2023-06-19, 16:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det syns, eftersom handstilen inte är konsekvent från brev till brev. Vilket också konstateras av polisens expert ifråga om breven från Skelleftehamn. (Norrtälje och Skelleftehamn har dessutom ett par gemensamma nämnare, som jag tänkte undersöka senare.)

Stavningen är för övrigt medvetet förvanskad: Pusselbiten kan stava till "mord" men inte till "mördare". Jojo!

Otto gjorde årets kulturgärning i sin återgivning. Skrattade så jag höll på att blöda näsblod över innehållet, som han utan att darra till levandegjorde.
Jag tycker den ser rätt konsekvent ut.

Jag hittar ingen info om någon expert som gjort något sådant utlåtande. Var har du fått det ifrån?

Det jag hittar är detta:https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1996-12-11_OK%C3%84ND_UPPSLAGSKOD_En_Revisionell_bed_mning .pdf/295
"- handstilsanalys inkl jämförelser med referensmaterial har gjorts vid SKL utan något resultat,"

Dessutom är det ju isåfall bara Skelleftehamnsbreven det gäller. Vi kan omöjligt veta om de andra breven också skulle vara förvanskade. Så den kopplingen mellan breven går ju inte att göra.
Citera
2023-06-19, 16:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Gör de detta före HLR alltså? Det går nämligen inte att utföra HLR på en person som ligger i framstupa sidoläge. På hans exfru låter det som om SE inte hade sådana kunskaper, men han drog till med att han hade lärt sig på en kurs på jobbet. Visserligen ingen omöjlighet, men men ... Att vända på en person är inte framstupa sidoläge.

Självfallet går det inte att genomföra HLR på en som ligger i framstupa. Ett rätt onödigt påstående.
Vi har inte alla uppgifter om vad som hände på mordplatsen och jag ser faktiskt inget som omöjliggör att Palme vändes på flera ggr under den tid han låg på marken innan ambulansen kom.

Att vända på en person kan visst vara att placera denne i framstupa sidoläge.
I BP's fall talar uppgifterna för att han var rädd för att Palme skulle kvävas, då handlar inte "vända" om att placera Palme på rygg.
Citera
2023-06-19, 16:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Netflix-mästerverket var en tv-serie och ingen dokumentär. Då brukar man kunna ta ut svängarna något. Däremot är jag förvånad över att en dokumentär slår över till en personlig bitterhets-vendetta.

Pengarna för den biffiga produktionen hade, milt uttryckt, gjort större nytta om man istället grävt djupt i SE-spåret.

Istället för att rapa upp några halvsmälta Wall-sanningar ...

Nu har man väl just ägnat flera år och PUs resurser på att gräva i SE-spåret och ingenting av värde hittades. Däremot kunde de värsta gissningarna i Filters LÖSNINGEN avfärdas.

SE-spåret är helt enkelt ett villospår som inte ens klarar sig med konstgjord andning av översminkade Netflixserier.
Citera
2023-06-19, 16:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kronan på verket i den så kallade dokumentären var LL:s tvärsäkra åsikt om SE:s närvaro på brottplatsen efter skotten. Den här dokumentären gav samma vibbar som den prisbelönta Estonia-dokumentären.

Minns att Stocklassa promotade serien för ett år sedan (eller om det var ett och ett halvt), han menade på att serien skulle förändra allt, och att mordet var för stort för Sverige, att vi inte kunde hantera mord av den här kalibern, etc.
Citera
2023-06-19, 16:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag tycker den ser rätt konsekvent ut.

Jag hittar ingen info om någon expert som gjort något sådant utlåtande. Var har du fått det ifrån?

Det jag hittar är detta:https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1996-12-11_OK%C3%84ND_UPPSLAGSKOD_En_Revisionell_bed_mning .pdf/295
"- handstilsanalys inkl jämförelser med referensmaterial har gjorts vid SKL utan något resultat,"

Dessutom är det ju isåfall bara Skelleftehamnsbreven det gäller. Vi kan omöjligt veta om de andra breven också skulle vara förvanskade. Så den kopplingen mellan breven går ju inte att göra.

Experten uttalar sig ifråga om Skelleftehamnsbreven, som granskades grundligt. Norrtäljebreven följer samma mönster, och blir mer avslappnade med tiden. Vid en punkt sammanfaller de båda eventuellt.

Pusselbiten är mer svårbedömd, då det är skrivet på maskin. Men herr P delar Norrtäljemannens fäbless för medvetet grotesk stavning ...
Citera
2023-06-19, 17:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Experten uttalar sig ifråga om Skelleftehamnsbreven, som granskades grundligt. Norrtäljebreven följer samma mönster, och blir mer avslappnade med tiden. Vid en punkt sammanfaller de båda eventuellt.

