2023-06-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IckeNormativ1984
Jag står i kö för att köpa en Rolex Submariner nodate och det är lite oklart vad den kommer kosta mig när jag väl får köpa. En nästan ny kostar typ 145tkr på tradera och en begagnad i butik hos Kaplans kostar 146tkr.

Hur mycket tjänar jag på att vänta 8 månader till mot att köpa en begagnad här och nu?
Tacksam för svar.

Vaddå står I kö?

Är du garanterad en klocka om 8månader,eller står du fortfarande I kö om fem år?

Att vara på intresselistan är oftast lika meningslöst som att tro på Tomten
Citera
2023-06-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vaddå står I kö?

Är du garanterad en klocka om 8månader,eller står du fortfarande I kö om fem år?

Att vara på intresselistan är oftast lika meningslöst som att tro på Tomten
Jag står på intresselistan, var skulle AD ljuga för mig?
Citera
2023-06-19, 14:21
Medlem
Citat:

Därför att det är mycket lättare/trevligare säga Du står på listan/ Vi skriver upp dig på intresselistan än att svara NEJ du fattar väl att DU inte får köpa?

Du vet ju själv hur mycket du spenderat I butiken på annat an Rolex och om detta räcker till en Sub
Citera
2023-06-19, 15:29
Medlem
Citat:

Du kommer aldrig att bara få köpa en stål Submariner.
Du måste köpa något annat, kanske 2-3 andra klockor och sedan hoppas dom tänker på dig och ringer när dom får in en Sub.

Jag hade lite tur och behövde inte vänta länge när jag köpte min white gold Submariner 126619LB.
När jag senare ville ha en Submariner stål 126610LV fick jag vänta ca 4 månader.
Citera
2023-06-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Du kommer aldrig att bara få köpa en stål Submariner.
Du måste köpa något annat, kanske 2-3 andra klockor och sedan hoppas dom tänker på dig och ringer när dom får in en Sub.

Jag hade lite tur och behövde inte vänta länge när jag köpte min white gold Submariner 126619LB.
När jag senare ville ha en Submariner stål 126610LV fick jag vänta ca 4 månader.
Hur är det då att köpa en Rolex utomlands eller på en flygplats i EU? Samma väntetid?
Citera
2023-06-19, 15:49
Medlem
Citat:
Hur är det då att köpa en Rolex utomlands eller på en flygplats i EU? Samma väntetid?

Är helt omöjligt att köpa på en flygplats! Vart du än är.

Som sagt du kommer ALDRIG att få köpa en stål Submariner av AD. Dom är för trogna Rolex kunder.
Citera
2023-06-19, 16:16
Medlem
Citat:

Varför skulle en ÅF på en flygplats sälja något till DIG om din ÅF på hemmaplan inte gör det?

Du kan ju knappast vara så "naiv" att du tror det finns heta Rolexklockor för vemsomhelst att köpa bara du åker till plats X
Citera
2023-06-25, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Hej,

Jag kommer förmodligen köpa en Rolex datejust stål/guld imorgon men tvekar fortfarande lite då det handlar om cirka 100.000:-.

Min situation ser ut såhär; Jag har precis köpt en ny lägenhet närmre mitt jobb. Fick ge 3,2 m för lägenheten. Mitt lån på lägenheten är hyfsat lågt (med tanke på min ringa ålder, 22-24). lånet ligger på 1.95 m. Jag gjorde en väldigt stor vinst på min förra lägenhet med cirka 110%, vinsten har jag givetvis puttat in direkt i den nya bostaden.

Har i dagsläget en buffert på 65 000 och en hygglig månadslön.

Dessa 100,000 som ska gå till klockan kommer från ett fondkonto som mina släkt har sparat ihop till mig sedan födseln samt lite egna besparingar.

Jag älskar Rolex Date just och har velat ha en sen jag var cirka 15 år. Dock så har jag aldrig haft möjligheten till att köpa någon pga. jag hade andra prioriteringar i livet, (bostad).

Är det dumt att lägga 100,000? Är det något jag förmodligen kommer att ångra?

Visst, jag kan betala av lånet mer, investera i aktier m.m. men känner att ibland måste man få unna sig själv.

Tror ni en datejust tappar mycket i värde? Eller håller den sig hyfsat om man skulle vilja sälja den senare?
Hur gick det, köpte du klockan?
Citera
2023-06-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Hur gick det, köpte du klockan?

Yes, och 4 till
Citera
2023-06-28, 15:26
Medlem
Grattis!

Vilka köpte du?
Citera
2024-07-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Hej,

Jag kommer förmodligen köpa en Rolex datejust stål/guld imorgon men tvekar fortfarande lite då det handlar om cirka 100.000:-.

Min situation ser ut såhär; Jag har precis köpt en ny lägenhet närmre mitt jobb. Fick ge 3,2 m för lägenheten. Mitt lån på lägenheten är hyfsat lågt (med tanke på min ringa ålder, 22-24). lånet ligger på 1.95 m. Jag gjorde en väldigt stor vinst på min förra lägenhet med cirka 110%, vinsten har jag givetvis puttat in direkt i den nya bostaden.

Har i dagsläget en buffert på 65 000 och en hygglig månadslön.

Dessa 100,000 som ska gå till klockan kommer från ett fondkonto som mina släkt har sparat ihop till mig sedan födseln samt lite egna besparingar.

Jag älskar Rolex Date just och har velat ha en sen jag var cirka 15 år. Dock så har jag aldrig haft möjligheten till att köpa någon pga. jag hade andra prioriteringar i livet, (bostad).

Är det dumt att lägga 100,000? Är det något jag förmodligen kommer att ångra?

Visst, jag kan betala av lånet mer, investera i aktier m.m. men känner att ibland måste man få unna sig själv.

Tror ni en datejust tappar mycket i värde? Eller håller den sig hyfsat om man skulle vilja sälja den senare?

Fantastisk känsla när man köpt först rolex, jag såg det själv som en belöning och gillar märket.
Bra hantverk och tidlöst
Citera
2024-07-26, 10:48
Medlem
3N37s avatar
Köpte min första Rolex en Submariner 1982 en av de första med "bubbla" hos Bergströms Ur på Drottningatan. Kostade 5115 sek på den tiden. I slutet på 80 talet så köpte jag en Sea-Dweller. Hade egentligen tänkt mig en GMT men efter att ha klämt på den så var jag fast. Jag använder dem inte särskilt mycket numera. När man började råna folk på klockor så var det dags att lägga in dem i skåpet. Numera så har jag mest ett par Longines en VHP och en Hydroconquest samt två Malm En Dalton och en Frogdiver. Sen har jag några Casio också. Rolex är häftiga klockor absolut men idag så skulle jag inte ställa mig i kö för en. Om jag köpa något nytt idag så skulle jag nog titta på Grand Seiko. Betydligt mer prisvärda än Rolex. Men om du drömmer om en Rolex har pengarna och kan vänta så visst. Min drömklocka är en Lange and Söhne 1815. Men den kommer jag aldrig att få äga... Men att drömma kostar inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in