2023-06-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Nej alltså jag menar inte att det måste vara så, jag la till ett alternativ till din lista bara. 😊

Och självklart inte heller att ”vi” (mänskligheten) borde ge upp att försöka förstå dem om det är så (om de nu finns). Men jag tycker ibland att många ägnar onödigt mycket energi åt spekulationer om saker vi inte kan veta något om.
Exakt. Bara visselblåsarna vet om de ljuger, men om det de säger är sant är det ju en gigantisk nyhet.
Angående spekulationer så finns det inga konkreta bevis så vi måste spekulera. Det är fel att göra en höna av en fjäder men lika fel att göra en fjäder av en höna. Men det är inte detta jag stör mig på. Det värsta är att man gör äpplen av päron. Man lägger fram misstänksamma händelser och beteenden från militären som bevis på att det finns utomjordiskt liv. Det skulle kunna vara det, men kan lika gärna ha med tusentals andra saker att göra. Man tänker otroligt fyrkantigt.

Sitter de med ett eller flera ufon så borde det komma ut, tycker man. Men jag är tyvärr inte säker på den saken. Extraordinära omständigheter och allt det där. Men det skulle kräva rejält extraordinära omständigheter för att motivera att dölja utomjordiskt liv. Hamnar man i en situation där det inte går att göra annat, t ex om de har din familj som gisslan, kan jag förstå om man inte vågar läcka. Men det vore *brott mot mänskligheten' att dölja det under normala omständigheter.
Senast redigerad av reservkonto1234 2023-06-16 kl. 09:47.
Citera
2023-06-16, 09:44
Medlem
Citat:
Nej alltså jag menar inte att det måste vara så, jag la till ett alternativ till din lista bara. 😊

Och självklart inte heller att ”vi” (mänskligheten) borde ge upp att försöka förstå dem om det är så (om de nu finns). Men jag tycker ibland att många ägnar onödigt mycket energi åt spekulationer om saker vi inte kan veta något om.

Kanske är det så, men vi gillar ju att spekulera om sådant vi inte vet något om.🛸 Det irriterande är ju att en del svar redan finns här på vår planet, om än totalt oåtkomliga för de flesta av oss. Om vi hade haft förstahandstillgång till försvarshemligheter så hade vi kunnat räta ut en del frågetecken och antingen avfärda eller bekräfta en del av spekulationerna.
Senast redigerad av Tedrom 2023-06-16 kl. 09:47.
Citera
2023-06-16, 10:02
Medlem
Det är en hel massa människor som vet om han/de ljuger eller inte. Alla som i någon grad har insikt i programmen. Det i sig är konkreta bevis, men det är inte tillgängligt för allmänheten än.

Grejen är också att om de ljuger så kan de inte ljuga ensamma. De har dragit igång en process bakom kulisserna som enkelt kunnat kollas upp av de med tillräckligt hög position inom staten/pentagon. Så skulle Grusch vara en lögnare eller galning så måste han ha en hel konspiration med sig som vill få ut de här idéerna.

Det är därför det inte funkar att hålla fast vid skeptikernas dogmas, man måste antingen acceptera att han talar sanning, eller bli en konspirationsteoretiker som tror att han medvetet eller omedvetet tjänar något okänt syfte med det här.

Så antingen hemliga ufo-program eller nåt i stil med blue beam. Själv ser jag blue beam som väldigt osannolikt (och väldigt suspekt att den idén sprids just nu), men det tycks åtminstone som det rimliga alternativet. Vad tusan man nu skulle vilja ställa till med allt det här kaoset för.

Sen ska sägas att det är väldigt mycket som är obegripligt, så jag är också öppen för en sorts kombination av lögn och sanning. jag har inte en klar idé om varför man skulle göra så, men det är ett återkommande mönster i sånt här. Man tycks sprida sanningar, men på ett sätt som tjänar till att underminera dem. Kanske för att mildra eventuellt chock hos en allmänhet om de fått del av idéerna redan i filmer eller från vittnen som inte är trovärdiga.

Majestic-dokumenten och Bob Lazar kan vara exempel på detta. Men på sätt och vis även Wilson-dokumenten, som har en film-manus-känsla.
Citera
2023-06-16, 10:58
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du behöver utgå från att du diskuterar med barn i mellanstadieåldern?

