2023-06-19, 09:50
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-07-23
Länder med högst kriminalitet:
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp Är straffen för brott i dessa länder inte tillräckligt hårda enligt dig?
Jag ställer motfråga. Visa korrelation mellan hårdare straff och mindre kriminalitet. Ser du något generellt samband,
också om man jämför amerikanska delstater med dödstraff och "tuffa tag" mot de med delstater med socialt förebyggande approach.

Ställ motfrågor utan svar du. Fin debatteknik du har din rackare där.

Varför nämner du inte El Salvador. Haha vi vet bägge varför.
El Salvador Hails 300 Homicide-Free Days
https://www.bloomberglinea.com/english/el-salvador-hails-300-homicide-free-days-plans-to-export-its-security-strategy/
Säger inte att man ska kopiera El Salvador. Men det tomma tugget om att straff inte fungerar stämmer inte in här. Inte heller på NY under 90-talet.

Edit. Även italienska maffians tillbakagång i USA kan kopplas till hårdare straff. Det är svårare att driva en kriminell organisation inlåst.
Senast redigerad av krautbrain 2023-06-19 kl. 09:57.
Citera
2023-06-19, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tror att det är en sorts missriktad rättvisepathos och en stoooor klick rasism, småskräck och folkskygghet som förklarar varför FB ofta dunkar på den trumman och cherry pickar skiten ur "bevis" för motsattsen.

Dom vill se invandrare fara illa vilket gör att saker dom själva aldrig skulle vilja bli utsatta för gärna föreslås trots att dom själva är dom som kommer vara offren för det.

(finns en orsak varför populism fungerar. Med en tillräckligt naiv röstningsgrupp är det lätt att vinna poäng på brösttoner och "hårda tag"... tyvärr)
Okej, jag anser att din analys är rimligt och korrekt. Då har vi alltså att göra med populister som endast för syns skull ska höja straff och ta krafttag mot kriminaliteten med metoder som bevisligen är ineffektiva... Hur får vi bukt med dessa och alla andra alla eländen som inget annat verkar kunna än att skrika hårdare straff?
Citera
2023-06-19, 10:12
Medlem
Citat:
Okej, jag anser att din analys är rimligt och korrekt. Då har vi alltså att göra med populister som endast för syns skull ska höja straff och ta krafttag mot kriminaliteten med metoder som bevisligen är ineffektiva... Hur får vi bukt med dessa och alla andra alla eländen som inget annat verkar kunna än att skrika hårdare straff?
Tänk dig själv att du får ett samtal från polisen. De berättar för dig att ännu en ung entreprenör öppnat eld på en tunnelbanestation och ditt tonårsbarn blev tyvärr skjuten i levern och avled i ambulansen. De beklagar så hemskt mycket och berättar att du får lite papper hem om samtalsstöd, det finns en app du kan ladda ned. Tack och hej.

Jag är 100% med på att man måste jobba från grunden och ta bort förutsättningarna för att unga människor växer upp och blir våldsamma och grovt antisociala. Men även om man sköter alla kort rätt snackar vi säkert ett par generationer innan man ser resultaten fullt ut. För även om alla får precis allt de behöver nu så kommer fortfarande nuvarande generation traumatisera nästa generation genom sitt dåliga föräldraskap.

Jag ser personligen inte poängen med att orsaka ytterligare lidande när skadan redan är skedd, men å andra sidan är det ju en riktig loska i ansiktet på snälla, skötsamma människor när vi bränner miljoners miljoner på människor som sen bara återgår till samma kriminalitet så fort de släpps. Jag tycker grova brottslingar ska frånskiljas resten av samhället och bli satta i någon slags arbetsläger. Inte som straff, men för att betala tillbaka. En sparsmakad men ändå ”okej” tillvaro där överskottet går till brottsoffersfonden eller direkt till familjen som blev av med en familjemedlem.

