2023-06-18, 20:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Det ena är en rätt, det andra är bokstavligen skit. Hur lågt stående måste man inte vara för att kalla babbepizza "skitgod"? Tar du din rostiga 740-epa in till bycentrum varannan kväll för att trycka i dig en för veckopengen, eller? Däremellan blir det en Billys-pizza i mamsens mögelskadade källare medan du spelar tv-spel? Ditt högsta mål i livet är att landa ett jobb på bruket eller det lokala lagret?

Hela din existens är som turkpizzans: utan mening och berättigade.
De är goda på var sitt sätt.

Jag äter bägge med glädje, och en Billy´s är ju helt jävla perfekt när man i tidsnöd och ska ha mat i magen snabbt.
Rätt sällan nu, då jag lagar all min mat från grunden, och en pizza månaden blir det pga det är bara för gott.

Mitt mål i livet är att hitta ny och god mat, och lagar dessa från grunden.
Hur lyckas du ha så många fel, medvetet?

Men sure, vissa pizzerior har inte så bra pizza, men dessa undviker man ju.
Citera
2023-06-19, 10:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
De är goda på var sitt sätt.

Jag äter bägge med glädje, och en Billy´s är ju helt jävla perfekt när man i tidsnöd och ska ha mat i magen snabbt.
Rätt sällan nu, då jag lagar all min mat från grunden, och en pizza månaden blir det pga det är bara för gott.

Jo, lagar själv bättre pizzor hemma än majoriteten av pizzerior-pizza (oavsett om äkta italienska eller av turk/balkan-typ) och något som jag tycker fler skall testa på!

Billys är dock inget som jag äter. Otjänlig mat IMO. Då tar tom. jag hellre en babbepizza alla dagar i veckan.
Citera
2023-06-19, 10:26
Medlem
Svempass avatar
Turkpizza är min favorit.

Kan få ok smak hemma men aldrig som pizzerian.

Fast blir mer sällan nu när pizzan kostar 115 spänn.
Citera
2023-06-19, 10:28
Medlem
Svempass avatar
Citat:
Det ena är en rätt, det andra är bokstavligen skit. Hur lågt stående måste man inte vara för att kalla babbepizza "skitgod"? Tar du din rostiga 740-epa in till bycentrum varannan kväll för att trycka i dig en för veckopengen, eller? Däremellan blir det en Billys-pizza i mamsens mögelskadade källare medan du spelar tv-spel? Ditt högsta mål i livet är att landa ett jobb på bruket eller det lokala lagret?

Hela din existens är som turkpizzans: utan mening och berättigade.

Så du bestämmer vad vi tycker? Tycker med turkpizzan oftast är skitgod. Den tjocka pizzan med brända kanter den är nästan oätlig för min smak.
Citera
2023-06-19, 10:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Turkpizza är vidrigt avfall som bara inavlat white trash från små byhålor gillar. Jag skulle aldrig få för mig att äta någon skit med burkskinka och burkchampinjoner med industritomatsås på bulkcontainer som någon svartmuskig babbe stått och knådat ihop med handen han nyss torkade röven med.

Absoluta baskravet för en pizza är ju San Marzano-tomater, äkta buffalamozarella, vacche rosse-parmesan, D.O.P-märkt pecorino romano och finast möjliga olivolja, gräddad i vedugn. Ni värdelösa byfånar som sitter på de svettiga turksyltorna ute på vischan och trycker i er det skräpet för en billig bukfylla har jag bara det allra djupaste förakt för. PACK!

Det var väl lite väl hård ord, och kanske lite odiplomatiskt uttryckt, men i grunden håller jag med i vad du skriver.

Skillnaden är enorm, även om bägge typerna av pizzor är lagade perfekt (dåligt lagad mat, är aldrig god, och en idiot till kock kan alltid fuska eller fördärva de bästa recepten).

Finns inget som slår en riktigt väl lagad napolitansk pizza!
Citera
2023-06-19, 10:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, lagar själv bättre pizzor hemma än majoriteten av pizzerior-pizza (oavsett om äkta italienska eller av turk/balkan-typ) och något som jag tycker fler skall testa på!

