Citat:
Ursprungligen postat av
Jajaja124
Berätta om det positiva istället!
För något måste väl ha varit bra då?
Fråga bara, var det både på 70 och 80 talet maten var åt helvete? Jag läste att kebab kom till Sverige ca 1978, kan det stämma? Eller om det var 79/80? 🤔
Jag bodde i en mindre stad, kebab kom väl i mitten på 80-talet. Pizza från pizzeria fanns hela 80-talet men man bakade hellre en slags panpizza hemma.
Det som var bra var att barn fick ta mer ansvar och röra sig fritt ute. Fick vara ensamma hemma. Det fanns väldigt starkt föreningsliv som alla var med i. Där skolades man i både att ha roligt och ansvar. Jag bodde på en väldigt liten ort ett tag och det fanns föreningsliv nog för ett barn att fylla alla vardagar. Och då var bara en dag sport.
Bostäder var billiga och man behövde aldrig leta länge, iofs det var tuffare i storstäder men i de mindre kunde man flytta dit man ville. Man behövde inte stänga in sig i en liten lägenhet, de flesta hade råd att ha rum åt alla ungarna.
Maten var inte så billig men alla hade råd med basvaror som potatis och mjöl. När potatisskördarna var för stora slängde man dem inte utan man sålde för ett öre kilot.
Lätt att få jobb. Fanns jobb även åt dem som inte var så intelligenta. Klart de inte var lika välbetalda men det gick ju att väga upp med en billig bostad.
Det fanns ca 25 olika läsksmaker.
Detta var 70-80 talen. 90 var rätt annorlunda.