De ska inte ha möjligheten att dra ner nästa generation i samma skit.
Citera
2023-06-19, 10:25
Medlem
uh-huhs avatar
Samma taktik som med vår narkotikapolitik
Citera
2023-06-19, 10:34
Avslutad
De personer som bevisligen inte kan eller vill lära sig att följa lagar ska avskiljas från övriga på humana villkor. Fängelse anser jag bara tjäna syfte en kortare tid, tex upp till ett år för att den kriminella personen ska bli ren från doger eller alkohol (även tobaksbefriad är bra) och få tid att reflektera och filosofera över livet och tillvaron.
Därefter ska kriminalpsykologisk utvärdering göras och frågan ställas huruvida personen är farlig eller inte.
Om farlig så ska fotboja användas i någon gruva, skog eller ö tills skadeståndet är avbetalat. Därefter fortsatt leverne på plats i det samhälle där kriminella ska bo.
Om inte farlig så återgång till vanligt liv under succesivt minskad uppsikt till skadeståndet är avbetalat.
Citera
2023-06-19, 10:50
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Varför vill ni ha strängare straff för brott och narkotika och visitationszoner när detta med säkerhet har kontraproduktiv effekt på kriminaliteten?

Vad är anledningen?
Allt som händer nu är vänstern/moderaterna/pk-hjons fel.

Om ni hade lyssnat på migrationskritikerna från början hade inga "obekväma" lösningar behövts ta.

Så blodet som flyter nu är ERT fel. Lösningarna ni rynkar på näsan åt är ERT fel.

Ta lite ansvar någon jävla gång tack.
Citera
2023-06-19, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Allt som händer nu är vänstern/moderaterna/pk-hjons fel.

Om ni hade lyssnat på migrationskritikerna från början hade inga "obekväma" lösningar behövts ta.

Så blodet som flyter nu är ERT fel. Lösningarna ni rynkar på näsan åt är ERT fel.

Ta lite ansvar någon jävla gång tack.
Jag förstår inte varför en kontraproduktiv kriminalpolitik som högern nu ska börja införa skulle bli effektiv bara för att migrationsvågor från krigshärjade länder ägde rum tidigare.

"Allt som händer nu är vänstern/moderaterna/pk-hjons fel." Det är politiker som bedriver politik och riksdagen som stiftar lagar men det är folket som röstar.

Vet du vad... Det politikiskt korrekta samhället Sverige har uppstått pga medias sabotage av sunda tankar i ett "landskap" som bara gynnar det som låter bra i folks öron och de förslag som ser bäst ut eller efter att man gjort tjuren (folkmassan) arg och hysterisk tilltar flest.

Det är alltså populismens fel, oavsett om denna är vänster- eller högerorienterad. Vad krävs för att det ska förstås...
Citera
2023-06-19, 11:08
Medlem
Citat:
De personer som bevisligen inte kan eller vill lära sig att följa lagar ska avskiljas från övriga på humana villkor. Fängelse anser jag bara tjäna syfte en kortare tid, tex upp till ett år för att den kriminella personen ska bli ren från doger eller alkohol (även tobaksbefriad är bra) och få tid att reflektera och filosofera över livet och tillvaron.
Därefter ska kriminalpsykologisk utvärdering göras och frågan ställas huruvida personen är farlig eller inte.
Om farlig så ska fotboja användas i någon gruva, skog eller ö tills skadeståndet är avbetalat. Därefter fortsatt leverne på plats i det samhälle där kriminella ska bo.
Om inte farlig så återgång till vanligt liv under succesivt minskad uppsikt till skadeståndet är avbetalat.
Jag tycker ärligt talat att man ska kunna låsa in kriminella på obestämd tid tills att de har visat att de är redo att leva ute i samhället igen.

Som exempelvis så måste man ha fullständiga
grundskolebetyg och gymnasiebetyg för att få släppas ut.
Är någon under 18 så måste man läsa i grundskolan innan man släpps ut.
Är man över 18 så gäller fullständiga gymnasiebetyg.

Att lära sig och ta till sig kunskap utvecklar hjärnan vilket förbättrar konsekvenstänket.
Personen genomför också något som denna kan vara stolt över.
Personen får även en grund att stå på inför framtiden.
Fler utbildningar som ger jobb i fängelset och utanför tror jag också är en väg framåt.

Annars så måste man visa att man utvecklas där man tar ansvar och sköter sig för att komma ut.

