2023-05-06, 04:04
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
Jag har skrivit i tråden tidigare hittar dock inte mitt inlägg.

Första gången jag tog upp det var jag väldigt manisk, glad och energisk jag svor eld och lågor.
Något i den stilen.

Nu så här på efter hand ett par månader/halvår senare. Så kan jag säga att jag tycker medicinen har mynnat ut, jag börja på 150mg, jag mådde sämre under behandlingen ökande till 300mg och fick 200mg lamotrigin som komplement. hade fortfarande dagar som jag mått skit.

Men det som har hänt är att jag har tagit mig ut ur min utmattning så jag har orkat gå till gymmet. Som är typ som 1000kg kokain för mig jag mår väldigt bra av träna har jag upptakt.

Så till det negative med själva medicin. Den dödar all motivation jag har blivit extremt lat det va jag inte innan. Orkar inte ens laga mat, så jag tar en sked smör med socker på.... eller äter fedoora hela tiden. Förutom när jag tränar dom dagarna är jag extremt produktiv. Men jag upplever att medicinen motverkar min energi om jag ska säga så.

Jag har aldrig haft så svårt att sova som med voxra, jag drömmer konstant mardrömmar, kudden är ofta helt blöt på morgonen. Jag försöker sova 21:00 inte en minut senare och går upp runt 6. Det är för att jag vaknar 5-6 gånger per natt och behöver få in fler sömn cykler. Ibland har jag tur får jag energi och ibland får jag sömn bris och är som en zombie hela dagen.

Jag ska nu börja nytt jobb 2/5 som kommer kräva mer av mig. Men jag går från 0 socialitet sitta hemma och jobba till vara på kontoret och ut träffa kunder. Något jag tror kommer hjälpa mig. För jag märker att när jag ringer mycket samtal på jobbet ändras mitt humör.

Summera Voxtra
- sömn problem
- extrema mardrömmar
- extrema svettningar på natten
- ingen motivation eller ork
- mår knappt bättre
- har haft lite självmordstankar ändå

Saker man kan göra i stället som hjälpt mig.
- bli mer social fast man inte har lust.
- gå till gymmet även om man bara gör 4 set marklyft och inge mer allt är bättre en inget. Handlar om att kommar skalet.

Vill bara avsluta med att jag funderar på sluta, för jag kan lika bra leva i samma "misär" fast med mindre biverkningar. Det här är inget råd någon ska följa utan något jag känner själv. Ursäkta rörigt inlägg men hoppas någon får nytt av informationen.

Finns inget som går upp emot ett rejält set marklyft.
Citera
2023-05-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
Kan ge en liten update. För ett par veckor sen tog mitt recept slut. Fick sitta cold turky i 4 dagar utan några tabletter. Så jag tänkte fuck it vad händer om jag slut(INGET JAG REKOMENDERAR). för mig mådde jag illa lite i ca 1 vecka efter. Ibland kändes det som saker va närmare en vad dom var. Typ såg i syner att jag gick in i saker.

Jag har precis bytt jobb i samma skede det va rätt jobbigt. Men mitt jobb är så jävla mycket bättre. Medicin fick jag för jag mådde skit på jobbet och va sjukskriven. Nu är det som en knapp av och på och jag mår typ "bra" har inte haft någon "ångest" sen jag sluta med medicinen.

Så ärligt talat precis som dom säger i vården, man medicineras för det är bekvämt. Aggressionerna har minskat faktiskt. Jag märker det mest när jag kör bil. Förut släppte jag inte in folk i vänster filen. Som körde hela vägen fram osv. Känner mig lite mer normal dvs som bob marley.

Jävligt skumt faktiskt, vill bara dela med dig. mediciner har sin plats. men inte för alltid för alla.

Tack!! Ska ha det du skriver i åtanke
Citera
2023-05-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripnetto
Kämpa kämpa! Skriv gärna hur det blev för dig när du gått upp i dos, undrar om jag ska våga göra det. Just nu tar jag en tablett varannan dag i väntan på att träffa läkare, det har hjälpt lite mot den värsta galenskapen!

