Jag pratade ju om hennes definition av det, därav citationstecknen och att jag skrev medelklasskapital.
I övrigt är jag helt på Alex sida i det här, tycker han förtjänade framförallt att bli matchad med nån som vill ha barn, och nån som inte subtilt mobbar honom på grund av att han inte hajar vissa medelklassbeteenden eller ängslas över vilka designmöbler han har eller inte har.
Men samtidigt ligger det på honom själv att inte falla i gropen och tro att en människa som Lina är en auktoritet på alla såna områden, inredning, kläder, mat. Det är hon bara i den lilla lilla värld som utgör just det skiktet av hipsters - där det visserligen säkert finns en bättre matchning för henne också!
Exakt. Medelklasskapital skulle man kunna säga. Nu finns det inget sånt begrepp men jag ser att många tror att hon har kulturellt kapital precis som att några dårar tror att Arvid är överklass (men dom tar nog emot stöd från samhället). Lina är helt enkelt en curlad hipster-Svensson som snart är 40 men inte behöver arbeta. Hon har sett sina föräldrar larva sig med vin och mat, antagligen saknar hennes föräldrar kulturellt kapital men har tjänat lite pengar på nån företagsverksamhet eller liknande och har försökt bli ”fina” genom att göra och köpa saker som dom förknippar med ”fint”…
Tänk om Agust hade fått vara ensam och pimpa sin stuga, det hade varit kul att se resultatet. Han är ju grymt kreativ. Istället fick han dras med själsdödande Carros negativism och överdrivna oro. Hennes idé om kreativitet var att hänga upp ett par gardiner. Ja, det representerade väl henne kan jag tänka. Brr, bara tanken att vara i Agusts ställe får mig att rysa.
Jag skrattade ihjäl mig över dom bruna gardinerna över fönstrena som stängde ute allt ljus. Bra symbol för vad Carro bidrar med.
Det är väl ingen utbildning alls? Undersköterska är på gymnasienivå. Sjukvårdsbiträde då anställa man nog utan utbildning.
Ja, man anställer aldrig sjukvårdsbiträden, dom får vara semestervikarier eller jobba i pooler när ordinarie personal är sjuk. Man får inte ens anställa dom på fasta tjänster eftersom dom saknar utbildning.
Jag får lite känslan att Lina hade tänkt säga nej, men att hela serenaden från Alex när han sade ja, gjorde att hon inte ville såra honom (eller klarade av att vara så elak inför kameran).
Det är något med att hon innan sade (ungefär, minns inte exakt formulering) "vill det som är bäst för oss båda".
Jag förstår hennes nej, där är ingen direkt gnista, och Alex känns ganska så banal, bland annat det här med "hetta" i maten. Jag hade också tröttnat och velat ha någon på lite "högre" nivå.
Alltså förvisso saknar han vissa basala ”kunskaper” som vad man menar med hetta och han är dessutom sjukt och läskigt naiv och märker inte när han blir mobbad av Lina och borde dra en gräns, men som människa är han ändå på en ”högre nivå” än Lina. Jag hade tyckt att det varit mycket mer intressant att ha djupa samtal en hel kväll med Alex än att ens försöka med Lina. Han har ett djup, hon är precis platt och ytlig och kompenserar sin brist på kunskap, nyfikenhet, kreativitet osv med att vara snorkig och bitsk.
Jag skrattade ihjäl mig över dom bruna gardinerna över fönstrena som stängde ute allt ljus. Bra symbol för vad Carro bidrar med.
Har du rätt i .
Gud: ”Varde ljus!” [Skapar solen]
Carro: ”Va?!? En lampa mitt i synen på folk! Det är ju JÄTTEFARLIGT, folk kan bli bländade och BLINDA! Släck för helvete! Att man alltid ska behöva vara morsa till dig, ditt barn!”
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-06-19 kl. 16:11.
Men vad var grejen med Agusts "älgtorn", snickrade han ihop hela skapelsen för att bara elda upp det?
Tyckte också det var skumt. Såg ändå ritktigt fint ut, kändes lite onödigt att elda upp det.
