2015-01-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Vad har ni upplevt för biverkningar på Venlafaxin?

Gick från 30 mg mirtazapin till 150 mg Venlafaxin idag, och jaa...

- känner mig hög, kan inte sluta fnissa.
- min näsa har domnat bort
- ciggen och colan smakar papp.
- biter ihop tänderna utan att jag är medveten om att jag gör det. Ska jag skaffa en bettskena?
- svårt att svälja för att käken/svalget/halsen är spänd!?!

Blir spännande att se om jag får någon sömn inatt...
Citera
2015-01-10, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd

- biter ihop tänderna utan att jag är medveten om att jag gör det. Ska jag skaffa en bettskena?

Bipolär månne?
Citera
2015-01-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Bipolär månne?

Nä, "bara" deprimerad.
Citera
2015-01-10, 22:39
Bannlyst
Citat:
Nä, "bara" deprimerad.

Blockad av särskilda serotoninreceptorer kan öka dopaminerg utsöndring i b.l.a. prefrontal cortex, detta kan utlösa hypomani eller maniska episoder hos personer som exempelvis är bipolära. Detta kan förklara att du känner dig hög och inte kan sluta fnissa.

Orkar dock inte kika upp vilka serotoninreceptorer Venlafaxin blockerar just nu.
Citera
2015-01-10, 22:55
Medlem
Citat:
Blockad av särskilda serotoninreceptorer kan öka dopaminerg utsöndring i b.l.a. prefrontal cortex, detta kan utlösa hypomani eller maniska episoder hos personer som exempelvis är bipolära. Detta kan förklara att du känner dig hög och inte kan sluta fnissa.

Orkar dock inte kika upp vilka serotoninreceptorer Venlafaxin blockerar just nu.

Ringde sjukvårdsupplysningen. De trodde att jag hade fått en allergisk reaktion, så inge mer venlafaxin nu. Tur att jag bara tagit en enda dos...
Citera
2015-01-10, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ringde sjukvårdsupplysningen. De trodde att jag hade fått en allergisk reaktion, så inge mer venlafaxin nu. Tur att jag bara tagit en enda dos...

Rätt långsökt även om chansen finns. Det hade eventuellt kunnat förklara reaktionen i halsen/svalget. Du känner ingen svullnad eller klåda annars?
Citera
2015-01-10, 23:33
Medlem
Citat:
Rätt långsökt även om chansen finns. Det hade eventuellt kunnat förklara reaktionen i halsen/svalget. Du känner ingen svullnad eller klåda annars?

Nope, ingen svullnad el klåda, jag känner mig lätt berusad och glad.
Men får återkoppla med dr på måndag...
Citera
2015-01-11, 02:49
Avslutad
Alltså, jag känner mig så jävla avtrubbad. Vet flera som haft samma problem med Venlafaxine. Har tagit det i 6+ år och känt mig avtrubbad till och från. Men nu är det fan extremt. Jag äter Lamotrigin också och misstänker att det bidrar till känslan.

Just nu vill jag bara sluta med alla mediciner (utom xanor och stilnoct..). Jag vill veta hur det skulle kännas att faktiskt känna, om ni fattar.

Har försökt trappa ner men satan vad dåligt jag mådde.
Citera
2015-01-11, 03:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Alltså, jag känner mig så jävla avtrubbad. Vet flera som haft samma problem med Venlafaxine. Har tagit det i 6+ år och känt mig avtrubbad till och från. Men nu är det fan extremt. Jag äter Lamotrigin också och misstänker att det bidrar till känslan.

Just nu vill jag bara sluta med alla mediciner (utom xanor och stilnoct..). Jag vill veta hur det skulle kännas att faktiskt känna, om ni fattar.

Har försökt trappa ner men satan vad dåligt jag mådde.

Vad ligger du på för dosering av Venlafaxine? När man "ökar" serotonin vi hämning av dess återupptag, som SSRI/SNRI gör, så nedregleras nivåerna av dopamin, detta borde förklara att många känner sig emotionell avtrubbade. Det talas inte så mycket om detta men det är ett faktum. Har du stått på medicinen så pass länge och inte mår bra så bör du överväga att sätta ut den. Kontinuerlig nedtrappning är troligen ett måste, räkna med ett halvår.

Jag brukar länka den här studien gällande ämnet: http://bjp.rcpsych.org/content/195/3/211.full läs igenom den och se om du känner igen dig. Rekommenderar annars MAO-hämmaren Parnate, den brukar vara effektiv och ha milda biverkningar.
Citera
2015-01-11, 10:41
Medlem
Citat:

Sov mellan kl 5 och kl 9 imorse. Men är ändå svinpigg idag!
Citera
2015-01-11, 12:36
Medlem
Känns som att det är för tidigt att förkasta medicinen redan nu. Det hände ju inget farligt!?!
Och för första gången på månader är jag klar i huvudet. Vad gör då lite myskelkramper etc?

Sänkt dosen, öppnade kapseln och delade om, och förslöt den sen och svalde.
Good or bad, det lär vi få se...

En fråga bara: när jag gäspar får hag vansinniga muskelspasmer i benen. Någon fler som upplevt det?
Citera
2015-01-12, 10:41
Avslutad
Citat:
Vad ligger du på för dosering av Venlafaxine? När man "ökar" serotonin vi hämning av dess återupptag, som SSRI/SNRI gör, så nedregleras nivåerna av dopamin, detta borde förklara att många känner sig emotionell avtrubbade. Det talas inte så mycket om detta men det är ett faktum. Har du stått på medicinen så pass länge och inte mår bra så bör du överväga att sätta ut den. Kontinuerlig nedtrappning är troligen ett måste, räkna med ett halvår.

Jag brukar länka den här studien gällande ämnet: http://bjp.rcpsych.org/content/195/3/211.full läs igenom den och se om du känner igen dig. Rekommenderar annars MAO-hämmaren Parnate, den brukar vara effektiv och ha milda biverkningar.
Ligger på 150mg, hade 225 ett tag men trappade ner från det. Är bipolär också och även om det på sätt och vis är "bra" att jag blir avtrubbad eftersom mina toppar och dalar inte blir så extrema, är det en så jävla trist känsla. Ska försöka få till ett möte med min läkare. Men byta till en annan antidepressiv är nog inte aktuellt, vill klara mig på de jag redan har. (Äter voxra också).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in