Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Nej. Det är det inte. Såhär ser figur 6 ut.
Klicka på "View publication" på researchgate - sidan du länkade till och sedan vidare på länken efter DOI-numret.
Figur 6:
https://ibb.co/C0m2pNF
Tack för det, men figuren är samma som i den andra figuren som även innehöll 21 ytterligare rekonstruktioner.
Jag försökte såklart hitta en pdf med artikeln, men jag kunde inte komma åt den.
Citat:
Nej. Jag menar vad jag skrev. Att vatten värms trögare. Det är därför det är sannolikare att hitta snabbare temperaturväxlingar i data som endast innefattar land än de som undersöker hav eller land och hav.
Förstår du inte att din logik inte stämmer? I så fall hade ju även den moderna uppvärmningen varit snabb på land.
Sen angående den andra kurvan, från England, så följer temperaturen på de brittiska öarna ytvattentemperaturen i norra atlanten. Dvs den snabba uppvärmningen i början av 1700-talet fick även atlanten att värmas. Men man ser även en snabb uppvärmning i stilla havet vid samma tid. Detta berodde som sagt på att solen gick från att vara helt inaktiv till ovanligt aktiv på bara några decennier i slutet 1600, början 1700-tal.
Citat:
När du kommer fram till något sådant bör det första att fråga dig själv vara "vad har jag missförstått" och sedan gräva rejält
Självklart gör jag det, men kunde inte komma åt artikeln i det fallet. Men det är på det viset jag för några år sedan började ifrågasätta hur mycket människan verkligen påverkat klimatet. Jorden har värmts av hög solaktivitet de senaste hundra åren. Sedan har CO2 bidragit, men har lägre påverkan än vad som påstås av forskare som inte tar med att solaktiviteten ökat under samma period i ekvationen.