Citat:
Ursprungligen postat av
SickC
Inga doshöjningar. Har legat på stadig 20mg förutom vid ett tappert försök att sluta med medicinen helt. Då låg jag på 10mg i ca 6 månader, sen kom livet ikapp med diverse bakslag som gjorde att måendet blev skit. Så då ökade jag upp igen till 20mg. Sen nu då så funkar inte 20mg längre, och iom min misstänkta adhd så ville dom testa snri istället och då voxran.
Med Voxran, Är det vanligt att man blir arg? Alltså orimligt arg? Min stackars sambo trippar på tå här hemma för att jag exploderar på allt och inget i tid och otid. Räcker att nån i hushållet har ställt mjölken på "fel" ställe i kylen och jag känner för att köra in en gaffel i ögat på den skyldiga. Som sagt helt jäkla orimligt.
De andra biverkningarna (myrkryp, illamående, äcklad av kaffe..) känns som att jag kan leva med, men inte att vara som ett oberäkneligt åskmoln.
Ja, det är relativt vanligt, förekommer definitivt. Det beror på ökad noradrenalinsignalering, vilket generar "agiterad ångest" många gånger. Det är möjligt att det lägger sig när dina receptorer stabiliserats och vant sig vid dosen du står på, kan även vara ett symptom i din depression/ångest, men troligen beror det på medicinen i sig och att signaleringen av noradrenalin är ökad. Kan vara vettigt att ta upp det med familj och nära, så att förståelse ses. Börjar det bli olidligt så ska du absolut avsluta medicinska behandlingen, eller sänka dos.
Kika gärna blodtryck, om du inte gjort detta. Man kan köpa en billig blodtrycksmätare och få ett hyfsat hum. Blodtryck ökar i regel alltid när du går in och pressar upp signalering av noradrenalin.
Värt att komma ihåg, du är ju inte dig själv i detta läget så var inte för hård mot dig själv. Det finns även andra medicinska preparat. Jag är inget fan av Voxra, det behöver du heller inte vara...