Carro fick ju en slags trä-skulptur(?) av Agust i bröllopsgåva som också var avsedd att eldas upp. Tänker att det kanske var någon liknande tanke bakom tornet? Agust hänger ju i tråden så han kan ju svara på vad det handlar om?
Och vem har sagt att han ska ha vanliga kvinner?, experterna trodde nog att Carro var en kvinnlig motsvarande normbrytare men man råka revalvera lite för mycket, kvinnliga normbrytare kommer vara så fula att ingen på Agust nivå kommer vilja ha dom, utan den lyckligt utvalde kommer ligga 5 viktklasser högre, så funkar kvinnliga könet, ju dock-snyggare du är desto mer trendkänslig blir du
Det enda normbrytande med Agust är hans livsstil, hans åskådning är inte normbrytare, det är vanlig miljö-vänster-flum
Oj vad detta inte stämmer angående normbrytande kvinnor.
Tyckte också det var skumt. Såg ändå ritktigt fint ut, kändes lite onödigt att elda upp det.
Carro fick ju en slags trä-skulptur(?) av Agust i bröllopsgåva som också var avsedd att eldas upp. Tänker att det kanske var någon liknande tanke bakom tornet? Agust hänger ju i tråden så han kan ju svara på vad det handlar om?
En gissning från min sida: Man får inte bygga ett sånt torn utan bygglov och därför eldade Agust upp det efter bygget. Det som var viktigt för honom var nog designen och själva byggandet, inte att det måste stå kvar. Som när man bygger pussel eller Lego, fast i megaskala. Bara en gissning dock.
Jag håller med om Fredrik och Stina, de var i slutändan de enda man verkligen brydde sig om. De har vunnit i längden. Tidigare anklagade för att vara lika spännande som älgvandringen i TV, så tycker jag att de nu fått revansch och visar att mysigt inte behöver vara tråkigt utan faktiskt… mysigt. Jag trodde iofs inte för en sekund att Stina skulle slänga bort deras förhållande och säga nej. Det var gulligt att se hur rörd hon blev av att gå omkring där de hade gift sig. Årets Tacopar!
Bitarna med Lina & Alex o Ida & Arvid snabbspolade jag förbi måste jag säga. Man har hört samma visa från de fyra nu i vartenda program, jag orkade inte med ännu en upprepning. Lina o Alex tror jag bryter dock rätt snabbt, på Linas initiativ. Arvid och Ida - tja, de håller väl ihop tillräckligt länge nog för barn men håller det livet ut? Tveksamt. Arvid känns som han står med ena benet lyft redo att dra.
F ö var det sååå skönt att slippa Carro!! Nu när hon var borta insåg man hur mycket hennes närvaro drog ner hela programmet. Den sura skatan.
Jag kan förstå vad du säger om experterna. Jag tycker inte att de ska gå in och agera Stasi, men de väljer vilka delar de kommenterar och ofta tycker jag att de släpper igenom rätt grova saker som de inte kommenterar alls. Det blir fel mot den person som utsätts för tveksamma handlingar av en annan person. Genom att lyfta fram och kommentera handlingar kan experterna i efterhand ge en utsatt person upprättelse och sin självkänsla åter. Det är viktigt. Carro verkade i alla fall till slut fatta att det var hennes fel att det gick som det gick med Agust.
Som vuxen måste man ha lärt sig att hantera eventuella "tveksamma handlingar" av personer i ens omgivning. Klarar man inte av det är man kvar i barndomen (vuxenbebis) och det är ingen annans ansvar än ens eget.
Som vuxen måste man ha lärt sig att hantera eventuella "tveksamma handlingar" av personer i ens omgivning. Klarar man inte av det är man kvar i barndomen (vuxenbebis) och det är ingen annans ansvar än ens eget.
Så vi ska lägga ner kvinnojourer då? Polisen ska inte utreda våldsbrott mot partners? Psykopater och andra mobbare ska få härja fritt på arbetsplatser, för den som inte kan freda sig får skylla sig själv?