Citat:
Ursprungligen postat av
DeepDepp
Skämtar du.
Det är enorm skillnad.
1. Säkerhetsförsäkringarna är ingenting jämfört med säkerhetsgarantierna som Natomedlem.
2. Som icke-medlem går vi miste om artikel 5.
3. Vi går miste om rösträtt och inflytande.
4. Vi går miste om att vara med i Natos försvarsplanering.
5. Vi går miste om ökad försvarsexport.
6. Vi går miste om den avskräckande effekten som ett Natomedlemskap ger.
7. Vi går miste om att vara under samma säkerhetspolitiska paraply som våra nordiska grannländer. Deras säkerhetspolitik bygger på NATO medans vår inte skulle göra det. Vi skulle stå utanför.
8. Vi skulle vara tvungna att lägga mycket mer pengar på försvaret.
Bra där!
Läste förut att just den ekonomiska aspekten vägde tungt hos regeringen.
Gällande säkerhetsgarantier så vet vi egentligen hur stor betydelse det får i ett skarpt läge.
Hittills har inget Nato land befunnit sig i skarpt läge mot en jämbördig motståndare vilket enbart Ryssland kan erbjuda inom Europa. Så allt kokar ner till hur vi bedömer hotet från Ryssland.
Visst är medlemskap avskräckande i fredstid
men det går även åt andra hållet.
De länder som har direkt landgräns (vilket inte gäller oss) mot ryssen löper risken att bli "buffertzoner" i krig med Nato.
Jag tror nu mer på scenariot med storkrig i Europa och även kanske globalt.
Hamnar vi i WW3 läge kommer vi inte att kunna flyga under radarn som neutrala.
Vi har det redan i form av sanktioner och "proxy" via Ukraina. Det finns en uppenbar risk för eskalering och utvidgning av Ukrainakonflikten och då blir hela Nato involverat på ett eller annat sätt.
Ska bli intressant att följa nu hur det går med medlemskapet för Ukraina eftersom man ville erbjuda ett snabbspår. Skulle Nato eller US verkligen vilja sätta in trupper i Ukraina för att säkra en seger?
Skulle de vara beredda att göra det om exempelvis Litauen eller Polen hamnar i skarpt läge här och nu? Hade inte Nato funnits hade grannländerna gått in för längesedan och vi hade haft ett bättre säkerhetsläge i Europa. Jag tycker Nato som det funkar nu snarare försämrar säkerheten och ger grogrund för WW3.
Det är inte vad jag trodde att det skulle vara för 2 år sedan då jag absolut var pro Nato, nu när jag ser hur det utvecklats i skarpa lägen har jag blivit mer skeptisk.
Följer ....och utvärderar efterhand.