Citat:
Ursprungligen postat av
23-07-23
De personer som bevisligen inte kan eller vill lära sig att följa lagar ska avskiljas från övriga på humana villkor. Fängelse anser jag bara tjäna syfte en kortare tid, tex upp till ett år för att den kriminella personen ska bli ren från doger eller alkohol (även tobaksbefriad är bra) och få tid att reflektera och filosofera över livet och tillvaron.
Därefter ska kriminalpsykologisk utvärdering göras och frågan ställas huruvida personen är farlig eller inte.
Om farlig så ska fotboja användas i någon gruva, skog eller ö tills skadeståndet är avbetalat. Därefter fortsatt leverne på plats i det samhälle där kriminella ska bo.
Om inte farlig så återgång till vanligt liv under succesivt minskad uppsikt till skadeståndet är avbetalat.
Jag tycker ärligt talat att man ska kunna låsa in kriminella på obestämd tid tills att de har visat att de är redo att leva ute i samhället igen.
Som exempelvis så måste man ha fullständiga
grundskolebetyg och gymnasiebetyg för att få släppas ut.
Är någon under 18 så måste man läsa i grundskolan innan man släpps ut.
Är man över 18 så gäller fullständiga gymnasiebetyg.
Att lära sig och ta till sig kunskap utvecklar hjärnan vilket förbättrar konsekvenstänket.
Personen genomför också något som denna kan vara stolt över.
Personen får även en grund att stå på inför framtiden.
Fler utbildningar som ger jobb i fängelset och utanför tror jag också är en väg framåt.
Annars så måste man visa att man utvecklas där man tar ansvar och sköter sig för att komma ut.
Väl ute så behöver vi mer lokalt förankrad polis, poliser på plats som patrullerar gator, vi behöver anonyma vittnen för gängbrottslighet.
Prylar som man inte kan bevisa har köpts med lagligt intjänade pengar ska utan vidare kunna beslagtas.
Bidragsfusk mm måste kontrolleras hårdare mm med mer samverkan mellan myndigheter så att uppgifter lättare kan delegeras och föras vidare utan en masss krångel.
Livet som kriminell ska helt enkelt vara jävligt drygt och påfrestande samtidigt som samhället kan skylta med något bättre.
I skolan så bör man göra undersökningar för diagnoser som ADHD mm tidigt och sätta in stöd.
Problem individer måste kunna flyttas så att de inte påverkar en massa andra individer.
Ett riktigt dåligt äpple kan skapa 50 halvdåliga på en skola och ännu flera senare om det skapas en kultur på en skola.
Man måste skära bort möglet tidigt.
Då sparar vi massor av resurser om vi kan förhindra en spridning.
Resurserna kan sedan läggas just på de dåliga äpplena, alla vinner.
Jag tror inte långa straff i sig hjälper.
Däremot som sagt olika krav och mål som man måste nå för att få släppas ut.
Spelar ju ingen roll om någon sitter 10 för ett rån om de är samma person som släpps ut.
Då kan man lika gärna ha kvar dom.