• 1
  • 2
2023-06-17, 08:23
Medlem
bushuss avatar
Har småfunderat lite på en audi S4 sedan eller S5 coupe från ca 2008 och framåt, så fönstershoppat lite på blocket senaste månaderna. Har märkt att nästan alla som dyker upp verkar sjukt svårsålda dock, alltså ligger uppe flera veckor, sänkt från 200->180->160. Ibland försvinner en bil och kommer upp igen med nya bilder två veckor efter.

För mig känns det som ett dunderkap, att få en V8, manuell, coupe/sedan med nice skinninteriör som man säkert skulle kunna skambuda till sig för 150 papp. Dessutom väldigt snygga jämfört med typ bmw från samma period.

Men verkar som folk skyggar från dessa, finns det några uppenbara fallgropar jag missar? Vet att V8 i S5-an har problem med att det byggs upp kol i motorn tex. Är det snordyrt med försäkring, service och underhåll?
Citera
2023-06-17, 08:25
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Har småfunderat lite på en audi S4 sedan eller S5 coupe från ca 2008 och framåt, så fönstershoppat lite på blocket senaste månaderna. Har märkt att nästan alla som dyker upp verkar sjukt svårsålda dock, alltså ligger uppe flera veckor, sänkt från 200->180->160. Ibland försvinner en bil och kommer upp igen med nya bilder två veckor efter.

För mig känns det som ett dunderkap, att få en V8, manuell, coupe/sedan med nice skinninteriör som man säkert skulle kunna skambuda till sig för 150 papp. Dessutom väldigt snygga jämfört med typ bmw från samma period.

Men verkar som folk skyggar från dessa, finns det några uppenbara fallgropar jag missar? Vet att V8 i S5-an har problem med att det byggs upp kol i motorn, men det är väl bara att rensa var 10000e mil typ? Är det snordyrt med försäkring, service och underhåll?
Oftast riktigt många ägare och det säger bara om folket som ägt dessa bilar, audiskatten är heller inte rolig.
Citera
2023-06-17, 08:37
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Oftast riktigt många ägare och det säger bara om folket som ägt dessa bilar, audiskatten är heller inte rolig.

Med många ägare kommer många babbeluringar och då minskar värdet.

Audis V8 är en av de bästa motorer som designats men de har stöddig förbrukning. Kan vara en anledning till dålig andrahandsvärde. Sedan börjar Audi få BMWs babbestämpel.

Sköna bilar, bra teknik - köp!
Citera
2023-06-17, 08:43
Medlem
ost-e-knarks avatar
Som jag personligen har uppfattat det så är det dyrt och jobbigt* att serva Audis. Minns jag rätt så var det motor ur för att kunna serva kamkedjan i den första RS4'an då den hade dom grejerna innåt torpedväggen. Från min kollega med Audi så kostar även en helt standard diesel A4 väldigt mycket att serva.

Snygga bilar som verkar väldigt trevliga tills dom behöver tas om hand.

*Om du har för avsikt att göra det själv.
Citera
2023-06-17, 08:51
Medlem
Hackenbush55s avatar
Dyra att äga.
Citera
2023-06-17, 08:54
Medlem
HotPopcorns avatar
De är svårsålda eftersom det krävs ett specialintresse hos den som köper. Bilarna drar mycket soppa och är dyra att underhålla.

Har både köpt och sålt sådan bilar på blocket. De flesta lägger upp dem för dyra pengar och så har bilskrället gått 20k mil. Då blir det svårsålt.

Men det är roliga och snygga bilar, inget snack om saken. Men skulle avråda från att köpa om man inte vill ha den länge. Vill man sälja den krävs det sitt tålamod för att få vettigt betalt.
Citera
2023-06-17, 09:37
Medlem
Troligen för att få vill ha skiten. Liten efterfrågan brukar resultera i lägre inköpspriser.

Sedan personligen skulle jag hellre slänga mig i havet än att äga en Audi, överlag överskattat skräp.

Visst dom är oerhört sköna att köra , men den dagen något behöver göras med dem blir det inte roligt.
Senast redigerad av volvo230 2023-06-17 kl. 09:43. Anledning: .
Citera
2023-06-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus

Men verkar som folk skyggar från dessa, finns det några uppenbara fallgropar jag missar? Vet att V8 i S5-an har problem med att det byggs upp kol i motorn tex. Är det snordyrt med försäkring, service och underhåll?

Har du några som helst mekaniska kunskaper?

Att köpa en 14-15 år gammal bil med V8 och 15 ägare kommer kräva olika typer av meckande.
I den åldern med miltalen kommer allt i från problem med chassi, styrdelar, bromsar, slitna motordelar, elektroniska fel.
Köp inte en sån bil om du inte kan mecka själv för det blir väldigt dyrt att lämna in hela tiden.
Citera
2023-06-17, 13:29
Medlem
yz44s avatar
Bilar som från början är dyra kostar i regel stora pengar att underhålla.
Så för den som inte skruvar själv blir det en dyr affär när problemen börjar komma.
Citera
2023-06-17, 13:45
Medlem
Motorer innan 2016 är duktiga på att läcka olja, har även märkt att interiören inte återspeglar utsidan, säten ser ut som Peugeot från 1993.
Citera
2023-06-17, 14:37
Medlem
mr13377s avatar
4.2 V8an har tyvärr en del problem och den är oerhört svår/dyr att serva. Finns videos på youtube tex om du vill grotta ner dig.

Synd då det är en av få alternativ om man vill ha v8a och manuell låda i en någorlunda modern bil.
Citera
2023-06-17, 15:30
Medlem
Sidhellacopters avatar
Jag vill inte åka omkring i en bil som araber åker omkring i. Araber är lika med den nya underklassen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in