Pusselbiten är mer svårbedömd, då det är skrivet på maskin. Men herr P delar Norrtäljemannens fäbless för medvetet grotesk stavning ...
Vilken expert är det? SKL kom ju inte framt ill något
Citera
2023-06-19, 17:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ha ha, skrattade så jag fick magknip när jag tittade/lyssnade på det klippet. Svårt och veta om han är en dålig humor installation eller om han bara är en fem femma (gissar på det sista). Grabben skulle platsa på Barnkanalen.

Tycker Otto gör ett bra jobb med uppenbarligen små resurser. Han är överallt och bökar runt som ett litterärt vildsvin. Han bör vässa sitt kritiska tänk något bara.

Däremot var kontrasten mellan den gravallvarliga åträergivningen och Pusselbitens helgalna teori genial. Har inte skrattat så mycket sedan jag såg "Pang i bygget" ....
Citera
2023-06-19, 17:10
Avstängd
Citat:
Tycker Otto gör ett bra jobb med uppenbarligen små resurser. Han är överallt och bökar runt som ett litterärt vildsvin. Han bör vässa sitt kritiska tänk något bara.

Däremot var kontrasten mellan den gravallvarliga åträergivningen och Pusselbitens helgalna teori genial. Har inte skrattat så mycket sedan jag såg "Pang i bygget" ....

Håller med om återgivningen av pusselbiten, genial vet jag inte, men det var väldigt roligt. Annars håller jag inte med dig om Otto, på tok för oseriös och för mycket Kurt Olsson och Barnjournalen för min smak. Trams på ren svenska. Men smaken är ju olika!
Citera
2023-06-19, 17:23
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur menar du då. CGÖ var mycket vapen- och ammunitionsintresserad. Han handlade och samlade och hans enstaka patron Winchester Metal Piercing stod att finna i ett omfattande innehav. Skulle någon inneha ammunitionstypen vore det väl en person av hans typ.

Allt tyder på att ammunitionen var mycket sällsynt förekommande, dock inte ”extremt” så. Den fanns i handeln, den var lanserad i Sverige. Dock sedan länge utdaterad 1986.

Hur sällsynt den var kan illustreras med att generalagenten från någon gång 1980 och framåt levererar sammanlagt 100 patroner till Stockholmsområdet (det förekom dock införsel i någon mån vid sidan av denna).
OK - jag skrev "inte extremt ovanlig", så frågan är väl vad man lägger i begreppet "extremt" då.

Men det är å andra sidan fakta som gäller och inte uttryck - så tack för upplysningen(=indikationen på hur ovanlig den var).
Citera
2023-06-19, 20:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vilken expert är det? SKL kom ju inte framt ill något

Är skeptisk till WPU ...

På s. 10-12 här finns det en omfattande analys:

https://drive.google.com/file/d/10O6_fm3STYjtZCtLE4HqdPHtayMC5Z52/view

Några godbitar:

Brev 2: "något förställt"
Brev 3: Först skrivet med blyerts, sedan ifyllt med kulpenna.
Brev 4: ger "ett förställt intryck"
Brev 5: "inte helt otvunget"
Brev 6: Förställning med "utsirade bokstäver och siffror". Partier ifyllda i förväg.
Brev 7: Drag av förställning.
Citera
2023-06-19, 20:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Självfallet går det inte att genomföra HLR på en som ligger i framstupa. Ett rätt onödigt påstående.
Vi har inte alla uppgifter om vad som hände på mordplatsen och jag ser faktiskt inget som omöjliggör att Palme vändes på flera ggr under den tid han låg på marken innan ambulansen kom.

Att vända på en person kan visst vara att placera denne i framstupa sidoläge.
I BP's fall talar uppgifterna för att han var rädd för att Palme skulle kvävas, då handlar inte "vända" om att placera Palme på rygg.

Det låter som om BP hade större förståelse för poängen med sidoläge än herr SE.

Har sett en del tidslinjer här och var ... Hur vore det om man försökte sätta in alla vittnenas påståenden när det och det händer i en kronologi? Är det någon som har försökt?
Citera
2023-06-19, 20:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det låter som om BP hade större förståelse för poängen med sidoläge än herr SE.

Har sett en del tidslinjer här och var ... Hur vore det om man försökte sätta in alla vittnenas påståenden när det och det händer i en kronologi? Är det någon som har försökt?

Ja, det är vad man får om man läser uppgifterna eftersom BP just nämner detta om kvävning.
Men går det av detta att dra slutsatsen att BP har större förståelse?

Gällande kronologi så har jag en påbörjad sedan lång tid tillbaka, men kom aldrig i mål.
Kom inte ens till SE's uppgifter...

Det är komplext och motstridigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in