
Så är det helt säkert och att en del köper den färdig riven också.
Skinka, nä, det ser jag inte det som, i alla fall inte som den skinkan vi flesta köper.

Sade inte att du påstod nått, om det kändes så, så ska du veta det var inte tanken med okey till god kvalitet på ingredienserna.
Personligen tycker jag att burkchampinjoner passar mycket bra till pizzor med tonfisk, men föredrar färska på de flesta.

Jag är som du, jag gillar många varianter av pizzor.
Jag ser det på att det är helt olika rätter, även om de delar namnet pizza.

Just Amerikanska pizzor är de som jag inte gjort själv, finns än mer olika där än vad vi har här.
Kanske ska testa att göra någon av dessa senare.
Lärt mig de bra ställen i USA älskar surdegsbottnar, och ibland har de surdeg som knappt går att gå nära för de luktar så illa

Jag kände mig inte anklagad, jag tänkte på användaren ”fulfittan” som vägrade äta pizza med burkskinka, burksvamp etc. Riktigt så låg kvalitet tycker jag inte att pizzaskinkan har, även om pizzaskinkan inte har världens bästa kvalitet heller. Så jag ville inte komma med liknande påståenden som fulfittan.

Jag kan ibland använda burkchampinjoner på hemmagjorda pizzor. Men jag har alltid fått färska på pizzerior. Sedan kan jag ju använda färsk svamp på hemmagjorda pizzor också. Särskilt under hösten när jag plockar egen svamp.

Jag har prövat olika italienska och amerikanska varianter, och en del annat som tex Provencalsk pizza (pissaladiere). NY pizza har jag prövat att göra hemma, med bland annat pepperoni.

Just surdegspizza är jag inte överdrivet förtjust i. Har visserligen bara prövat en gång. Kanske kan ge det några försök till.
Citera
2023-06-23, 20:07
Medlem
cacas avatar
Citat:
Sen äter ju många sin pizza hema, och där har den också slutat vara knaprig.
Men måste nog säga att äter man den i pizzerian eller bor galet nära, så kan knaprigheten vara kvar även då.
Sen är ju nästan som att stoppa pizzan i en plastpåse och ha den i kartongen, för använde de papper som gav vattendroppar i kartongen, det går inte lika snabbt i en wellpapper-varianten som de använder idag.

Dock om man ska känna turkpizzans fulla potential, så måste man äta den på plats och helst direkt i från ugnen.

Nej det är inte skinka i korvformat som de står och river, googla in på snabbgross och titta på deras pizza skinka, stora fyrkantiga block och oliks kvalite som 50% osv så gissar turken har sådana block eller liknande i kyl/frysen fast de inte inköpta på snabbgross troligen utan från någon annan grossist. Sen gissar jag att man ändå ordnar så man in köpa ifrån mera ställen och därmed kan man i princip trolla lite med kr hit och dit då skv får att vi köper allt av Alis kött och bilar HB.

Så inte burkskinka utan inplastade storpack av skinka eller ska vi kalla det kött av skinka typ.

Sen knaprigheten hänger ihop med värmen i pizzaugnen. En Napolitansk pizza bör väl gräddas i 500c medan en turk ugn tror jag ligger lägre men över en vanlig ugn. Men som du beskriver så kan du lägga pasta i kartongen och det blir kondens eller samma som när du duschar varmt hemma så ser du samma fenomen i princip på spegeln om inte ventilation helt ok.

Sen begriper jag inte att folk inte köper eller bygger en egen pizzaugn, köpa en helt ok får du för par tusen gasol eller pellets men finns även vedeldade i den prisklassen, sen kan man alltid gå upp i pris om man vill och få mer kvalite för pengarna.
Klart bor man i en hyres lägenhet kan det vara svårt men i villa, radhus osv som komplement bredvid grillen. Men även en billig anger 500 grader på runt 20 minuter och då får du den knapriga botten på pizzan, men samma här som hos turken, lägg den i kartong i 20 minuter och du HR en betydligt sladdrigare pizza.

Sen egen gjord pizza bakad i vedugn slår turken, inget snack om saken. Deg som får jäsa långsamt, bra råvaror, snabbt gräddat i rätt värme vad kan gå fel?
Tycker man annat så anser man säkert att färdiggjorda köttbullar från Scan slår hemgjorda.

Prismässigt kan man diskutera då en turkpizza kostar över 100 kr och en Napolitansk betydligt mer.
Båda har lokaler, personal, skatter mm men det som skiljer är ena eldar med ved mot den andra som kör med el. Råvaror brukar vara av högre kvalité på Napolianska osv

Sen får man väl lägga pris mot göra själv, planering ska vi ha pizza på tisdag så gör man degen på söndag, annars 10-12 dl mjöl, fungerar bra med vanligt vetemjöl, en liten bit jäst. Tomatsås, hemgjord eller köpt, par champinjoner färska då 250 g kostar runt 20 kr kanske 4 kr, skinka av god kvalité nån 10kr, ost osv ska stå i jämförelse 2 pizzor minst 200:- eller 300:-, här får man 4 för mindre peng och godare.
Så Napolitansk men hemgjord faller min röst på.
Citera
2023-06-24, 10:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Var på väg att köpa mig en sten för många år sedan, men när jag kom på att lägga plåten på botten i ugnen på högsta temp och sen när det var fin gräddning på botten, köra under grillen.
Så har jag inte en enda sekund tänkt på att köpa en sten igen, resultatet blir helt utmärkt.
På min grill så blir det aldrig pizza, kanske dumt, men vill så gärna göra annat när jag grillar före jag tänker på pizza

Skippa sten. Har köpt och testat och ingen höjdare tycker jag. Jag har iaf. aldrig lyckats bra med sten/keramik och gett upp den helt. Dessutom enormt svårt/omöjligt att få ren när det bränt in ingredienser på den.

Det som du skall satsa på är massivt stål som tex. dessa (har själv ett annat varumärke, men är annars exakta samma sak och funktion): https://www.pizzastal.se

Fungerar grymt bra, och du får samma typ av pizzagräddning som liknande den i riktiga pizzaugnar (minus den vedeldade röken). Klart framsteg över en vanlig bakplåt i ugnen.
Senast redigerad av peterpanp 2023-06-24 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in