2023-06-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Håller med om återgivningen av pusselbiten, genial vet jag inte, men det var väldigt roligt. Annars håller jag inte med dig om Otto, på tok för oseriös och för mycket Kurt Olsson och Barnjournalen för min smak. Trams på ren svenska. Men smaken är ju olika!
Han har några guldkorn.

1. Testar Magnum

2. Intervjuvar Ambulansföraren.

Bubblare. Intervjuvar nån som animerar förlopp
Citera
2023-06-19, 21:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är vad man får om man läser uppgifterna eftersom BP just nämner detta om kvävning.
Men går det av detta att dra slutsatsen att BP har större förståelse?

Gällande kronologi så har jag en påbörjad sedan lång tid tillbaka, men kom aldrig i mål.
Kom inte ens till SE's uppgifter...

Det är komplext och motstridigt...

Spännande! Men man får väl låta den vara motstridig.

SE lämnar ju exempelvis Skandia vid minst två tillfällen! Genast, enligt sig själv, efter ett par minuter, om man får tro HO ...

Du har inte funderat på att publicera din kronologi här så att vi andra kan fylla på?
Citera
2023-06-20, 00:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är skeptisk till WPU ...

På s. 10-12 här finns det en omfattande analys:

https://drive.google.com/file/d/10O6_fm3STYjtZCtLE4HqdPHtayMC5Z52/view

Några godbitar:

Brev 2: "något förställt"
Brev 3: Först skrivet med blyerts, sedan ifyllt med kulpenna.
Brev 4: ger "ett förställt intryck"
Brev 5: "inte helt otvunget"
Brev 6: Förställning med "utsirade bokstäver och siffror". Partier ifyllda i förväg.
Brev 7: Drag av förställning.

Vet man vem "Hägglöf" som man jämför breven mot är?
https://wpu.nu/wiki/Sida:Skl-1987-05-13_EBE898-00-B_Analys_av_brev.pdf/1
ÄNDAMÅL
Undersökningen skulle avse att utröna, dels om breven 1-3 har skrivits av en och samma person, dels om breveo 4-7 har gemensam upphovsman, dels om något av breven 4-7 har samma upphovsman som breven 1-3 samt dels om något/några av breven härrör från Hägglöf.
Passusen "Nej, Jag har inget med mordet att göra" sist i brevet med teckningen känns "onödig" om brevskrivaren inte känner sig utpekad eller misstänkt. Vem är "Hägglöf"?

Om SE har någon koppling till denne "Hägglöf" så är det intressant.
Jag hittar ingen med det namnet i WPU.
Citera
2023-06-20, 00:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han har några guldkorn.

1. Testar Magnum

2. Intervjuvar Ambulansföraren.

Bubblare. Intervjuvar nån som animerar förlopp

1. Att det smäller om en revolver var kanske inte så nytt, men youtube handlar väl bara om klick i slutändan?

2. Jag tyckte faktiskt intervjun med ambulansföraren tillförde något för mig. Att Otto är som han är får man på köpet.

Bubblare: Det var väl någon som animerat hela GM-SE teorin, så det borde väl välkomnas av de som tror på den teorin här i tråden. Tyvärr fick vi inte se filmen. Filmen var som ett "bevis" på att SE skjutit OP eftersom det syntes i filmen att det var SE om jag fattade det rätt. Jämför gärna med Netflix. Där syntes det att SE hade mask på sig när han sköt OP.
Citera
2023-06-20, 00:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Spännande! Men man får väl låta den vara motstridig.

SE lämnar ju exempelvis Skandia vid minst två tillfällen! Genast, enligt sig själv, efter ett par minuter, om man får tro HO ...

Du har inte funderat på att publicera din kronologi här så att vi andra kan fylla på?

Läs TPs bok så vet du att man kan strunta i hur OP vändes även om man grävt i materialet i 12 år.
Citera
2023-06-20, 00:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag tycker den ser rätt konsekvent ut.

Jag hittar ingen info om någon expert som gjort något sådant utlåtande. Var har du fått det ifrån?

Det jag hittar är detta:https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1996-12-11_OK%C3%84ND_UPPSLAGSKOD_En_Revisionell_bed_mning .pdf/295
"- handstilsanalys inkl jämförelser med referensmaterial har gjorts vid SKL utan något resultat,"

Dessutom är det ju isåfall bara Skelleftehamnsbreven det gäller. Vi kan omöjligt veta om de andra breven också skulle vara förvanskade. Så den kopplingen mellan breven går ju inte att göra.

Du föll i "MrBarnabyfällan" där och använde en för gammal länk.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:EBE898

Här finns dokument från 1987 då analysen gjordes och länkar från 2017 till breven från 1986.

Edit: När jag tittar på din länk igen ser jag att det är en sammanfattning från 1996...
Citera
2023-06-20, 03:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Är inte den eventuella kopplingen till SE snarare ett det skrevs ett antal brev, där stilen är förvanskad, och till och med ringdes något samtal, där syftet kan ha varit att vilseleda utredningen. Han var av allt att döma en flitig brevskrivare, så det tål att tittas närmare på.

