2023-06-19, 20:58
Naturvårdsverket har beslutat om nya föreskrifter om vapen, vapentillbehör och ammunition för jakt. Bestämmelserna träder i kraft 2023-08-01.

Citat:
I 11 § första stycket Naturvårdsverkets föreskrifter om jakt och statens vilt
stadgas att halvautomatiska kulgevär ska vara av civil typ, vara ursprungligen
konstruerade för jakt och till utseende mm efterlikna konventionella, manuellt
omladdade kulgevär för jakt. Dessa krav har tagits bort i de nya föreskrifterna.
Naturvårdsverket har i 10 a § jaktförordningen bemyndigats att föreskriva om
vilka krav som ska ställas för att vapen och andra jaktmedel ska få användas vid
jakt. Det avgörande för regleringen är att jaktmedel som används vid jakt inte
utsätter viltet för onödigt lidande. Naturvårdsverket har mot denna bakgrund
gjort bedömningen att man bör slopa kraven på ursprung och utseende för
halvautomatiska kulgevär som får användas vid jakt. Avsikten med denna
förändring är alltså att för samtliga skjutvapen, även kulgevär av halvautomatisk
typ, föreskriva om vad som fordras för att vapnet i fråga ska få användas vid
jakt. Eventuella begränsningar av ett vapens utseende och ursprung är inte en
jaktlig fråga.

Tidigare har Naturvårdsverkets krav på att vapnet ska vara av civil typ och konstruerad för jakt använts av Polisen som anledning till att inte godkänna vapen som tex AR-15 och AR-10 för jakt.
Vad kommer hända efter den 1 augusti?
På vilka grunder kommer polisen kunna neka licenser för vapen med militär bakgrund?

Källa:
https://www.naturvardsverket.se/amne...tion-for-jakt/
Citera
2023-06-19, 21:04
Medlem
quts avatar
Frågan jag ställer mig, varför ska du denna typ av vapen? Ingen vill ha automatvapen till jakt och halvautomatiska vapen är ett utdöende vapen.
Folk tömmer magasinet på ett djur utan att fatta varför.
Citera
2023-06-19, 21:09
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Frågan jag ställer mig, varför ska du denna typ av vapen? Ingen vill ha automatvapen till jakt och halvautomatiska vapen är ett utdöende vapen.

Det var inte frågan men jag kan svara på det ändå.
För det första är helautomatiska vapen fortsatt olagligt för jakt. Halvautomatiska vapen har varit lagliga tidigare också, tex Browning BAR.
När man jagar med automatvapen får man endast ha 3 eller 5 skott i magasinet och målet är alltid att döda på första skottet. Man tömmer alltså inte magasinet på ett djur oavsett om det är automatiskt, halvautomatiskt eller repeter.

Skillnaden nu är att vapen med militär bakgrund eventuellt blir tillåtna.

Man kan använda jaktvapen även för målskytte och tävling.
Citera
2023-06-19, 21:27
Medlem
Knasboll
Jakt är jakt!
Jakt är inte att gå ut och peppra med hel/semi automat
Vad är det för sport?
Citera
2023-06-19, 21:49
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkfl
Det var inte frågan men jag kan svara på det ändå.
För det första är helautomatiska vapen fortsatt olagligt för jakt. Halvautomatiska vapen har varit lagliga tidigare också, tex Browning BAR.
När man jagar med automatvapen får man endast ha 3 eller 5 skott i magasinet och målet är alltid att döda på första skottet. Man tömmer alltså inte magasinet på ett djur oavsett om det är automatiskt, halvautomatiskt eller repeter.

Skillnaden nu är att vapen med militär bakgrund eventuellt blir tillåtna.

Man kan använda jaktvapen även för målskytte och tävling.
Okey, du verkar inte ha koll på jakt överhuvudtaget så lycka till.
Citera
2023-06-19, 21:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Snälla du.

Halvautomatiska vapen är inte på utdöende, tvärtom.
Och nej, man tömmer inte magasinet på ett djur.
Citera
2023-06-19, 21:58
Citat:
Okey, du verkar inte ha koll på jakt överhuvudtaget så lycka till.

