2023-06-15, 12:00
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Börjar bli jävligt lack nu, har testat flera olika sätt i ugnen med pommes frites och varenda jävla gång blir det samma resultat, både varmluftsugn på 180 grader och vanligt på 200 grader.

Resultatet: Mjuka jävla tråkiga fanskap som knappast är ätbart.

Jag planerar inte att köpa en fritös i nuläget utan vill fixa dom krispiga pommesen i ugnen. TIPS?
Airfryer är det absolut bästa, men i vanlig ugn bör du ha högre värme än den du angett.
220 grader och sen vända dom ett par gånger.
Du kan även testa att göra det på maxvärme men då får du hålla koll och vända dom ofta.
Ingen olja behövs utan bara salta efter halva tiden.
Och köp bra märke på pommesen, de gör skillnad.
Aviko Super Crunch eller Felix Criss Cut tycker jag är bäst.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-06-15 kl. 12:03.
Citera
2023-06-15, 13:51
Medlem
sätt på 275 grader
och placera gallret högt upp i slutet
Citera
2023-06-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Kör dem längre tid!
Varmluft och kanske lite högre temp.

Allra bäst är en airfryer. Blir riktigt bra. Men vill du inte köpa en fritös blir det väl ingen airfryer heller gissar jag.

Vi gör egna pommes på vanliga potatisar, lite olja och kryddor, flera gånger i veckan i vår Philips Airfryer, senast till middagen idag. Blir super.
alltsa, det har tankte jag pa igarkvall. hur gor man pommes fran scratch, maste potatisen forst kokas nagot innan den skars upp i ”strips” for att friteras ?

jag amnar att fritera traditionellt i olja.
Citera
2023-06-15, 13:53
Medlem
Vet inte om jag tycker airfryer är Mega Mega bra pommes jämfört med oljepommes men använder airfryern sjukt ofta med tre barn hemma. Panko på kyckling blir bra hemma nuggets etc. Rekommenderar Philips xxl.
Citera
2023-06-15, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Airfryer av bra kvalité gör orimligt bra pommes.
Vad är skillnaden mellan en airfryer och en vanlig ugn med varmluftsfunktion?
Citera
2023-06-15, 14:35
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Köp rätt pommes, Aviko Super Crunch Premium Fries. Problemet löst.

Alla andras pommes frites blir sladdriga och äckliga om du gör dessa i vanlig ugn.
Så sant! Avikos pommes är fantastiska!
Citera
2023-06-15, 14:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Börjar bli jävligt lack nu, har testat flera olika sätt i ugnen med pommes frites och varenda jävla gång blir det samma resultat, både varmluftsugn på 180 grader och vanligt på 200 grader.

Resultatet: Mjuka jävla tråkiga fanskap som knappast är ätbart.

Jag planerar inte att köpa en fritös i nuläget utan vill fixa dom krispiga pommesen i ugnen. TIPS?

Köp en air fryer. Kostar typ 2000 spänn.
Citera
2023-06-15, 14:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad är skillnaden mellan en airfryer och en vanlig ugn med varmluftsfunktion?

Den är mindre med turbo så det blir hetare luft än med en vanlig ugn. Jag använder min air fryer varannan dag typ.
Citera
2023-06-15, 15:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
alltsa, det har tankte jag pa igarkvall. hur gor man pommes fran scratch, maste potatisen forst kokas nagot innan den skars upp i ”strips” for att friteras ?

jag amnar att fritera traditionellt i olja.

Jag har friterat i olja också, vill minnas att jag då gjorde det i två steg för att få bästa krispigheten.
Det finns en hel del info och recept på internet, så mitt tips är ändå att du googlar för bästa resultat.

jag vill minnas att man också kan koka först, och att det kanske kortar tiden i fritösen, eller om man skulle låta potatisen ligga i vatten bara. Minns inte exakt.

I airfryen skär vi bara potatisen i klyfter eller strimlor beroende på vad vi vill ha, ringla över lite olja, på med kryddor, skaka runt så allt blandas ordentligt. 11 minuter i vår airfryer, skaka om så det blandas runt, och 11 minuter till.
Citera
2023-06-15, 15:29
Medlem
Skär dom i pinnar.
Koka tills dom nästan faller isär när man tar i dom och låt kallna.
Sedan mycket olja på alla sidor, lägg dom på rad på en plåt ( dom får inte nudda varandra).
220 grader över/undervärme. Ca 7 min, sen vända på dom, 5 min till.

Ända sättet jag fått krispiga pommes i en ugn.
Citera
2023-06-15, 15:40
Bannlyst
Dubbelfritering är svaret. Ugnspommes blir inte så bra.
Citera
2023-06-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har friterat i olja också, vill minnas att jag då gjorde det i två steg för att få bästa krispigheten.
Det finns en hel del info och recept på internet, så mitt tips är ändå att du googlar för bästa resultat.

jag vill minnas att man också kan koka först, och att det kanske kortar tiden i fritösen, eller om man skulle låta potatisen ligga i vatten bara. Minns inte exakt.

I airfryen skär vi bara potatisen i klyfter eller strimlor beroende på vad vi vill ha, ringla över lite olja, på med kryddor, skaka runt så allt blandas ordentligt. 11 minuter i vår airfryer, skaka om så det blandas runt, och 11 minuter till.
tack.
jo som jag skrev sa tankte jag pa det har harom kvallen, sen ”glomdes”det bort tills jag laste denna traden, jag ska ta och kolla upp recept pa natet.
annars min tanke till att forkoka potatisen kom fran att i stortsett all stekt potatis som serveras pa restauranger ar ”overbliven” kokt potatis, och tanken som ocksa slog mig var att pommesen om gjotd fran kokt potatis kanske lattare far den dar mjuka karnan med krispig yta ?
men som sagt jag ska ta och kolla upp det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in