Billys är dock inget som jag äter. Otjänlig mat IMO. Då tar tom. jag hellre en babbepizza alla dagar i veckan.
De ggr jag gör pizza hemma, så spelar det ingen roll vad jag gör, kan aldrig få dom smaka som dessa "turkpizzor".

Jag ser det som två helt olika rätter pga detta, även om de delar samma namn.

Jag lagar den napolitanska varianten och varianter av den.(Min favorit med varianterna, det är en med isterband och inlagd chili, lök och ost.).
När det kommer till härma turkpizzorna hemma, så kan dessa bli lite hur som helst, men nått liknande dock man köper i pizzerian.
Med en skillnad bättre kvalitet på råvarorna.

Viktigt att påpeka, jag äter endast en sådan "turk" pizza i månaden och måste säga det är riktigt gott.
Men såklart har man aldrig ätit en sådan pizza och bara gjort goda hemma, så kan det nog vara så man inte gillar "turk" pizzan.

Billy´s fyller sitt syfte, och otjänligt är det inte ens nära, men någon smaksensation är det då inte.
Eller ja, om du kör den i ugnen istället och pimpar den, då kan den bli rätt okey.
Man måste särskilja god mat, och när man bara måste ha mat snabbt alternativt inte har möjligheter.
Idag blir det dock sällan billys, då livet är lugnare med vuxna barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Svempas
Turkpizza är min favorit.

Kan få ok smak hemma men aldrig som pizzerian.

Fast blir mer sällan nu när pizzan kostar 115 spänn.
Du får först sänka kvalitén på råvarorna

Men du ser ju det som två skilda rätter, för det är mångt och mycket detta och pga de stora smakskillnaderna och möjligheter att baka pizzan.

Men lägger du lite kärlek på degen hemma och gör den i rumstemp och 24h före du ska ha den, så blir det väldigt gott hemma med.
Citera
2023-06-19, 12:02
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempas
Så du bestämmer vad vi tycker? Tycker med turkpizzan oftast är skitgod. Den tjocka pizzan med brända kanter den är nästan oätlig för min smak.

Alla får gilla vad de vill, och vitsen är ju att uttrycka just sin egna åsikt i forum som detta (om alla håller med alla och tycker exakt lika så är det ju inte någon stor poäng).

Men det sagt så låter det som du inte ätit en äkta italiensk pizza. Till skillnad från andra pizzor från andra kulturer så är de italienska och franska pizzorna normalt mycket tunnare. Det är de (oäkta) turkiska och amerikanska pizzorna som oftast har just en tjockare botten. Dessa tjocka pizzor gillar inte jag heller, och är en orsak (bland många) att jag föredrar mer originalpizzorna från Italien och Frankrike (som är väldigt lika de italienska). Så vill du ha tunnbottnade pizzor så skall du tvärt om välja en italiensk eller fransk pizza.
Citera
2023-06-19, 13:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Alla får gilla vad de vill, och vitsen är ju att uttrycka just sin egna åsikt i forum som detta (om alla håller med alla och tycker exakt lika så är det ju inte någon stor poäng).

Men det sagt så låter det som du inte ätit en äkta italiensk pizza. Till skillnad från andra pizzor från andra kulturer så är de italienska och franska pizzorna normalt mycket tunnare. Det är de (oäkta) turkiska och amerikanska pizzorna som oftast har just en tjockare botten. Dessa tjocka pizzor gillar inte jag heller, och är en orsak (bland många) att jag föredrar mer originalpizzorna från Italien och Frankrike (som är väldigt lika de italienska). Så vill du ha tunnbottnade pizzor så skall du tvärt om välja en italiensk eller fransk pizza.
Vad menar du med att "turk" pizzan har en tjockare botten?

"turk" pizzan och den Italienska pizzan kan man se som två skilda rätter, pga skillnaden är så stor i smak.

Sen har du inte mästrat och spottat på den som gillar, utan berättat vad du tycker är godare.
Och det är en åsikt som funkar alla dagar i veckan.
Dock så är det inte dig dom pratar om, utan en som säger att den vet bättre om allas smaklökar.

