Citat:
Ursprungligen postat av
Petitoo
Det är så enligt många inom historievetenskapen att Ryssland ser sig traditionellt som Roms arvtagare och den kristna kyrkans försvare. Därav kan man agera på ett visst sätt av hävd. Effekten är denna hets mot allt som hotar värderingarna kring familj kyrka och stat. Dock är det mycket oklart hur religiös Putin egentligen är och om det bara är ett stort skådespeleri som försiggår i hans imperialistiska drömmar.
Inte min mening att smutsa ned tråden. Det mesta hänger på den här motoffensiven nu och utfallet är viktigt för många människor. I den bästa av världar "vinner" Ukraina detta krig. Men nu har Ryssland grävt ned sig. Vi vet inte allt och spekulerar. Min ide var att försöka förklara en av Rysslands drivkraft eller ska vi säga skapat motiv att gå på broderlandet Ukraina och envist hålla sig kvar vid detta. Det verkar som om du tror jag har någonting för det. Ryssland tror sig kunna dominera alla slaviska folk. Nationalism. Imperialism.
En annan sak är att ordet är fritt.
Nej, jag tror inte ett skit faktiskt. varken om dig, det fria ordet eller kyrkor av olika slag. Jag tror på lasagne, Kalamata-oliver, fokuserade soldater, bondepraktikan, möjligheten för ugglor att uppnå 300 km/h om de bara tejpas fast på en vinge på ett flygplan, SAMT hur det fria ordet ordnas till med en ACP45 om det blir för jävla högljutt.
Men framför allt tror jag på att diskussionen om kriget i Ukraina skall hållas så ren och sann som möjligt kan vara. Både här och annanstans. Därför gör det sig per automatik jävligt dumt att börja blanda in kyrkor i det hela eftersom att detta INTE är någon som helst anledning för någon stridandes part i Ukraina.
Så enkelt är det faktiskt, och om du tvivlar kan du fråga Kirill den 18'e om han har något att invända.
Med tanke på hur jävla utspårat allt blir om det "fria ordet" från valfri ryssappologet får råda, så behövs verkligen INTE ett tillägg om kyrkor till det. Om det kunde bli mer OT än så är frågan