Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Det är väl enkelt att göra ett överslag på hur många nya fängelsedomar som kommer, och då hur många platser/anstalter som behöver byggas.
Man behöver ju självklart anpassa hela rättsväsendet för det nya Sverige, där lågutbildade nysvenskar står för den stora ökningen av brott.
Det betyder fler poliser, domare, och allt annat.
Alltså vi är helt överens om att hela rättsväsendet måste anpassas och utökas. Det jag syftar på är att den "platsskulden" Kriminalvården har just nu (där man bygger ut/nytt för miljarder) kommer ifrån den förra Regeringens straffskärpningar samt den slopade ungdomsrabatten. Till detta har Tidö-partierna deklarerat att straffen skall höjas ytterligare, att det skall vara häktespresumtion (obligatorisk häktning) för brott med minst 1,5 års fängelse i straffskalan samt att asperationsprincipen (mängdrabatten) skall slopas mm.
Rent krasst betyder detta att Kriminalvården inte kommer att kunna ta igen sin tidigare platsbrist, innan nästa platsskuld kommer. Lyssnar man på dig/er så är ju varken den dåvarande eller nuvarande Regeringens straff tillräckliga, utan borde höjas ytterligare. Detta skulle betyda att Kriminalvården kommer att ha en platsskuld på platsskuld på platsskuld - och det tror jag vi alla förstår att systemet inte skulle klara av! Därför frågar jag dig/er:
1. Hur mycket mer skall/kan man höja straffen?
2. När skall man slå sig till ro med dom straffskärpningar som gjorts/skall göras?
3. Hur många fler anstalter/häkten och platser skall vi egentligen bygga, när inte två Regeringars åtgärder/utbyggnader enligt är tillräckliga?
4. Vem skall betala och vart skall vi ta pengarna ifrån? För straffhöjning på straffhöjning på straffhöjning KOMMER ju bli väldigt dyrt...