2017-10-24, 14:56
Medlem
Hej,

Jag kommer förmodligen köpa en Rolex datejust stål/guld imorgon men tvekar fortfarande lite då det handlar om cirka 100.000:-.

Min situation ser ut såhär; Jag har precis köpt en ny lägenhet närmre mitt jobb. Fick ge 3,2 m för lägenheten. Mitt lån på lägenheten är hyfsat lågt (med tanke på min ringa ålder, 22-24). lånet ligger på 1.95 m. Jag gjorde en väldigt stor vinst på min förra lägenhet med cirka 110%, vinsten har jag givetvis puttat in direkt i den nya bostaden.

Har i dagsläget en buffert på 65 000 och en hygglig månadslön.

Dessa 100,000 som ska gå till klockan kommer från ett fondkonto som mina släkt har sparat ihop till mig sedan födseln samt lite egna besparingar.

Jag älskar Rolex Date just och har velat ha en sen jag var cirka 15 år. Dock så har jag aldrig haft möjligheten till att köpa någon pga. jag hade andra prioriteringar i livet, (bostad).

Är det dumt att lägga 100,000? Är det något jag förmodligen kommer att ångra?

Visst, jag kan betala av lånet mer, investera i aktier m.m. men känner att ibland måste man få unna sig själv.

Tror ni en datejust tappar mycket i värde? Eller håller den sig hyfsat om man skulle vilja sälja den senare?
Citera
2017-10-24, 15:00
Medlem
Hamnkakas avatar
Det är en väldigt dålig investering. Ägaren av Rolex skulle på något möte en gång, och då stormade massa reportrar och journalister mot honom och frågade vad han själv hade för klocka. Han visade upp en klocka för typ 50 spänn och bara "jamen en klocka är ju bara till för att visa tiden!"

Hoppas du växer ifrån tanken att skaffa en sån nu. Calvin Klein och Daniel Wellington har finare. Rolex är (imo) otroligt fula.
Citera
2017-10-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Det är en väldigt dålig investering. Ägaren av Rolex skulle på något möte en gång, och då stormade massa reportrar och journalister mot honom och frågade vad han själv hade för klocka. Han visade upp en klocka för typ 50 spänn och bara "jamen en klocka är ju bara till för att visa tiden!"

Hoppas du växer ifrån tanken att skaffa en sån nu. Calvin Klein och Daniel Wellington har finare. Rolex är (imo) otroligt fula.

Då har vi två helt olika smaker. Visst, design kan man tolka hur man vill. Men enligt mig ser enbart CK och DW ut som två klockor du får från en godisautomat.

En klocka enligt mig är det enda smycket en man kan bära. Jag tycker att en klocka säger väldigt mycket om en människa. Alltså i min mening inte enbart en modul för att visa tiden, utan mycket mer.
Citera
2017-10-24, 15:04
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Då har vi två helt olika smaker. Visst, design kan man tolka hur man vill. Men enligt mig ser enbart CK och DW ut som två klockor du får från en godisautomat.

En klocka enligt mig är det enda smycket en man kan bära. Jag tycker att en klocka säger väldigt mycket om en människa. Alltså i min mening inte enbart en modul för att visa tiden, utan mycket mer.
Smaken är som baken. Tycker absolut inte att du ska lägga ner besparningar på en Rolex! Inte i nuläget i alla fall. Jag skulle säga: vänta några år till. Kan ju inte vara så jobbigt om du redan väntat i 15 år.

Kram!
Citera
2017-10-24, 15:08
Medlem
Citat:
Smaken är som baken. Tycker absolut inte att du ska lägga ner besparningar på en Rolex! Inte i nuläget i alla fall. Jag skulle säga: vänta några år till. Kan ju inte vara så jobbigt om du redan väntat i 15 år.

Kram!

Väntat i cirka drygt 8 men som sagt, väntan har vart lång så du kanske har en poäng.

Tack för inputet.

Ta hand om dig!
Citera
2017-10-24, 15:08
Medlem
Citat:
Hej,

Jag kommer förmodligen köpa en Rolex datejust stål/guld imorgon men tvekar fortfarande lite då det handlar om cirka 100.000:-.

Min situation ser ut såhär; Jag har precis köpt en ny lägenhet närmre mitt jobb. Fick ge 3,2 m för lägenheten. Mitt lån på lägenheten är hyfsat lågt (med tanke på min ringa ålder, 22-24). lånet ligger på 1.95 m. Jag gjorde en väldigt stor vinst på min förra lägenhet med cirka 110%, vinsten har jag givetvis puttat in direkt i den nya bostaden.

Dessa 100,000 som ska gå till klockan kommer från ett fondkonto som mina släkt har sparat ihop till mig sedan födseln samt lite egna besparingar.

Jag älskar Rolex Date just och har velat ha en sen jag var cirka 15 år. Dock så har jag aldrig haft möjligheten till att köpa någon pga. jag hade andra prioriteringar i livet, (bostad).

Visst, jag kan betala av lånet mer, investera i aktier m.m. men känner att ibland måste man få unna sig själv.

Tror ni en datejust tappar mycket i värde? Eller håller den sig hyfsat om man skulle vilja sälja den senare?
Ska du köpa den ny och är det 36mm?
Citera
2017-10-24, 15:12
Medlem
Citat:

Rolex kan vara bra investering beroende på modell ,Rent generellt så är sportRolex modellerna bättre investering både värdemässigt vs aktier plus att man kan ha glädje av klockan medans den ökar i värde, Gäller att köpa in sin klocka till rätt pris .
Citera
2017-10-24, 15:16
Medlem
Citat:
Hej,

Datjust stål tvåton var inte så populära för ca 2-3 år sedan men börjar komma tillbaka lite nu, SportRolex , För 100k lär du du få en med diamanttavla, Viken AD köper du hos?
Citera
2017-10-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Rolex kan vara bra investering beroende på modell ,Rent generellt så är sportRolex modellerna bättre investering både värdemässigt vs aktier plus att man kan ha glädje av klockan medans den ökar i värde, Gäller att köpa in sin klocka till rätt pris .

Bra citat.

Har som sagt en vän som jobbar på en butik nere i stan. Så kan få en Datejust för 93 000:- istället för 113 000:- som den listas på. Är det en bra rabatt?

Har kollat lite på Submariner "hulken". Men tyvärr sticker den ut för mycket. Då jag spenderar mest tid på jobbet där vi har en ganska strikt klädkod där de ser att vi helst bär kostym så kanske den sticker ut på "fel sätt" om du förstår mig.

Submariner i svart är självklart ett alternativ. Dock så tycker jag att den är lite tråkig...
Citera
2017-10-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Ska du köpa den ny och är det 36mm?

Ny stämmer, men 41 mm. 36 kanske är snyggare i datejust?
Citera
2017-10-24, 15:21
Medlem
Ärligt? Köper du en klocka för 100 papp så bör du nog tjäna så mycket månadsvis också, annars blir det bara löjligt. Speciellt när det gäller en dyr Rolex. Det blir lite pizzabagarvibbar över det.

Hade jag varit i din situation så hade jag köpt en klassisk klocka för runt 25-30 och sparat resten, t.ex. en Omega Speedmaster ("Månklockan").

Bukowskis brukar ha auktioner med kvalitetsur, de har en i morgon till exempel:

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/603/lots
Citera
2017-10-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ny stämmer, men 41 mm. 36 kanske är snyggare i datejust?
36 mm är den som jag personligen skulle föredra alla dar i veckan med jubille länk, Där tror jag möjligen du är rätt safe, 41mm har inte samma historik ännu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in