2023-06-06, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag är född på 80-talet, att vara ung på 90-talet var underbart, de bästa filmerna gjordes, de bästa TVspelen gjordes och musiken var inte helt fucked up än även om jag gillar 70/80-tals musik mer än 90tals, men 90 tals musiken slår allt från 2000 och framåt 1000 gånger om.

Sedan älskar jag faktiskt 90-tals design, vet inte exakt vad det kallas, men design, arkitektur etc gillade jag. Mycket fokus på marmor och grejer, och mässing m.m. Allt är så jävla svart, vitt och krom nu, så jävla tråkigt.

Sedan kändes samhället tryggare, enligt mina föräldrar i alla fall, var aldrig snack om våld på samma sätt och var det någon som bråkade var det typ ännu mer centrerat till vissa ställen än idag.

Och sedan var folk inte så jävla lättkränkta. Satt och kollade på Mrs. Doubtfire här om dagen, jävligt kul komedi, man fick faktiskt skämta om saker då. Idag hade den filmen säkert gett skaparna fängelsestraff...

OCH samhället var inte så jävla noggrant med allt hela tiden. Känns som att det finns tio gånger mer regler, lagar och allmänna restriktioner idag. Ett bra exempel: Röka inomhus? Inga problem! Jag gillar ett mer öppet samhälle. Just rökning är ett bra exempel även om jag var för ung för att röka på 90-talet, vill du inte röka eller få passiv rök, häng inte vid rökarna då. Inte så att röken skadar dig från 20 meter bort... alla restriktioner för allt i samhället är fånigt nu.

MEN det bästa av allt, INGA JÄVLA SOCIALA MEDIER OCH SMARTPHONES! 90-talet var awesome!

Musiken på 90 talet var katastrof. Kom några band men typ tusen skitlåtar och man fick lyssna på mainstream media för att upptäcka nytt. När man kom hem från krogen luktade man askkopp i fyra dagar det var ett tjockt lager med rök kan jag lova. Men det hade väl sin charm.

Annars håller jag med. Sover än idag med olåst dörr beror nog på vart man bor. Men kommer även ihåg någon i familjen säga har du låst ytter dörren. Beror nog också på vart man bodde på 80-90 talet och var man ung så registrerade man inte så mycket hemskheter men det känns som åtminstone åttiotalet var riktigt lugnt och de som var runt 25-45 kom från en tid då man ställde upp för varandra och hade högre moral än idag.
Citera
2023-06-06, 11:39
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Precism dom första DVD-spelarna släpptes i Japan i slutet av 1996. Och dom första som släpptes i Europa kom 1998. Sen tog det lite tid innan skivorna började dyka upp i butiker.

Första filmen att släppas på DVD var "Twister"
Citera
2023-06-06, 17:23
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Musiken på 90 talet var katastrof. Kom några band men typ tusen skitlåtar och man fick lyssna på mainstream media för att upptäcka nytt. När man kom hem från krogen luktade man askkopp i fyra dagar det var ett tjockt lager med rök kan jag lova. Men det hade väl sin charm.

Annars håller jag med. Sover än idag med olåst dörr beror nog på vart man bor. Men kommer även ihåg någon i familjen säga har du låst ytter dörren. Beror nog också på vart man bodde på 80-90 talet och var man ung så registrerade man inte så mycket hemskheter men det känns som åtminstone åttiotalet var riktigt lugnt och de som var runt 25-45 kom från en tid då man ställde upp för varandra och hade högre moral än idag.

Så sent som på 80-talet, när jag var barn, sågs egoism och att inte ställa upp för andra eller dela med sig som en dålig egenskap av många vuxna. Idag har det väl gått lite för långt med det när det gäller generositeten mot invandrare, men svenskar bryr sig allt mindre om varandra. Alla menar sig vara så upptagna med sitt, så varför skulle de orka bry sig om en granne som far illa? Inte ens närstående ställer upp för varandra längre, iallafall inte i samma utsträckning som då.

Mobilen är den nya religionen. Skärmen ska rädda oss från verkligheten.
Citera
2023-06-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Så sent som på 80-talet, när jag var barn, sågs egoism och att inte ställa upp för andra eller dela med sig som en dålig egenskap av många vuxna. Idag har det väl gått lite för långt med det när det gäller generositeten mot invandrare, men svenskar bryr sig allt mindre om varandra. Alla menar sig vara så upptagna med sitt, så varför skulle de orka bry sig om en granne som far illa? Inte ens närstående ställer upp för varandra längre, iallafall inte i samma utsträckning som då.

Mobilen är den nya religionen. Skärmen ska rädda oss från verkligheten.