2+1 är det kanske jag har aldrig jagat med halvautomat. Du är uppenbarligen inte så insatt heller.
Citera
2023-06-19, 22:33
Medlem
Citat:

Frågan är varför du INTE ska få ha denna typ av vapen!?!? Ge mig en rimlig anledning.
Så fort jakt och vapen kommer på tal så är det helt legitimt att i grunden kränka människors frihet utan orsak. Det är ingen myndighet som kräver att du ska styrka ditt behov av barn, fordon, husdjur, knivar, yxor etc. Du får tom äga ett fordon utan att ha förarbevis. Tänk om det gällde vapen (som inte är farligare än en bil i fel händer), du får äga en ak47 eller ksp, men du får inte skjuta med dom. Egentligen samma sak, men tydligen en jävla skillnad i vissa ögon.
Faktum är att Sverige är ett av få länder i världen där du som privatperson faktiskt kan få licens på ett automatvapen. Inte för jakt, men ändå. I övrigt är sveriges vapenlagstiftning (och tolkningen) åt helvete.
Halvautomat för jakt är inte utdöende, tvärtom på uppåtgående.
Det finns inga studier som stöder det du påstår - ”Folk tömmer magasinet på ett djur utan att fatta varför”.
Citera
2023-06-19, 22:36
Medlem
Citat:
Naturvårdsverket har beslutat om nya föreskrifter om vapen, vapentillbehör och ammunition för jakt. Bestämmelserna träder i kraft 2023-08-01.

Tidigare har Naturvårdsverkets krav på att vapnet ska vara av civil typ och konstruerad för jakt använts av Polisen som anledning till att inte godkänna vapen som tex AR-15 och AR-10 för jakt.
Vad kommer hända efter den 1 augusti?
På vilka grunder kommer polisen kunna neka licenser för vapen med militär bakgrund?

Källa:
https://www.naturvardsverket.se/amne...tion-for-jakt/

Att det skulle bli lättnader på regelverket ser jag som en ren omöjlighet. De har iof lättat på regeln om dämpare men bara för litet sedan diskuterades det att förbjuda "pistolgreppsliknande" stock.
Citera
2023-06-19, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Att det skulle bli lättnader på regelverket ser jag som en ren omöjlighet. De har iof lättat på regeln om dämpare men bara för litet sedan diskuterades det att förbjuda "pistolgreppsliknande" stock.

Troligtvis kommer polisen hitta på någon ny anledning att neka ansökan, men vad har de för lagstöd?

Som jag förstår de nya direktiven kommer man få jaga med teleskopskolv nu om vapnet inte understiger 60 cm totalt så viss lättnad blir det nog. Samtidigt börjar ju EUs regler om magasinkapasitet också börja gälla snart…
Citera
2023-06-19, 22:56
Medlem
Citat:
Troligtvis kommer polisen hitta på någon ny anledning att neka ansökan, men vad har de för lagstöd?

Som jag förstår de nya direktiven kommer man få jaga med teleskopskolv nu om vapnet inte understiger 60 cm totalt så viss lättnad blir det nog. Samtidigt börjar ju EUs regler om magasinkapasitet också börja gälla snart…

Jo ja, men dagens polis kan ju bevisligen besluta saker utan stöd och/eller i total kontrast till lagar och regler. Tänk Paludan och rätten att demonstrera. Vi lever de facto i en bananrepublik numer. Jag litar inte en sekund på varken polis eller rättsväsendet eller myndigheter numer.
Citera
2023-06-20, 17:27
Medlem
Puffes avatar
AR15 på Jaktlicens

Efter att ha sett det här inlägget på Svt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...lischef-larmar ,och läst Naturvårdsverkets regelverk som ska tillämpas från den 1:a augusti så verkar det som att både jag och polisen i inslaget tolkar det hela som att jag från och med då kan börja jaga med en AR15 eller AR10 så länge pipan är 18tum och jag endast använder mig av magasin som är pluggade till 5pang.

Hur tolkar ni detta?
Har jag och polisen fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in