Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det är också demonstration.
Är du turk kanske du inte håller med.

Det 'är fler problem än demonstrationer. Sverige förde in 376 miljoner till kurdisk gerilla Syrien. Så rannsaka dig själv efter vad Sverige gjort.
Citera
2023-06-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Det 'är fler problem än demonstrationer. Sverige förde in 376 miljoner till kurdisk gerilla Syrien. Så rannsaka dig själv efter vad Sverige gjort.

Läs innantill:

https://www.government.se/international-development-cooperation-strategies/2021/03/swedens-regional-strategy-for-the-syria-crisis-20162020.-amended-and-extended-to-apply-in-20212023

https://openaid.se/en/explore-aid/strategies/strategy?strategycode=1110401

Sverige har inte "fört in 376 miljoner [okänd valuta] till kurdisk gerilla Syrien". Du är grundlurad av skittidningen Middle East Monitor.
Citera
2023-06-14, 17:19
Medlem
Gör det verkligen någon skillnad om Sverige är medlem eller inte?
Just nu har vi säkerhetsgarantier från UK om vi skulle bli anfallna av ryssen.
Vi deltar i alla gemensamma Nato-övningar.
Vi har erbjudit oss att skicka trupper till Baltikum om det smäller där.
Vi har gått med på att USA/Nato tillfälligt kan upprätta militärbaser på vårt territorium.
Vi skickar vapen till Ukraina precis som vilket Natoland som helst.

Vad exakt är det för skillnad mot att vara formell medlem?
Vi är "prospekt" med fulla rättigheter tycker jag det verkar som.
Citera
2023-06-14, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Vi har gått med på att USA/Nato tillfälligt kan upprätta militärbaser på vårt territorium.

Prospects måste bevisa sitt våldskapital och sitt mod genom att göra det värsta skitjobbet.
Citera
2023-06-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Prospects måste bevisa sitt våldskapital och sitt mod genom att göra det värsta skitjobbet.
det var så jag funderade lite....
Blir det aktuellt att sätta in trupper i Ukraina kommer Tuffe Uffe att erbjuda våra bästa resurser utan omsvep.
Macron kommer att fega ur, UK har fått transportproblem, Polen skyller på migrän osv.
Det blir svenskar och tyskar som ställer upp ...de ansvarstagande humanitära nationerna med öppna gränser, gröna ideal osv.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-06-14 kl. 18:09.
Citera
2023-06-14, 20:23
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:

Artikel 5 är det som skiljer.

"Article 5 provides that if a NATO Ally is the victim of an armed attack, each and every other member of the Alliance will consider this act of violence as an armed attack against all members and will take the actions it deems necessary to assist the Ally attacked."
Citera
2023-06-14, 20:49
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Artikel 5 är det som skiljer.

"Article 5 provides that if a NATO Ally is the victim of an armed attack, each and every other member of the Alliance will consider this act of violence as an armed attack against all members and will take the actions it deems necessary to assist the Ally attacked."

Visst är det så, och jag är (fortfarande) NATO-förespråkare vad gäller Svenskt medlemskap.

Det sagt, så kan jag inte låta bli att undra vad de orden på papperet egentligen är värda i skarpt läge, dvs i skenet av att två kvasidepoter tillåts hålla resten av NATO som gisslan när det gäller något som borde vara en jackpot för hela NATO dvs ett Svenskt medlemskap.

Det krävs en kursändring nu, och den börjar lämpligtvis med om Kristersson hittar sina bollar, sparkar den inkompetente Billström och ruskar om UD ordentligt.

Raka besked till NATO´s politiska ledning - visa då att ni vill ha med oss och lös det här, för vi kommer inte att bygga vår försvarsdoktrin och ytterst vår nationella säkerhet på naiva förhoppningar om medlemskap som kanske aldrig infrias, och vi kommer definitivt inte att ändra våra grundlagar för att någon turkjävel vill kunna pissa på oss bara för att känna sig viktig.
Citera
2023-06-14, 21:44
Medlem
Ska man tigga vid bordet måste man lyda
Citat:
The United States blocked the sale of HIMARS for Hungary

The sale of the $735 million stake was blocked by the top Republican, Senator James E. Rish. In a statement to The Washington Post, he said that Hungary must admit Sweden to NATO if it wants to receive the arms package.
Citera
2023-06-14, 21:52
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Visst är det så, och jag är (fortfarande) NATO-förespråkare vad gäller Svenskt medlemskap.

Det sagt, så kan jag inte låta bli att undra vad de orden på papperet egentligen är värda i skarpt läge, dvs i skenet av att två kvasidepoter tillåts hålla resten av NATO som gisslan när det gäller något som borde vara en jackpot för hela NATO dvs ett Svenskt medlemskap.

Det krävs en kursändring nu, och den börjar lämpligtvis med om Kristersson hittar sina bollar, sparkar den inkompetente Billström och ruskar om UD ordentligt.

Raka besked till NATO´s politiska ledning - visa då att ni vill ha med oss och lös det här, för vi kommer inte att bygga vår försvarsdoktrin och ytterst vår nationella säkerhet på naiva förhoppningar om medlemskap som kanske aldrig infrias, och vi kommer definitivt inte att ändra våra grundlagar för att någon turkjävel vill kunna pissa på oss bara för att känna sig viktig.

De orden betyder inte så mycket tyvärr.
Vid en händelse av Ryskt angrepp hade UK agerat som de flesta andra länder gör idag med Ukraina.
Självklart hade de närmre skandinaviska länderna stöttat oss lite mer, men full militär kapacitet kan vi nog bara glömma.

Hade det varit på 90-talet så hade vi klarat oss fint själva.
Vi hade då ett mycket potent och starkt försvar.
Men med många år av Sossestyre och feministiska vapenvägrande "saft och bullar" miljöpartister och vänsterpartister så har försvaret monterats ner ganska så kraftigt tyvärr.

Vi är extremt sårbara just nu, i synnerhet med Finlands inträde i NATO.
Citera
2023-06-14, 22:01
Medlem
Citat:

Hur.länge har vi säkerhetsgarantierna? Vad gäller om 10-15 år? Man måste se det längre än till nästa sommar typ.
Citera
2023-06-16, 11:24
Medlem
buttnutters avatar
Ungern röstar om Sveriges medlemskap 7 juli enligt The Local/AFP. Vad kan man dra för slutsatser av detta? Ungern och Turkiet ska ha löpande kontakt i den här frågan, sägs det...
Citera
2023-06-16, 20:25
Medlem
Jag är född på 50-talet och minns min barndom med glädje. Sverige som jag kände det var en nation med starkt självförtroende, stabila samhällsinstitutioner och en känsla av stolthet (tronande på minnen från fornstora dar).

Tyvärr upplever jag att Sverige sedan dess förfallit, bland de mest tydliga tecken på detta är försvarsmakten som likt en herrelös hund irrat runt, (Afghanistan, Mali, Libyen, Ukraina etc) i sin jakt på en främmande befälsordning under vilken de kan foga sig.

Nu är jag så gammal att jag knappt bryr mig längre men jag beklagar de unga som växer upp idag och inte får uppleva hur det kunde vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in