Sant vi har lättare att hjälp människor på distans än våran egen släkt. Fast det ena utesluter inte ddttamdpaUndra om psykisk ohälsa per capita kommer öka när invandrare som är vana med närhet och hjälp hos släkten börjar bli isolerade.
Citera
2023-06-08, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021

Ja, 90 talets musik var kass, men 00-talets, 10-talets och nu 20-talets är 100 gånger värre
Citera
2023-06-08, 11:30
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ja, 90 talets musik var kass, men 00-talets, 10-talets och nu 20-talets är 100 gånger värre

Vad är det med den musiken du inte gillar?
Citera
2023-06-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ja det gäller att hitta guldkornen. Men det blir svårare och svårare..
Citera
2023-06-08, 20:07
Moderator
Popesizes avatar
Ni börjar tassa ute i off topic-markerna nu.
Vill ni diskutera de olika årtiondens musik, så gör ni det i musik-forumet

// MOD
Citera
2023-06-08, 23:01
Medlem
Nu ska inte alla tro att allting var så urgulligt på 1980 och 90-talet.

Jag har tidigare varit inne på hur det kunde se ut på gator och torg
vad det kommer till hundskit.
Ja , fy fan min skolväg ända upp till högstadiet var belamrad med hundskit.

Alltså jag överdriver inte när jag säger att skolvägen på den tiden såg
ut som ett krockat skithus, nej fan, det låg hundskit överallt.

Den tidens hundägare lät helt enkelt hundskiten ligga kvar.

Och bedöm nu, men det verkar som att det eländet är på väg tillbaka.
Jag har åtskilliga gånger sett i city att det ligger hundskit lite varstans,¨
nu igen år 2023.

Ser vidrigt ut.
Citera
2023-06-09, 11:51
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Nu ska inte alla tro att allting var så urgulligt på 1980 och 90-talet.

Jag har tidigare varit inne på hur det kunde se ut på gator och torg
vad det kommer till hundskit.
Ja , fy fan min skolväg ända upp till högstadiet var belamrad med hundskit.

Alltså jag överdriver inte när jag säger att skolvägen på den tiden såg
ut som ett krockat skithus, nej fan, det låg hundskit överallt.

Den tidens hundägare lät helt enkelt hundskiten ligga kvar.

Och bedöm nu, men det verkar som att det eländet är på väg tillbaka.
Jag har åtskilliga gånger sett i city att det ligger hundskit lite varstans,¨
nu igen år 2023.

Ser vidrigt ut.

Bättre lite skit i hörnen ett ett mångkulturellt helvete
Citera
2023-06-18, 02:20
Medlem
På 1980-talet blev det högsta mode att hålla på med någon kampsport.
Alla skulle vara med i någon kampsportsklubb.

Jag tror att det hela hade att göra med typ filmer som Karate Kid, och
kampsports filmstjärnor som Steven Segal som höll på med Aikido, och
typ Jean-Claude Van Damme som höll på med karate.
Och förstås Chuck Norris, inte att förglömma.

Man tog ju efter dom och blev riktigt duktig på olika slag och sparkar.
Typ Mawashi och Backround-kicks och sånt.

Det var populärt i skolan att göra typ sådana där Ninja vapen
som kaststjärnor och dylikt.

Jag hade kompisar som var riktigt duktiga på att använda olika
östasiatiska närstridsvapen. Typ karatepinnar eller nunchakos som dom också
heter. Även Tonfas och Sai-svärd. Även stridskäppar.
Sen var det även populärt med stiletter och butterfly knivar.

Kan tyckas fånigt så här så långt senare.

Men det var så det var på 1980-talet.
Alla kommer väl ihåg Ninja Turtles.
Senast redigerad av pk2 2023-06-18 kl. 03:03.
Citera
2023-06-18, 02:56
Medlem
F.Hansens avatar
Det var mestadels nice. Visst hade invandringsprocessen kommit igång men det sinnessjuka kaos som är dagens Sverige var aldrig något man ens kunde föreställa sig.

Roxette, europe, lambada, manskahahusvagn, kampkonst, galenskaparna, 100 karat, mordet av palme, estonia, ”modern telefon” med knappar, internets intåg, 56 k modem, lagg. Lagg. Aftonbladets chatt (ja de hade en sån som man spammade skiten ur på rasterna).. Sovjets kollaps, 2pac skjuten till döds, jönssonligan.. sommarlov med hajk etc med mera.

Visst att samhället förändras/utvecklas, men jag vet om en tid innan den oansvarige massivandringsskitens konsekvenser och det Sverige som är idag är inte något att hänga i julgranen precis.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-06-18 kl. 03:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in