Jag åt 150 mg i ca 7 veckor och hade just börjat bli av med de värsta biverkningarna som sjukt arg på allt och alla, och behöva springa på toa direkt jag ätit.

Nu när jag ätit 300 mg i 8 dagar så har jag fått tillbaka den fantastiska biverkningen av att vara arg, har fått ångestpåslag (brukar sällan ha ångest), hög puls ligger uppe i 117-121 i vilopuls...

Om det hjälper mot depressionen? Inte nämnvärt. Tänker fortfarande på att det är bättre att vara död precis varje dag. Vore ju skönt om det kunde vända.

Om det gör nått med "komma igång". Nix. Skillnaden är bara att jag känner mig mer pigg, men jag är fortfarande lika jäkla oförmögen att göra saker. Vet inte vad som är värst. Vara pigg, rastlös och apatisk. Eller vara trött, rastlös och apatisk.

Får ha en ny utvärdering om 2 veckor, då har jag uppföljning med läkaren igen ang doshöjningen.
Citera
2023-05-29, 21:09
Medlem
helplessness-bluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Jag åt 150 mg i ca 7 veckor och hade just börjat bli av med de värsta biverkningarna som sjukt arg på allt och alla, och behöva springa på toa direkt jag ätit.

Nu när jag ätit 300 mg i 8 dagar så har jag fått tillbaka den fantastiska biverkningen av att vara arg, har fått ångestpåslag (brukar sällan ha ångest), hög puls ligger uppe i 117-121 i vilopuls...

Om det hjälper mot depressionen? Inte nämnvärt. Tänker fortfarande på att det är bättre att vara död precis varje dag. Vore ju skönt om det kunde vända.

Om det gör nått med "komma igång". Nix. Skillnaden är bara att jag känner mig mer pigg, men jag är fortfarande lika jäkla oförmögen att göra saker. Vet inte vad som är värst. Vara pigg, rastlös och apatisk. Eller vara trött, rastlös och apatisk.

Får ha en ny utvärdering om 2 veckor, då har jag uppföljning med läkaren igen ang doshöjningen.

Vet inte vad din åsikt om SSRI är, men kan annars rekommendera att kombinera Voxra med exempelvis Escitalopram som hjälper mot ångesten. Har själv tagit 300 mg Voxra + 20 mg Escitalopram i snart två månader, har inte mått så bra på flera år som jag gör nu. Har tidigare testat enbart Voxra men mådde fruktansvärt då.
Prata med din läkare vid uppföljningen!
Jag var för övrigt också väldigt uppvarvad när jag gick på 300 mg, men det värsta la sig efter ett par veckor.
Hoppas det löser sig!
Citera
2023-06-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helplessness-blues
Vet inte vad din åsikt om SSRI är, men kan annars rekommendera att kombinera Voxra med exempelvis Escitalopram som hjälper mot ångesten. Har själv tagit 300 mg Voxra + 20 mg Escitalopram i snart två månader, har inte mått så bra på flera år som jag gör nu. Har tidigare testat enbart Voxra men mådde fruktansvärt då.
Prata med din läkare vid uppföljningen!
Jag var för övrigt också väldigt uppvarvad när jag gick på 300 mg, men det värsta la sig efter ett par veckor.
Hoppas det löser sig!

Vid uppföljningen nu så kom de fram till att jag ska fortsätta på min höjda dos, trots biverkningar. De tycker att jag ska avvakta att justera/ändra läkemedel pga att jag kommer få komma till arbetsterapeut och ev vidare utredning för adhd, och att den instansen i sin tur kanske vill testa annan medicin i kombination med ”verktyg”. Inte för att det kommer hjälpa.. Alla verktyg de har har jag redan testat. Är trots allt medelålders och inte tappad bakom flötet.

