Citat:
Ursprungligen postat av
Undringar
Alex har kulturellt kapital. Ni blandar ihop det med något annat, att han inte är född i någon slags nyrik överklass som Lina är, hon behöver ju inte ens jobba och bor ändå i en 5-miljonerslägenhet. Hon tycker det är fyrkantigt att arbeta och försörja sig eftersom hon kan spontant gå ut med hunden närsomhelst vilken dag i veckan, har aldrig tider att passa, kan åka och bo i ett exklusivt sommarhus när hon känner för det och njuta av att laga mat för att det är gott, inte för att hon är hungrig. Linas kapital är just kapital, ärvda ekonomiska resurser. Det finns inget ”kulturellt” med att köpa hela Zaras vårkollektion rakt av eller att inreda sin lägenhet som en stylare på Hemnet. Hon fattade ju inte ens att böckerna hon dömde ut som nån slags rasistisk Stefan och Krister-humor var smal finkultur.
Jag pratade ju om hennes definition av det, därav citationstecknen och att jag skrev medelklasskapital.
I övrigt är jag helt på Alex sida i det här, tycker han förtjänade framförallt att bli matchad med nån som vill ha barn, och nån som inte subtilt mobbar honom på grund av att han inte hajar vissa medelklassbeteenden eller ängslas över vilka designmöbler han har eller inte har.
Men samtidigt ligger det på honom själv att inte falla i gropen och tro att en människa som Lina är en auktoritet på alla såna områden, inredning, kläder, mat. Det är hon bara i den lilla lilla värld som utgör just det skiktet av hipsters - där det visserligen säkert finns en bättre matchning för henne också!