2023-04-01, 01:18
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Inga doshöjningar. Har legat på stadig 20mg förutom vid ett tappert försök att sluta med medicinen helt. Då låg jag på 10mg i ca 6 månader, sen kom livet ikapp med diverse bakslag som gjorde att måendet blev skit. Så då ökade jag upp igen till 20mg. Sen nu då så funkar inte 20mg längre, och iom min misstänkta adhd så ville dom testa snri istället och då voxran.

Med Voxran, Är det vanligt att man blir arg? Alltså orimligt arg? Min stackars sambo trippar på tå här hemma för att jag exploderar på allt och inget i tid och otid. Räcker att nån i hushållet har ställt mjölken på "fel" ställe i kylen och jag känner för att köra in en gaffel i ögat på den skyldiga. Som sagt helt jäkla orimligt.
De andra biverkningarna (myrkryp, illamående, äcklad av kaffe..) känns som att jag kan leva med, men inte att vara som ett oberäkneligt åskmoln.

Ja, det är relativt vanligt, förekommer definitivt. Det beror på ökad noradrenalinsignalering, vilket generar "agiterad ångest" många gånger. Det är möjligt att det lägger sig när dina receptorer stabiliserats och vant sig vid dosen du står på, kan även vara ett symptom i din depression/ångest, men troligen beror det på medicinen i sig och att signaleringen av noradrenalin är ökad. Kan vara vettigt att ta upp det med familj och nära, så att förståelse ses. Börjar det bli olidligt så ska du absolut avsluta medicinska behandlingen, eller sänka dos.

Kika gärna blodtryck, om du inte gjort detta. Man kan köpa en billig blodtrycksmätare och få ett hyfsat hum. Blodtryck ökar i regel alltid när du går in och pressar upp signalering av noradrenalin.

Värt att komma ihåg, du är ju inte dig själv i detta läget så var inte för hård mot dig själv. Det finns även andra medicinska preparat. Jag är inget fan av Voxra, det behöver du heller inte vara...
Senast redigerad av Zuzumba 2023-04-01 kl. 01:22.
Citera
2023-04-04, 08:32
Medlem
Jag har knaprat Voxra 3 veckor nu, är sjukt lättirriterad och extremt äcklad. Nära att kräkas flera gånger om dagen, inte pga illamående utan att jag tycker att något är äckligt. Hulkar verkligen och måste hålla tillbaka. Irritationen är också riktigt stark, känner närmast ett hat mot människor som jag tycker gör fel, även mot nära och kära. Vill ställa in ALLT för att slippa alla dumma jävla människor och låsa in mig i min lägenhet för alltid.

Är detta normalt? Kan det gå över? När? Synd om detta ska få mig att sluta då mkt annat blivit bättre!
Citera
2023-04-04, 08:44
Medlem
fryspunktnolls avatar
Jag har haft voxra i många år. Den bästa medicinen. Råkade äta 300*2 av misstag då jag trodde jag hade 150mg tabletter. Gjorde detta under en period men fick då ingen bättre effekt. Äter 300mg.
Blir piggare och mindre rörig i huvudet.
Dock verkar den svår att få tag på nu förtiden då jag måste ha originalet pga biverkning.
Citera
2023-04-09, 19:47
Medlem
På vilket sätt hjälper denna medicin? Kommer att börja ta den i början av nästa vecka (17-18/4) och framöver.

Det jag vill åstadkomma med medicinen är att kunna orka utföra saker som känns jobbiga eller tråkiga. Tex att få rutin med att laga mat och städa.
Citera
2023-04-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryspunktnoll
Jag har haft voxra i många år. Den bästa medicinen. Råkade äta 300*2 av misstag då jag trodde jag hade 150mg tabletter. Gjorde detta under en period men fick då ingen bättre effekt. Äter 300mg.
Blir piggare och mindre rörig i huvudet.
Dock verkar den svår att få tag på nu förtiden då jag måste ha originalet pga biverkning.

Vilken typ av biverkan? Har just nu fått den medicin utskriven.

Tacksam för svar.
Citera
2023-04-19, 10:39
Medlem
fryspunktnolls avatar
Ursäkta sent svar. Jag får klåda på ryggen och utslag av kopiorna. Jämfört hjälpämnen och det skiljer sig.
Men den är bra medicinen oavsett kopia eller original.
Citera
2023-04-21, 07:41
Medlem
177boys avatar
Jag har skrivit i tråden tidigare hittar dock inte mitt inlägg.

Första gången jag tog upp det var jag väldigt manisk, glad och energisk jag svor eld och lågor.
Något i den stilen.

Nu så här på efter hand ett par månader/halvår senare. Så kan jag säga att jag tycker medicinen har mynnat ut, jag börja på 150mg, jag mådde sämre under behandlingen ökande till 300mg och fick 200mg lamotrigin som komplement. hade fortfarande dagar som jag mått skit.

Men det som har hänt är att jag har tagit mig ut ur min utmattning så jag har orkat gå till gymmet. Som är typ som 1000kg kokain för mig jag mår väldigt bra av träna har jag upptakt.

Så till det negative med själva medicin. Den dödar all motivation jag har blivit extremt lat det va jag inte innan. Orkar inte ens laga mat, så jag tar en sked smör med socker på.... eller äter fedoora hela tiden. Förutom när jag tränar dom dagarna är jag extremt produktiv. Men jag upplever att medicinen motverkar min energi om jag ska säga så.