Det handlar om rågången mellan tro och vetande. Ämnet är intressant, och jag diskuterar gärna alla detaljer, men jag ser flera här som är så otåliga, så de är beredda att runda hörn på vägen mellan tro och vetande. Tex säger flera att "bara det faktum att detta hemlighetsmakeri finns gör att jag väljer att tro på UFO" eller "varför skulle dessa människor (med dekorerade karriärer etc) gå ut och riskera sitt rykte och sin trovärdighet, om det inte vore så att UFO fanns?". Det finns också de som säger att skeptiker är "att jämställa med tron på att jorden är platt" eller "konspiratoriker som försöker hitta på andra förklaringar (än NHI-farkoster)". Det finns också de som tar till invektiv och härskarstrategier för att "vinna debatten" på Flashback, vilket ju inte på något skulle kunna öka sannolikheten för att den amerikanska regeringen/militären verrkligen undanhåller NHI-farkoster, om man tänker efter.
Citera
2023-06-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Jag har lite svårt för liknelsen att intelligensavståndet mellan aliens och människor skulle vara ungefär som mellan exempelvis fiskar och människor. Oavsett hur smarta aliens är så skulle vi ändå kunna få en ökad förståelse och kanske utvecklas lite grann, om vi fick tillgång till deras kunskap dvs. Vi skulle forska i vad som skiljer dem från oss och vad som gör att de ligger långt före oss. Vi skulle förmodligen sakna kapacitet att bli lika intelligenta, men nog har vi en tillräcklig ”begreppsapparat” för att tänka lite större än en fisk? Vi, eller många av oss, har ju redan nu en aning eller tankar om att vi inte är ensamma i hela universum. Det vore dock ganska otroligt om de med sin förmodat avancerade teknik att resa genom tid och rum blev tvungna att lämna efter sig kraschade farkoster på grund av diverse oförutsedda problem vid flygningar ovanför USA och andra platser runt jorden..
Coulthart berättar om teorier om hur de kunde krascha.
Jag är i alla fall skeptisk till att människor får den här tekniken. Galna politikere gör galna saker. Jag litar inte på dem med den här typen av teknik.
Jag rekommenderar alla att läsa på om terrorn som gjordes i andra världskriget mot Hiroshima och Nagasaki.
Det var nog bättre alternativ än vad dom gjorde. For att inte tala om Kubakrisen och hur en enda rysk officer förhindrade denna jord från att raderas.

https://www.trtworld.com/magazine/how-a-russian-soldier-prevented-world-war-iii-59-years-ago-51120

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Petrov

https://www.pbs.org/wnet/secrets/the-man-who-saved-the-world-about-this-episode/871/

Och här er lite smakbit om Einstein och hur han ångrade sig.
https://www.businessinsider.com/albert-einstein-wrote-letter-us-roosvelt-atomic-bomb-2019-8?amp
Senast redigerad av Vajana 2023-06-16 kl. 11:11.
Citera
2023-06-16, 11:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Det är en hel massa människor som vet om han/de ljuger eller inte. Alla som i någon grad har insikt i programmen. Det i sig är konkreta bevis, men det är inte tillgängligt för allmänheten än.

Grejen är också att om de ljuger så kan de inte ljuga ensamma. De har dragit igång en process bakom kulisserna som enkelt kunnat kollas upp av de med tillräckligt hög position inom staten/pentagon. Så skulle Grusch vara en lögnare eller galning så måste han ha en hel konspiration med sig som vill få ut de här idéerna.

Det är därför det inte funkar att hålla fast vid skeptikernas dogmas, man måste antingen acceptera att han talar sanning, eller bli en konspirationsteoretiker som tror att han medvetet eller omedvetet tjänar något okänt syfte med det här.
Inte för att det vore otänkbart att han gör det för egen vinning, men jag tror inte det - jag tror han helt enkelt gör det för att han har fått höra av sina vänner att det är såhär - de har ju påstått detta många gånger förr så varför skulle de inte ha sagt det även till Grusch?
Inga bevis, folk som arbetat i program för att dokumentera UAP's, statstjänstemän och UFO-propagandister - alltihop stämmer på flera personer i Grusch umgängeskrets.
Citera
2023-06-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Inte för att det vore otänkbart att han gör det för egen vinning, men jag tror inte det - jag tror han helt enkelt gör det för att han har fått höra av sina vänner att det är såhär - de har ju påstått detta många gånger förr så varför skulle de inte ha sagt det även till Grusch?
Inga bevis, folk som arbetat i program för att dokumentera UAP's, statstjänstemän och UFO-propagandister - alltihop stämmer på flera personer i Grusch umgängeskrets.

