2023-06-19, 12:56
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Tycker ni två skall gå på dejt

Haha nä tack. Jag har redan en lång kö av friare här på forumet att beta av om jag skulle vilja det.
(Det vill jag inte.)

Men det hade vart kul om Ernie kom och hängde med oss ”riktiga” fb:are backstage. Han är en duktig skribent med sunda värderingar och sådana behöver vi fler av här på forumet så hoppas han stannar kvar. Gillade hans inlägg om när han flög sönder den där heliokoptern eller vad det hette och mördade en örn haha. Jag blev lite imponerad av hans sätt att berätta och det gillade jag! Min största behållning av att hänga på fb är när jag får ta del av andras livsberättelser och särskilt när det görs med bra inlevelse och historieberättande. Ja det och att försöka få kompletta idioter att sluta vara idioter eller åtminstone att hålla sina dumma käftar stängda så man slipper läsa eländet då.

Dessutom finns det ju massa roliga ledtrådar så dom tror jag han skulle trivas i så hoppas få se mer av dig på forumet Ernie! Det är rätt kul här faktiskt om man vet vart man ska leta. Många med barnasinnet i behåll!
Citera
2023-06-19, 13:06
Medlem
Ok blev lite tårögd av Stina och Fredrik önskar dem all lycka!!!

Har fortfarande så svårt för Arvid och Ida speciellt den förstnämnda. Får lite äckelkänslor.
Citera
2023-06-19, 13:28
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Alex har kulturellt kapital. Ni blandar ihop det med något annat, att han inte är född i någon slags nyrik överklass som Lina är, hon behöver ju inte ens jobba och bor ändå i en 5-miljonerslägenhet. Hon tycker det är fyrkantigt att arbeta och försörja sig eftersom hon kan spontant gå ut med hunden närsomhelst vilken dag i veckan, har aldrig tider att passa, kan åka och bo i ett exklusivt sommarhus när hon känner för det och njuta av att laga mat för att det är gott, inte för att hon är hungrig. Linas kapital är just kapital, ärvda ekonomiska resurser. Det finns inget ”kulturellt” med att köpa hela Zaras vårkollektion rakt av eller att inreda sin lägenhet som en stylare på Hemnet. Hon fattade ju inte ens att böckerna hon dömde ut som nån slags rasistisk Stefan och Krister-humor var smal finkultur.

Jag pratade ju om hennes definition av det, därav citationstecknen och att jag skrev medelklasskapital.

I övrigt är jag helt på Alex sida i det här, tycker han förtjänade framförallt att bli matchad med nån som vill ha barn, och nån som inte subtilt mobbar honom på grund av att han inte hajar vissa medelklassbeteenden eller ängslas över vilka designmöbler han har eller inte har.

Men samtidigt ligger det på honom själv att inte falla i gropen och tro att en människa som Lina är en auktoritet på alla såna områden, inredning, kläder, mat. Det är hon bara i den lilla lilla värld som utgör just det skiktet av hipsters - där det visserligen säkert finns en bättre matchning för henne också!
Citera
2023-06-19, 14:27
Medlem
Spider-Girls avatar
Citera
2023-06-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Inga fungerande ägg kvar i den åldern hos så gamla kvinnor.
Det är givetvis svårare och mer riskfyllt att få barn i den åldern, men långt ifrån omöjligt eller extremt ovanligt.
2022 var det fler barn i Sverige som föddes av mammor som är över 45, än som föddes av tonårsmammor. 537 barn föddes av mammor som är över 45, och 410 av mammor som var 19 och yngre.

På 1800-talet var det dock vanligare med mammor fick barn när de var över 40 än vad det är nu, 12 % av barnen föddes av mammor som var 40 år eller äldre.

Enligt SBC visar statistiken att det var nästan tio gånger vanligare att 40–44‑åriga kvinnor fick barn i början på 1870‑talet och bland 1800‑talets 45–49‑åriga kvinnor var det 20 gånger vanligare.
Men då var det sällan första barnen, utan de sista i en lång barnaskara.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-far-barn-efter-45-an-som-tonaring-en-normforskjutning
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/
Senast redigerad av Peppartand 2023-06-19 kl. 14:53.
Citera
2023-06-19, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Citera
2023-06-19, 15:02
Medlem
lunarluddes avatar
Haha satan vad folk tar såna här program seriöst, man blir fan mörkrädd
Citera
2023-06-19, 15:05
Medlem
Om Lina och Alex:
Citera
2023-06-19, 15:13
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Citera
2023-06-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Nu är inte jag mendokse, men ja spika i bjälken är kriminellt (skadegörelse).

Att hoppa över avgränsningar är potentiellt exempelvis olaga intrång, dock där Agust gjorde det är inte det så troligt.
Ja, säkert. Skadegörelse om det skadar.
Men jag utgår ifrån att Agust inte var ute efter att skada något. Att spika ett eller flera små spik i en mörkbrun bjälke hade nog inte lett till skadegörelse. Men visst, rent principiellt så hade Carro säkert rätt. Dock kan jag förstå om August fann henne alltför fast i principer.
Citera
2023-06-19, 15:26
Medlem
Tervulls avatar
Jag har sååå mycket att säga men vill inte göra det bakom spoiler så får snällt vänta. Men utan att avslöja för mycket så impade Arvids mormor på mig idag.
Citera
2023-06-19, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Ja, säkert. Skadegörelse om det skadar.
Men jag utgår ifrån att Agust inte var ute efter att skada något. Att spika ett eller flera små spik i en mörkbrun bjälke hade nog inte lett till skadegörelse. Men visst, rent principiellt så hade Carro säkert rätt. Dock kan jag förstå om August fann henne alltför fast i principer.
Tänk om Agust hade fått vara ensam och pimpa sin stuga, det hade varit kul att se resultatet. Han är ju grymt kreativ. Istället fick han dras med själsdödande Carros negativism och överdrivna oro. Hennes idé om kreativitet var att hänga upp ett par gardiner. Ja, det representerade väl henne kan jag tänka. Brr, bara tanken att vara i Agusts ställe får mig att rysa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in