Citat:
Ursprungligen postat av
reservkonto1234
De verkar leva i nån slags villfarelse att de en gång i tiden var en mäktig stormakt. De är och har alltid varit ett bullshitland, förutom om man ser till den geografiska ytan.
Ryssland är verkligen en koloss på lerfötter och detta är något som hela tiden speglas i deras agerande. De känner sig ständigt hotade eftersom de vet att de egentligen saknar möjlighet att försvara de oerhörda resurser som deras enorma land innehar. Endast genom att hota och försöka verka så stor och farlig som möjlig kan de hålla grannarna ifrån att norpa åt sig bitar. Detta gäller såväl historiskt som i nutid men förmodligen mer nu när resurserna blir mer attraktiva. Under Sovjet tiden så hade man nog för första gången en militär som faktiskt motsvarade vad de behövde för att avskräcka eventuella grannar men som det visade sig så kom ju denna militär till ett pris som i längden var ohållbart att betala. Dagens Ryssland är så väldigt långt ifrån det militärt starka Sovjet att de insåg att den enda styrka de har bortsett från kärnvapen(som är ett defensivt vapen) är resterna från Sovjet, tusentals stridsvagnar, artilleri mm som blir svagare jämfört med vad grannländerna har tillgång till för varje år och som skulle vara mer eller mindre totalt skrot om 10-15 år. Med vetskapen om att de aldrig skulle ha möjlighet att ersätta dessa stridsvagnar etc med moderna vapen så behövde de slå till snart. De behövde alltså dels visa sig starka för att avskräcka eventuella grannar under så lång tid som möjligt för att hinna rusta upp så mycket som möjligt även om de högst sannolikt inser att de aldrig kan ersätta all Sovjet tillverkad med moderna så kan de i alla fall bli starkare än den närmaste bottennivån de ligger på idag. Putin bestämmer sig då för att dra en chansning, Ukraina är ett grannland som är förhållandevis svagt och som troligen inte skulle ställa upp så mycket motstånd men är dels tillräckligt stort för att verka imponerande att ockupera och dels har de resurser, relativt stor befolkning och en del industri.
Detta är alltså min uppfattning om hur Ryssland/Sovjet/Ryssland sett sig själv genom historien och även idag och vad jag personligen tror ligger bakom invasionen av Ukraina. Jag tror inte att några grannar har varit intresserade av att attackera Ryssland för att ta resurser åtminstone inte fram tills nu då Ryssland har varit framgångsrika med att framställa sig som militärt starka. Givetvis är exempelvis Kina ett osäkert kort här men personligen tror jag att Kina haft för avsikt att lösa resursfrågan med ekonomiska lösningar. Det som hänt nu är ju en ren katastrof för Ryssland, dels har de avslöjats som betydligt militärt svagare än vad omvärlden trott, dels förstörs mycket stora delar av deras militära utrustning från Sovjet och dels straffas de ekonomiskt hårt från delar av omvärlden. Oavsett hur detta i Ukraina slutar så står det med byxorna neddragna och med en militär så sargad att det kommer dröja årtionden innan Ryssland militärt kan hota eller ens försvara sig mot någon större fiende. Jag kan även tänka mig att exempelvis Kina börjar se andra möjligheter än att köpa resurser från Ryssland, exempelvis genom att stödja eventuella utbrytarregioner etc.
Som sagt detta är mina tankar och första stycket är hur jag tror att Ryssland sett på sig själv och omvärlden.