Visst, det känns osannolikt ... Men en del drivs av någon slags patologisk vrede. Kolla in Stocklassas dokumentär, till exempel. Hisnande påkostad men som ekar tomt, och av bottendjup bitterhet.

En hel dokumentär om att han inte hittade något av värde i Sydafrika-spåret, och blev arg och bitter när utredningen valde att lägga fram nåt med mer substans.

Människor kan kort sagt drivas av upplevda oförrätter, och tar varje tillfälle i akt att hacka och röra till det.

OP höll sitt sista tal på Folkriksdagen mot apartheid en vecka innan han mördades i februari 1986.
Det var knappast något som regimen i Sydafrika blundade för.

Protokoll från utrikesdebatt i Riksdagen 19 mars 1986:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/protokoll/riksdagens-protokoll-19858699_G90999/html/
Talare från olika partier nämner Sydafrika 85 gånger i mer eller mindre fördömande ton i denna debatt mindre än 3 veckor efter mordet.

Din slutsats att "det ekar tomt" i Stocklassas dokumentär banar inte väg för en maskerad SE som GM där det bevisligen ekar helt tomt på konkreta belägg för SEs gärningsmannaskap. Detta trots att PU utredde SE i tre år.

Det var knappast för att få Sydafrikas godkännande för att gå ut med SE som GM som gjorde att Sveriges regeringen träffade Sydafrikanska ambassaden före pressträffen.

SE blev "den enda lösningen" då den riktiga lösningen "inte gick att komma runt" utan att bli den Svenska elefanten i diplomatkretsar.
Citera
2023-06-20, 07:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
OP höll sitt sista tal på Folkriksdagen mot apartheid en vecka innan han mördades i februari 1986.
Det var knappast något som regimen i Sydafrika blundade för.

Protokoll från utrikesdebatt i Riksdagen 19 mars 1986:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/protokoll/riksdagens-protokoll-19858699_G90999/html/
Talare från olika partier nämner Sydafrika 85 gånger i mer eller mindre fördömande ton i denna debatt mindre än 3 veckor efter mordet.

Din slutsats att "det ekar tomt" i Stocklassas dokumentär banar inte väg för en maskerad SE som GM där det bevisligen ekar helt tomt på konkreta belägg för SEs gärningsmannaskap. Detta trots att PU utredde SE i tre år.

Det var knappast för att få Sydafrikas godkännande för att gå ut med SE som GM som gjorde att Sveriges regeringen träffade Sydafrikanska ambassaden före pressträffen.

SE blev "den enda lösningen" då den riktiga lösningen "inte gick att komma runt" utan att bli den Svenska elefanten i diplomatkretsar.

Dessvärre har ingen, trots många försök, lyckats få en företrädare för denna motivbild, eller ens en inhyrd knekt, ner på Sveavägen runt kl. 23:20. Den som går efter verkar lite för gammal för att vifta med vapen på en daglig basis och den som springer iväg ger inget intryck av att vara en van utövare. Agentteorin faller således, medan teorin om ett impulsmord träder fram.

Cluedo i all ära. Det spelet har ändå bäring på verkligheten, och kräver ett visst skarpsinne. Det som Stocklassa och hans besviket rasslande spökarmé sysslar med är mer åt hållet Svälta räv. Det enda man har är att racka ner på andra, mer substantiella spår.

Men se den gubben går som vanligt inte.
Citera
2023-06-20, 07:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Är skeptisk till WPU ...

På s. 10-12 här finns det en omfattande analys:

https://drive.google.com/file/d/10O6_fm3STYjtZCtLE4HqdPHtayMC5Z52/view

Några godbitar:

Brev 2: "något förställt"
Brev 3: Först skrivet med blyerts, sedan ifyllt med kulpenna.
Brev 4: ger "ett förställt intryck"
Brev 5: "inte helt otvunget"
Brev 6: Förställning med "utsirade bokstäver och siffror". Partier ifyllda i förväg.
Brev 7: Drag av förställning.
Du missade också att brev 1 ger tecken på att vara avslappnat.

Det är väl bara brev 2 av Skelleftehamnsbreven som har tecken på föreställning. Jag vet inte riktigt vilka brev de menar med 4-7.

Det är inte samma sak som att breven "Är föreställda" så som du hävdade.

Och även om ett av Skelleftehamnsbreven visar tecken på föreställning så gäller det inte brev 1 eller 3. Och det intressanta för den här tråden är ju att kolla om det är SE som skrivit breven. Och det är det ju inte enligt den där analysen. För isåfall har han ju skrivit med en annan handstil helt avslappnat i första brevet, sedan försökt förställa sin egen påhittade handstil i brev två och sedan återgått till hans normalt påhittade.
Citera
2023-06-20, 10:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du missade också att brev 1 ger tecken på att vara avslappnat.

Det är väl bara brev 2 av Skelleftehamnsbreven som har tecken på föreställning. Jag vet inte riktigt vilka brev de menar med 4-7.