Väl ute så behöver vi mer lokalt förankrad polis, poliser på plats som patrullerar gator, vi behöver anonyma vittnen för gängbrottslighet.
Prylar som man inte kan bevisa har köpts med lagligt intjänade pengar ska utan vidare kunna beslagtas.

Bidragsfusk mm måste kontrolleras hårdare mm med mer samverkan mellan myndigheter så att uppgifter lättare kan delegeras och föras vidare utan en masss krångel.

Livet som kriminell ska helt enkelt vara jävligt drygt och påfrestande samtidigt som samhället kan skylta med något bättre.

I skolan så bör man göra undersökningar för diagnoser som ADHD mm tidigt och sätta in stöd.
Problem individer måste kunna flyttas så att de inte påverkar en massa andra individer.
Ett riktigt dåligt äpple kan skapa 50 halvdåliga på en skola och ännu flera senare om det skapas en kultur på en skola.
Man måste skära bort möglet tidigt.
Då sparar vi massor av resurser om vi kan förhindra en spridning.

Resurserna kan sedan läggas just på de dåliga äpplena, alla vinner.

Jag tror inte långa straff i sig hjälper.
Däremot som sagt olika krav och mål som man måste nå för att få släppas ut.
Spelar ju ingen roll om någon sitter 10 för ett rån om de är samma person som släpps ut.
Då kan man lika gärna ha kvar dom.
Citera
2023-06-19, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jag tycker ärligt talat att man ska kunna låsa in kriminella på obestämd tid tills att de har visat att de är redo att leva ute i samhället igen.
Okej att du kanske tycker så (varför vet du nog inte ens själv) men din åsikt är såklart helt oväsentlig när det kommer till brottsbekämpning.
Citera
2023-06-19, 11:13
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Jag förstår inte varför en kontraproduktiv kriminalpolitik som högern nu ska börja införa skulle bli effektiv bara för att migrationsvågor från krigshärjade länder ägde rum tidigare.

"Allt som händer nu är vänstern/moderaterna/pk-hjons fel." Det är politiker som bedriver politik och riksdagen som stiftar lagar men det är folket som röstar.

Vet du vad... Det politikiskt korrekta samhället Sverige har uppstått pga medias sabotage av sunda tankar i ett "landskap" som bara gynnar det som låter bra i folks öron och de förslag som ser bäst ut eller efter att man gjort tjuren (folkmassan) arg och hysterisk tilltar flest.

Det är alltså populismens fel, oavsett om denna är vänster- eller högerorienterad. Vad krävs för att det ska förstås...

Som sagt. Om inte ni pkister, vänsterdårar och pkhöger ljugit så mkt, dödat alla debatter, censurerat och förbjudit samt sålt ut era närmsta så hade vi inte haft denna situationen.

Du får ursäkta om jag ställer mig tveksam till kritik mot eventuella lösningar från Samma personer som stoppar huvudet i sanden och tar noll ansvar.

Att INTE göra någonting kan vara minst lika farligt om inte värre än att göra fel.
Citera
2023-06-19, 11:14
Medlem
Citat:
Okej att du kanske tycker så (varför vet du nog inte ens själv) men din åsikt är såklart helt oväsentlig när det kommer till brottsbekämpning.
Hur menar du? I princip alla är återfallsförbrytare.
Citera
2023-06-19, 11:17
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Med TS logik hade det varit bäst utan några som helst påföljder för brott.
För då hade väl alla brott försvunnit, eller hur går tankegången här?

Fördelen med att ha kriminella i fängelse är att de då inte kan begå nya brott.

Grundproblemet är att vi har ett system som under lång tid anpassats till vårt samhälle.
När så samhället snabbt har förändrats av invandringen har systemen inte hängt med.

Min fetning. Hade varit intressant att prova. Eftersom packet redan gör som de vill på båda sidor av lagen, men snälle Johan följer töntlagarna, hade det varit kul med ett år av typ the purging. Jag tror att en Johan med 10 års fickknytnävsvrede och slagträ skulle plöja minst 10 glosögda somalier med glock (de kan ju inte träffa en kroppspositiv kvinnas bakdel på 2m ändå)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in