Denna diskussion påminner lite lätt om den mindre kända potatismos-diskussionen, och hur bara riktiga kockar föredrar potatismos med riktig potatisar.
Och sen har man tex Franska Michelinkockar som föredrar mos av pulver.(Då inte ala felixpulvermos.)
Detta sker ju då för det är något en del av dom växt upp med, lite som en annan gillar köpe majonnäs av samma anledning.
Och där jag har haft många försök att göra liknande med egenslagen men aldrig ens varit nära smakmässigt.
Men gör egenslagen ändå, men till andra saker, som tex remuladsås ibland.
Citera
2023-06-19, 15:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Vad menar du med att "turk" pizzan har en tjockare botten?

Ja, har du verkligen inte märkt detta????

Äkta pizzor (italienska och franska) har mycket tunnare botten än turkpizzor/svenskpizzor. Hade du provat så hade du vetat. Märkligt hur stor okunnigheten är generellt här i tråden.
Citera
2023-06-19, 16:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, har du verkligen inte märkt detta????

Äkta pizzor (italienska och franska) har mycket tunnare botten än turkpizzor/svenskpizzor. Hade du provat så hade du vetat. Märkligt hur stor okunnigheten är generellt här i tråden.
Den lilla skillnaden kallar jag sen inte för att "turk" pizzan har tjock botten precis, därav min förundran över det du sade.
Så har inget med nån okunnighet att göra ens, utan ditt val av språk i din beskrivning.

Jag skulle istället beskrivit att jag föredrar denna tunnare variant som de har på de pizzorna i Italien än vad "turk" pizzorna har.
För när du skrev kände jag mer som det börjades prata om tjockbottnade pizzor och då är det inte inte "turk" pizzan längre.
För deras botten är inte speciellt tjock heller.

Sen som jag sade innan, ser "turk" pizzan som en annan rätt och i det innefattar det givetvis skillnader.
Citera
2023-06-19, 16:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Så har inget med nån okunnighet att göra ens, utan ditt val av språk i din beskrivning.

Du får gärna formulera om mina ord, om du tycker att de är ofint och okänsligt uttryckta. Helt Ok.

Citat:
Jag skulle istället beskrivit att jag föredrar denna tunnare variant som de har på de pizzorna i Italien än vad "turk" pizzorna har.
För när du skrev kände jag mer som det börjades prata om tjockbottnade pizzor och då är det inte inte "turk" pizzan längre.
För deras botten är inte speciellt tjock heller.

Fast nu är verkligheten tvärt om mot vad du hävdade; de italienska pizzorna har tunnare botten. Du hävdade nyligen, helt felaktigt, precis tvärt om att de var tjockare.
Citera
2023-06-19, 17:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du får gärna formulera om mina ord, om du tycker att de är ofint och okänsligt uttryckta. Helt Ok.

Fast nu är verkligheten tvärt om mot vad du hävdade; de italienska pizzorna har tunnare botten. Du hävdade nyligen, helt felaktigt, precis tvärt om att de var tjockare.
Jag förklarade att jag inte alls uppfattade du menade det du sen förtydligade.
För mig är bägge tunna.

Och det var varken ofint eller okänsligt uttryckt, sluta ta det personligt.
Jag ser dock fortfarande "turk" pizzan som en tunn pizza.

Istället älta över nått som är utrett.
Hur ofta gör du pizza själv?
Själv blir det lite då och efter konstens regler liknande just den Italienska varianten, eller åtminstone en liknande deg och som får jäsa i 24h i rumstemp.(Lite mer på vintern, då är bra kallar inne då.)
Lärt mig att lägga plåten i botten på ugnen först ger en bra undersida, sen sätter den fullfräs under grillen, gör de riktigt bra.
Slår dock inte vedeldat, men är ett bra substitut för oss om inte har vedeldad ugn och ett mycket gott resultat.

"turk" pizzan gör jag också ibland hemma, men med dramatiskt bättre kvalitet på ingredienserna.
Och köper en gör jag max 1 gång i månaden, och då blir de riktigt goda(sker oftast en söndag och att man kanske tagit ett gäng/vin kvällen före.).
Och dom gångerna, så är det riktigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in