2023-06-20, 20:06
Medlem
Om man tänker som en fysiker så är en AR15 inte värre än ett redan legalt halvautomatiskt vapen i exakt samma kaliber. (som inte ser militärt ut) SVTs artikel visar att deras anställda inte alls har koll på läget och antagligen låg och sov på fysiklektionerna. Nu med kriget i Ukraina så måste hederligt folk tex få erfarenhet av AK47 tex. Att vi haft okontrollerad massinvandring av ID-lösa tycks vara grundskälet för att stoppa detta genom SVTs PK-glasögon. Det är befängt att folk inte får jaga med tex Springfield M1A. För att det "känns" militärt bland byråkrater. Jag tror inte många kommer att köpa och jaga med AR15 eller AK47. Sånt är bara kul en stund och en dyr hobby. - Vill man ha ett fungun köper man ju en 22a pga att det räcker och det är billig ammo. En ruger10/22 kan man ju även redan bygga om till att likna precis vad militärt som helst. Det är ju en uppsjö av delar o grejor.

I USA är det fem städer som ser till att USA är på 3 e plats i skjutstatistiken. Chicago, Detroit etc i klassiskt demokratiska stater där det är svårare att få vapenlicens. Där är det mest skjutningar i USA. Om dessa fem städers skjutningsstatistisk försvann så skulle USA hamna på 189e plats. Det finns alltså inga vetenskapliga bevis på det dom "känner" på SVT. Jag TROR att det nya beslutet är lite militärt. De är garanterat inkopplade är min konspirationsteori.
Citera
2023-06-20, 20:14
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Själv har jag hela tre halvautomatiska jaktvapen.
Ruger 10/22 för kråk och råttjakt.
Ruger 9mm PCC för att det är ett roligt och billigt vapen att öva med.
Browning match bar 2 för vildsvinsjakt då jag känner mig tryggare med den än med min Husqvarna älgstudsare.

Nu skjuter jag AR-9 och Scorpion inom sportskytte och kanske även hoppar på dynamiskt skytte framöver och eftersom det är ett liknande vapen jag övar mest med så är jag övertygad om att jag även skulle skjuta bäst med en AR15 under hjortjakten.

Är det en ok förklaring för dig?

Har två av de vapnen du nämner och kommer skicka in en ansökan om ar-15 den 1/8.
Får se vad polisen säger men nu har de själva gått ut i SVT och uppgett att de tolkar lagen som att AR-15 blir laglig.
Citera
2023-06-20, 20:49
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkfl
Har två av de vapnen du nämner och kommer skicka in en ansökan om ar-15 den 1/8.
Får se vad polisen säger men nu har de själva gått ut i SVT och uppgett att de tolkar lagen som att AR-15 blir laglig.

Ska nog dra iväg en ansökan på inköpstillstånd med på en AR15 då jag vill ha en halvautomatisk klass 2, vore ju kul att se om det gick och ännu roligare att slippa behöva köpa ännu ett gevär som jag bara får använda på sportskytte och istället ha ett jag kan använda till både jakt och sport
Citera
2023-06-20, 20:51
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Polisen har fel, men ha i åtanke att det är polisen som behandlar vapenlicens. Dom kommer neka dig licens för det så långt dom kan. Och innan du har fått licens på bössan så har du lagt ner 100 000kr på advokatkostnader för att vinna målet i domstolen.

Polisen agerar på egen bevåg när det gäller vapenlicens. Dom skiter fullständigt i naturvårdsverkets lagar.

Det var några år sedan en person gjorde det när han ville ha jaktlicens på en bössa med vikbar kolv. Kan inte hitta artikeln just nu. Men mins i det stora hela i intervju att han fick lägga ner sådant belopp på advokatkostnader för att vinna det.

Äh nekar de mig inköpstillstånd så söker jag bara igen och hoppas på en annan handläggare
Citera
2023-06-20, 20:58
Medlem
Citat:
Äh nekar de mig inköpstillstånd så söker jag bara igen och hoppas på en annan handläggare

Självklart! jag är för detta.
Utan försöker bara vara lite realistisk, men tanke på hur dom jobbar.