Det är inte samma sak som att breven "Är föreställda" så som du hävdade.

Och även om ett av Skelleftehamnsbreven visar tecken på föreställning så gäller det inte brev 1 eller 3. Och det intressanta för den här tråden är ju att kolla om det är SE som skrivit breven. Och det är det ju inte enligt den där analysen. För isåfall har han ju skrivit med en annan handstil helt avslappnat i första brevet, sedan försökt förställa sin egen påhittade handstil i brev två och sedan återgått till hans normalt påhittade.

Det där är bara de tre första? Så om experten konstaterar att stilen är förställd så har jag fel när jag hävdar att breven är förställda. Hur står det till?

Totum pro parte. Helheten representerar delen.

Enkel svenska, med andra ord.

Samtliga brev har drag av förställning, enligt analysen, d.v.s. att bokstäverna har manipulerats, i detta fall noga med blyertsförlaga. Brev 1 är nedskrivet på maskin? Inte så lätt att förställa det ... Bara kuvertet att gå på där.

Såvitt jag vet har ingen gjort en jämförelse med SE:s handstil. Eller har detta skett senare?

Nej, vi vet! Stilen är inte lik Skandiamannens kalligrafi. Men nu är det handstilen som räknas. Den som spökarmén hela tiden ignorerar, likt en struts i sanden.

Så jag är nyfiken på att göra en jämförelse. Anar en punkt när alla tre stilarna så att säga sammanstrålar. Norrtäljemannens, Skelleftehamnsmannens och Skandiamannens ... Förmodligen en hägring, men men!

Kan dock hända att ett av de specimen som räknas till Norrtäljemannen i själva verket har snubben från Skelleftehamn som upphovsman.
Citera
2023-06-20, 10:36
Medlem
ursprungligens avatar
Här är det en till som är tidigt ute 2009 med en variant av Pusselbitens teori:
https://www.flashback.org/p15069475#p15069475
Här kommer Mastermind Rattelsnake med en helt ny revolutionerande hypotes!!

Det förklarar mycket varför Skandiamannen inte setts på brottsplatsen, varför hans rum var så hemligt och varför förhör med vakten hemligstämplats.
Det finns mer men nu är jag så ivrig och har sådan magkänsla att jag bara måste skriva.

Det var inte Skandiamannen som passerade vakten och gick ut ur Skandiahuset i samband med mordet.
En annan person som hållits gömd på Engströms kontor och använt sig av Engströms loggnings ID vid passage ut via vakten.
Iklädd nerdragen keps och glasögon eller hur det nu var han var klädd.
Denne man är mördaren eller den person Palme skulle träffa.
Jag tror på det sistnämda.
Engström smet obemärkt ut bakvägen.

Det är den här personen som plockas upp av en trolig ambassadbil.
(eller möjligen GM springandes in på Tunnelgatan)
Jag har mer på g i bakhuvudet med so far detta.

Givetvis har Engström inte setts på brottsplatsen och givetvis missar han viktiga detaljer i vittnesmålet som ex. den andra ambulansen.

Det här skulle kunna vara förklaringen till i stort sett alla underligheter med Skandiamannen.
Rattelsnake löste bevisligen mysteriet med både SE och det låsta kontoret redan 2009.
Citera
2023-06-20, 10:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det där är bara de tre första? Så om experten konstaterar att stilen är förställd så har jag fel när jag hävdar att breven är förställda. Hur står det till?

Totum pro parte. Helheten representerar delen.

Enkel svenska, med andra ord.

Samtliga brev har drag av förställning, enligt analysen, d.v.s. att bokstäverna har manipulerats, i detta fall noga med blyertsförlaga. Brev 1 är nedskrivet på maskin? Inte så lätt att förställa det ... Bara kuvertet att gå på där.

Såvitt jag vet har ingen gjort en jämförelse med SE:s handstil. Eller har detta skett senare?

Nej, vi vet! Stilen är inte lik Skandiamannens kalligrafi. Men nu är det handstilen som räknas. Den som spökarmén hela tiden ignorerar, likt en struts i sanden.

Så jag är nyfiken på att göra en jämförelse. Anar en punkt när alla tre stilarna så att säga sammanstrålar. Norrtäljemannens, Skelleftehamnsmannens och Skandiamannens ... Förmodligen en hägring, men men!

Kan dock hända att ett av de specimen som räknas till Norrtäljemannen i själva verket har snubben från Skelleftehamn som upphovsman.
Fast du ändrar ju alltid vad som står till fördel för din tes. Det står inte att "breven är förställda". Det är ett hopp du tar alldeles själv.
Det står att brev 2 förefaller vara förställd.

Det står dessutom att brev 1 gör i alla avseenden ett otvunget intryck. Alltså inte det minsta förställt. Det kan därför antas vara den riktiga handstilen. Och den är inte SEs. Den är dessutom inte skriven på maskin. Det är polisens maskinskrivna kopia du tänker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in