Jag har aldrig haft så svårt att sova som med voxra, jag drömmer konstant mardrömmar, kudden är ofta helt blöt på morgonen. Jag försöker sova 21:00 inte en minut senare och går upp runt 6. Det är för att jag vaknar 5-6 gånger per natt och behöver få in fler sömn cykler. Ibland har jag tur får jag energi och ibland får jag sömn bris och är som en zombie hela dagen.

Jag ska nu börja nytt jobb 2/5 som kommer kräva mer av mig. Men jag går från 0 socialitet sitta hemma och jobba till vara på kontoret och ut träffa kunder. Något jag tror kommer hjälpa mig. För jag märker att när jag ringer mycket samtal på jobbet ändras mitt humör.

Summera Voxtra
- sömn problem
- extrema mardrömmar
- extrema svettningar på natten
- ingen motivation eller ork
- mår knappt bättre
- har haft lite självmordstankar ändå

Saker man kan göra i stället som hjälpt mig.
- bli mer social fast man inte har lust.
- gå till gymmet även om man bara gör 4 set marklyft och inge mer allt är bättre en inget. Handlar om att kommar skalet.

Vill bara avsluta med att jag funderar på sluta, för jag kan lika bra leva i samma "misär" fast med mindre biverkningar. Det här är inget råd någon ska följa utan något jag känner själv. Ursäkta rörigt inlägg men hoppas någon får nytt av informationen.
Citera
2023-04-21, 07:46
Medlem
177boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripnetto
Jag har knaprat Voxra 3 veckor nu, är sjukt lättirriterad och extremt äcklad. Nära att kräkas flera gånger om dagen, inte pga illamående utan att jag tycker att något är äckligt. Hulkar verkligen och måste hålla tillbaka. Irritationen är också riktigt stark, känner närmast ett hat mot människor som jag tycker gör fel, även mot nära och kära. Vill ställa in ALLT för att slippa alla dumma jävla människor och låsa in mig i min lägenhet för alltid.

Är detta normalt? Kan det gå över? När? Synd om detta ska få mig att sluta då mkt annat blivit bättre!

Jag kan instämma irritationen blev värre med voxra, jag söker ibland konflikter i vardagen.
något jag inte gjorde förut. Eller förut knöt jag näven och var mer vuxen. Nu är mina filter mer öppna så att säga.
Citera
2023-04-23, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
Jag kan instämma irritationen blev värre med voxra, jag söker ibland konflikter i vardagen.
något jag inte gjorde förut. Eller förut knöt jag näven och var mer vuxen. Nu är mina filter mer öppna så att säga.

Så deppigt! Jag har börjat ta varannan dag istället (på eget bevåg) och det har blivit bättre faktiskt
Citera
2023-05-04, 14:51
Medlem
Citat:

Det här hade kunnat vara jag som skrivit! Käkat mina i 7 veckor nu. De värsta biverkningarna har mattats av, men kräkreflexen reagerar direkt jag ser eller känner doften av nått jag tycker är äckligt. Betydligt oftare och för fler grejer än jag någonsin gjort. Det där att vara orimligt arg blev bättre för kanske 2 veckor sen. Men folk är ju också idioter så ibland kanske det är helt i sin ordning att bli arg 😆.

Däremot så gör det absolut INGENTING mot mitt psykiska mående eller det där att man får fokus. Är lika virrig och oförmögen att komma igång med uppgifter. Kommer mest troligt kliva upp i dos, väntar på utlåtande till vecka om det.
Citera
2023-05-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Det här hade kunnat vara jag som skrivit! Käkat mina i 7 veckor nu. De värsta biverkningarna har mattats av, men kräkreflexen reagerar direkt jag ser eller känner doften av nått jag tycker är äckligt. Betydligt oftare och för fler grejer än jag någonsin gjort. Det där att vara orimligt arg blev bättre för kanske 2 veckor sen. Men folk är ju också idioter så ibland kanske det är helt i sin ordning att bli arg 😆.

Däremot så gör det absolut INGENTING mot mitt psykiska mående eller det där att man får fokus. Är lika virrig och oförmögen att komma igång med uppgifter. Kommer mest troligt kliva upp i dos, väntar på utlåtande till vecka om det.

Kämpa kämpa! Skriv gärna hur det blev för dig när du gått upp i dos, undrar om jag ska våga göra det. Just nu tar jag en tablett varannan dag i väntan på att träffa läkare, det har hjälpt lite mot den värsta galenskapen!
Citera
2023-05-05, 18:44
Medlem
177boys avatar
Citat:
Så deppigt! Jag har börjat ta varannan dag istället (på eget bevåg) och det har blivit bättre faktiskt

Kan ge en liten update. För ett par veckor sen tog mitt recept slut. Fick sitta cold turky i 4 dagar utan några tabletter. Så jag tänkte fuck it vad händer om jag slut(INGET JAG REKOMENDERAR). för mig mådde jag illa lite i ca 1 vecka efter. Ibland kändes det som saker va närmare en vad dom var. Typ såg i syner att jag gick in i saker.

Jag har precis bytt jobb i samma skede det va rätt jobbigt. Men mitt jobb är så jävla mycket bättre. Medicin fick jag för jag mådde skit på jobbet och va sjukskriven. Nu är det som en knapp av och på och jag mår typ "bra" har inte haft någon "ångest" sen jag sluta med medicinen.

Så ärligt talat precis som dom säger i vården, man medicineras för det är bekvämt. Aggressionerna har minskat faktiskt. Jag märker det mest när jag kör bil. Förut släppte jag inte in folk i vänster filen. Som körde hela vägen fram osv. Känner mig lite mer normal dvs som bob marley.

Jävligt skumt faktiskt, vill bara dela med dig. mediciner har sin plats. men inte för alltid för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in