Så jag räknar med den pissigaste sommaren någonsin.
Citera
2023-06-20, 23:37
Medlem
Var ett år sedan jag slutade med voxra, är helt säker på att jag hade dött om ja inte slutat ta det, mitt hjärta blev helt jävla cp av den medicinen, andingsnöd på kvällarna, uppehåll i hjärtslagen, hjärt rusningar, nära på o svimma, kunde hålla i sig 3 timmar i sträck, fyfan
Citera
2023-06-21, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Var ett år sedan jag slutade med voxra, är helt säker på att jag hade dött om ja inte slutat ta det, mitt hjärta blev helt jävla cp av den medicinen, andingsnöd på kvällarna, uppehåll i hjärtslagen, hjärt rusningar, nära på o svimma, kunde hålla i sig 3 timmar i sträck, fyfan

Låter som en bra ”medicin”

Jäkla gifter hela rubbet är vad det är. Att det ens är lagligt är sinnesjukt.
Citera
2023-06-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Låter som en bra ”medicin”

Jäkla gifter hela rubbet är vad det är. Att det ens är lagligt är sinnesjukt.
Vettefan många här verkar ju klara av det, man blev definitivt piggare av den, tror jag har odiagnosierad add, för när jag tog voxra försvann alla hinder, fick energi, vaknade helt utvilad kl 7 på morgonen ist för kl 13 på eftermiddagen, fick massa disciplin som jag aldrig haft i mitt liv, kunde köra 40 min kondition varje dag, gav inte upp på bedmintonen längre när de började gå dåligt, kunde kämpa på i 2 timmar o nöta ner folk som var mycket bättre än mig, i sängen kunde ligga o aldrig komma igång med nånting, med voxra så sket jag i att ens fundera på det, jag kom igång direkt.
Så visst det var en mirakel medicin på många sätt förutom att jag höll på och dö då
Citera
2023-06-21, 09:24
Medlem
Utmärkt medicin för mig.
Citera
2023-06-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Vettefan många här verkar ju klara av det, man blev definitivt piggare av den, tror jag har odiagnosierad add, för när jag tog voxra försvann alla hinder, fick energi, vaknade helt utvilad kl 7 på morgonen ist för kl 13 på eftermiddagen, fick massa disciplin som jag aldrig haft i mitt liv, kunde köra 40 min kondition varje dag, gav inte upp på bedmintonen längre när de började gå dåligt, kunde kämpa på i 2 timmar o nöta ner folk som var mycket bättre än mig, i sängen kunde ligga o aldrig komma igång med nånting, med voxra så sket jag i att ens fundera på det, jag kom igång direkt.
Så visst det var en mirakel medicin på många sätt förutom att jag höll på och dö då

Att få en liten dopaminkick är inte medicin. Det går utmärkt att få med många typer av droger. Bara för att man får en respons i kroppen så betyder det inte att det är bra.

Ungefär som att ta opiater för kronisk värk och få smärtlindring och tro att det är medicin som är bra för kroppen. Alla kemiskt framställda preparat är gifter för kroppen men givetvis sker en biokemisk respons när preparatet binder till receptorer.
Människokroppen ska enbart få i sig rent vatten, vissa växter och frukt samt kött, that’s it.
Senast redigerad av VillJalentine 2023-06-21 kl. 09:38.
Citera
2023-06-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Att få en liten dopaminkick är inte medicin. Det går utmärkt att få med många typer av droger. Bara för att man får en respons i kroppen så betyder det inte att det är bra.

Ungefär som att ta opiater för kronisk värk och få smärtlindring och tro att det är medicin som är bra för kroppen. Alla kemiskt framställda preparat är gifter för kroppen men givetvis sker en biokemisk respons när preparatet binder till receptorer.
Människokroppen ska enbart få i sig rent vatten, vissa växter och frukt samt kött, that’s it.

Men nu är det ju så att det kan vara betydligt värre för kroppen om man inte medicinerar.
Citera
2023-06-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Men nu är det ju så att det kan vara betydligt värre för kroppen om man inte medicinerar.

Då är det ditt ansvar att ordna detta. Svårare än så är det faktiskt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in