Ok, du väljer alternativet att det är en konspiration där de antingen lurat Grusch eller att ha när del av konspirationen, en konspiration där alla möjliga personer så som Elizondo m.m. ingår. Vad skulle vara poängen?
Citera
2023-06-16, 12:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok, du väljer alternativet att det är en konspiration där de antingen lurat Grusch eller att ha när del av konspirationen, en konspiration där alla möjliga personer så som Elizondo m.m. ingår. Vad skulle vara poängen?

Jag tror vissa av dem tror på mycket av det de säger - men det har ju bevisligen både skarvats och ljugits en Held del redan tidigare av vissa i det gänget. Poängen är förstås tt de livnär sig på det här - de gör filmer, böcker, artiklar, föreläsningar och content i sociala media och det är deras levebröd.
Sen tror jag kanske inte att de skulle suttit och konspirerat om att lura Grusch..
Citera
2023-06-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Tex säger flera att "bara det faktum att detta hemlighetsmakeri finns gör att jag väljer att tro på UFO" eller "varför skulle dessa människor (med dekorerade karriärer etc) gå ut och riskera sitt rykte och sin trovärdighet, om det inte vore så att UFO fanns?".

Vad är din förklaring till deras beteende då? Om de inte talar sanning vad är det då för sorts konspiration som kan tänkas förklara utvecklingen?

Det är inte heller frågan om otålighet. Skeptiker har en tendens att enbart titta på ett fall i taget (eller rent av enbart en specifik aspekt av fallet så som ett visst klipp utan hänsyn till övrig radar m.m.), om man ser till helheten så är det väldigt svårt att förneka mönstret.
Citera
2023-06-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag tror vissa av dem tror på mycket av det de säger - men det har ju bevisligen både skarvats och ljugits en Held del redan tidigare av vissa i det gänget. Poängen är förstås tt de livnär sig på det här - de gör filmer, böcker, artiklar, föreläsningar och content i sociala media och det är deras levebröd.
Sen tror jag kanske inte att de skulle suttit och konspirerat om att lura Grusch..

Men nu ljuger du faktiskt. De här personerna har troligen väldigt välavlönade tjänster. Det här är inte Corbell eller Greer. Det är personer som arbetar som fysiker, politiker eller inom militären osv. De livnär sig inte på att skriva artiklar. Dessutom är personerna som Grusch hört än så länge okända bortsett från att de har insyn och kanske direkt kontakt med arbetet inom ufo-programmen.

Men jag gissar att du vill bortförklara det med att de som har pengar eller välavlönade tjänster är de som har blivit lurade, och de övriga är bedragarna.

Det håller inte att köra din guilt by association. Dels är det fel till att börja med och dels är det sällan någon guilt att associera. Det är bara du som bestämt dig för att vissa av dessa personer är suspekta, och antagligen grundat på ingenting, alternativt en sorts rundgång av "de talar om ufon, det är suspekt därför är det suspekt att associeras med dem."
Citera
2023-06-16, 12:59
Medlem
Citat:
Vad är din förklaring till deras beteende då? Om de inte talar sanning vad är det då för sorts konspiration som kan tänkas förklara utvecklingen?

Det är inte heller frågan om otålighet. Skeptiker har en tendens att enbart titta på ett fall i taget (eller rent av enbart en specifik aspekt av fallet så som ett visst klipp utan hänsyn till övrig radar m.m.), om man ser till helheten så är det väldigt svårt att förneka mönstret.
Är det logiskt? Nej, kanske inte. Men betänk alternativet. Är något av allt som påstås logiskt? Om påståendena är sanna har utomjordingar färdats miljardtals mil till jordklotet, för att sedan dimpa ner från himlen och fångas upp av USA:s militär innan någon hinner se dem. Är det logiskt? Definitivt inte.
Citera
2023-06-16, 14:58
Medlem
Citat:

Det finns ju en hel lista av möjligheter till att man, som Grusch, berättar att man har hört andra berätta om hur amerikanska regeringen/militären har tillgång till NHI-farkoster:

a) Man har hört andra berätta om detta och tror själv på det.
b) Man har hört andra berätta om detta och önskar att det skulle vara sant.
c) Man tror sig kunna vinna något på att berätta om detta, tex uppmärksamhet, pengar etc.
d) Man har hela sitt umänge och tillbringar hela sin vakna tid med detta. "Du måste finnas", som Kristina från Duvemåla sjöng.

Otåligheten drabbar kanske inte visselblåsarna utan de UFO-troende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in