Jag hoppas du får till det utan bekymmer
Citera
2023-06-20, 21:08
Citat:

Någon får väl ta det till högsta förvaltningsdomstolen om det så behövs.
Citera
2023-06-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Dom behöver ingen särskild anledning för att neka dig. Dom kan yrka på något så simpelt som
"Behovet anses inte jaktligt motivera"

Här är ett fall där en blev nekad på grund av att han är medlem i MC-klubb. https://www.jaktjournalen.se/nekas-v...ap-i-mc-klubb/
"Mannen har ett stort jaktintresse och har tidigare haft vapenlicens under 25 år."

Som sagt, dom kan hitta på vilka anledningar som helst. Och tro det så kommer dom hitta på anledningar att neka dig en AR15. Dom har folk som jobbar heltid med detta för att hitta alla möjliga luckor.
Kan föreställa mig dom yrkar på "Eftertraktat gevär bland yrkeskriminella"

Som sagt, dom arbetar som ett gäng aktivister som ska bestämma allt kring detta ämne.

Återigen exakt rätt. Polisen nekar. Sen om skytten orkar dra upp det i (förvaltningsrätten om jag minns rätt) så brukar skytten få rätt. Då överklagar polisen. Dessutom drar de allt i långbänk och försenar och obstruerar så mycket de bara kan. Allt i syfte att licenssökaren skall tröttna eller inte ha råd och ge upp. Trots att rättsväsendet har gett licenssökaren rätt vid flera tillfällen så vägrar polisen acceptera att de har fel och följa rättsväsendets riktlinjer utan fortsätter att neka nästa sökande.

Rena aktivismtakterna. Med andra ord trots att polisen VET att de gör fel så fortsätter de göra så. Detta med alla chefers goda minne. Fullständigt skandalöst men tyvärr EXAKT så högre polischefer och regeringen vill ha det.
Citera
2023-06-20, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Återigen exakt rätt. Polisen nekar. Sen om skytten orkar dra upp det i (förvaltningsrätten om jag minns rätt) så brukar skytten få rätt. Då överklagar polisen. Dessutom drar de allt i långbänk och försenar och obstruerar så mycket de bara kan. Allt i syfte att licenssökaren skall tröttna eller inte ha råd och ge upp. Trots att rättsväsendet har gett licenssökaren rätt vid flera tillfällen så vägrar polisen acceptera att de har fel och följa rättsväsendets riktlinjer utan fortsätter att neka nästa sökande.

Rena aktivismtakterna. Med andra ord trots att polisen VET att de gör fel så fortsätter de göra så. Detta med alla chefers goda minne. Fullständigt skandalöst men tyvärr EXAKT så högre polischefer och regeringen vill ha det.

Tyvärr kommer nog Moderaterna vika sig ganska snabbt som med mycket annat men medans det utreds kan man hu testa åtminstone.

En licensansökan kostar 300 kr och överklagan till förvaltningsrätten är vad jag vet avgiftsfri förutom eventuella advokatkostnader.
Citera
2023-06-20, 22:44
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Idioterna på Marxtiska SVT kallar AR 15 för ett militärtvapen. Den militära versionen av AR 15 heter M16 eller M4. Sjukt skattefinasierade inte kan hålla sej till fakta.

Du menar att M16 skulle vara baserad på AR 15 och inte vice versa?
Citera
2023-06-20, 22:48
Medlem
Telefons avatar
Detta kommer såklart polisen aldrig tillåta. Man kommer strula och hitta på olika anledningar för att inte ge ut en enda licens, precis som andra här skriver.

Hade en intressant diskussion med en kollega på jobbet som tyckte det var hemskt om detta tilläts, varpå jag upplyste honom om mina helt legala semiautomater med extrastora magasin. Enda skillnaden är pistolgreppet och den militära bakgrunden som tydligen varit så hemsk tidigare.
Citera
2023-06-20, 23:22
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Okey, du verkar inte ha koll på jakt överhuvudtaget så lycka till.

Allt Lkfl skriver är sant, vad menar du är felaktigt.
Citera
2023-06-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Du menar att M16 skulle vara baserad på AR 15 och inte vice versa?

ArmaLite AR15 konstruerades 1956 och började tillverkas 1959. Patentet såldes sedan till Colt som ur AR15 utvecklade M16, som togs i tjänst av amerikanska armén 1964.

https://en.wikipedia.org/wiki/ArmaLite_AR-15
https://en.wikipedia.org/wiki/M16_rifle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in