2023-06-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Långsiktigt blev jag fet, noll sexlust och totalt empatilös. Tror du kan kan trappa ner ganska drastiskt. Jag förstår om du vill vara försiktig för du säkert läst om utsättningssymptom. Men av min erfarenhet så gick bra att minska mycket rätt snabbt. Det är när man ska sluta helt som det kan bli riktigt jobbigt och det är då man bör ta det vääldigt långsamt de sista milligrammen.

Så var det för mig, men ta det i din takt om du vill då borde det verkligen vara helt lugnt.

Menar du att du blev känslolös/apatisk? Du skrev "empatilös"...
Citera
2023-06-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellebop
Hoppar in och hoppas på få något svar..

Ni som käkat venlafaxin och slutat, när kom er sexlust tillbaka efter ? Om ni nu vart av med den vill säga.

Min är i princip fortfarande trotts 2 månader utan nu, obefintligt. Den finns där ibland och då kan jag komma efter ett litet tag. Men överlag känner jag absolut ingenting. Var kåt som ett djur innan venlafaxin. Kunde ligga 2-3 ggr om dagen och var jag ensam hade jag inga problem att komma själv 2 ggr om dagen ibland.

Nu är det borta. Rip. Några inputs på detta?

Låter som PSSD tyvärr. Finns ett forum för drabbade: https://www.reddit.com/r/PSSD/
Citera
2023-06-18, 23:43
Medlem
Citat:

Ni som käkat venlafaxin och slutat, när kom er sexlust tillbaka efter ? Om ni nu vart av med den vill säga.

Min är i princip fortfarande trotts 2 månader utan nu, obefintligt. Den finns där ibland och då kan jag komma efter ett litet tag. Men överlag känner jag absolut ingenting. Var kåt som ett djur innan venlafaxin. Kunde ligga 2-3 ggr om dagen och var jag ensam hade jag inga problem att komma själv 2 ggr om dagen ibland.

För mig kom den tillbaka ganska snabbt, inom några veckor tror jag.

Vet inte hur länge du stått på venla, själv hade jag den i knappt ett och ett halvt år innan jag slutade CT. Stod dock bara på 75mg.
Citera
2023-06-19, 01:09
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:

Testa något som främjar 5HT1A-agonistisk verkan, t.ex. buspiron. Möjligt att en ostuderad metabolit med mycket lång halveringstid ligger kvar i systemet som dämpar receptorn. Genom att aktivera den kan problemet möjligen avhjälpas. Detta behöver nödvändigtvis inte hjälpa, jag gissar på att 5HT1A-receptorn är desensibiliserad eller att någon metabolit finns kvar i systemet som hämmar den. Detta är absolut inte studerat utan något jag "brainstormar" fram.

Man kan även testa Voxra, vilket kan leda till ökad sexuell lust.
Citera
2023-06-19, 16:52
Medlem
Vid vilken dos får man biverkningar?
Citera
2023-06-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gtxx81
Vid vilken dos får man biverkningar?

Går inte att säga, är helt individuellt. En del får biverkningar av den lägsta dosen och en del slipper biverkningar på högst dosen.
Citera
2023-06-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Går inte att säga, är helt individuellt. En del får biverkningar av den lägsta dosen och en del slipper biverkningar på högst dosen.

Okej jag ska upp på 75 mg om någon dag de var därför jag undrade, jag håller på att byta från ecitalopram till venlafaxin,
Citera
2023-06-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Hur hög dos hade du som mest?

Hur snabbt tappade du ned?
Sorry sent svar. Kommer inte ihåg men rätt låg dos, typ 100 mg.
Trappade ner det med 25 mg per dag. Vilket var katastrof förstås. 😂

Många dygn av plåga och leda. Blixtrar i huvudet som bara maler på. (Inte huvudvärk, blixtrar så att man hukar.
Efter en fyra-fem dagar började jag vela (kommer det aldrig sluta?).

Den sista natten, vilket också var den värsta natten så slet den i allt i min kropp, allt. Kunde inte ligga still, svettades och frös, blixtrarna i hjärnan var outhärdliga.
Somnade av utmattning.

Dagen därpå vaknade jag lite glad. 😲
Woow. Jag kände med en gång att det är en så underbar känsla.
Blev fnittrig av upptäckten att det går att vara glad. 😌🙏
Citera
2023-06-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Menar du att du blev känslolös/apatisk? Du skrev "empatilös"...
Jag kände inga känslor alls.
Inte för någon. Ingen tillgivenhet, ingen kärlek, ingen ilska, hat, men jag visste att vissa är jag skyldig att känna kärlek för. Och känslorna kom tillbaka med tiden. 😃 Det var som att upptäcka känslor på nytt. 🙂
Citera
2023-06-23, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Sorry sent svar. Kommer inte ihåg men rätt låg dos, typ 100 mg.
Trappade ner det med 25 mg per dag. Vilket var katastrof förstås. 😂

Många dygn av plåga och leda. Blixtrar i huvudet som bara maler på. (Inte huvudvärk, blixtrar så att man hukar.
Efter en fyra-fem dagar började jag vela (kommer det aldrig sluta?).

Den sista natten, vilket också var den värsta natten så slet den i allt i min kropp, allt. Kunde inte ligga still, svettades och frös, blixtrarna i hjärnan var outhärdliga.
Somnade av utmattning.

Dagen därpå vaknade jag lite glad. 😲
Woow. Jag kände med en gång att det är en så underbar känsla.
Blev fnittrig av upptäckten att det går att vara glad. 😌🙏

Fnittrig låter bra.
Citera
2023-06-29, 17:43
Medlem
Jag har nyss stegrat upp till 150mg, började på 37,5 sedan upp till 75 o nu 150. Hur länge innan man får effekt när man stegrat i dos?
Citera
2023-07-11, 12:52
Medlem
funktioners avatar
Trög mage, ökade svettningar och lite nedsatt aptit är vad jag upplever som biverkningar. Samt nedsatt sexuell förmåga.

Att känslorna svalnar och att jag blivit energisk tycker jag inte är en biverkning snarare en effekt av medicin. Det tolkar jag inte heller som ”mani” utan som en bra effekt. Tycker det funkar bra överlag på 150mg. Har ätit det i tre månader ihop med 25mg propavan till natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in