Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-15, 00:02
Medlem
FloppyAsHells avatar
Jag hade samma problem länge, tills jag kom på att jag hade för bråttom att stoppa in fritsen i ugnen.
Ugnen ska vara varm som fan, 200grader, och SEN in med fritsen tills de får fin färg.
Man kan ha lite olja på om man vill.
Krydda efter smak men efter man tagit ut dem ur ugnen
Citera
2023-06-15, 00:45
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
planerar inte att köpa en fritös i nuläget utan vill fixa dom krispiga pommesen i ugnen.

Inte ens en frisering gör jobbet. Man måste minst dubbelfritera. Helst mer. Någonstans vid fyra till fem friteringar börjar man nå punkten där nyttan blir försumbar. https://www.youtube.com/watch?v=Z43tcEkIyvI

Så en gissning, kanske värd att experimentera med, är att köra dom i omgångar i ugnen också.
Citera
2023-06-15, 00:59
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Inte ens en frisering gör jobbet. Man måste minst dubbelfritera. Helst mer. Någonstans vid fyra till fem friteringar börjar man nå punkten där nyttan blir försumbar. https://www.youtube.com/watch?v=Z43tcEkIyvI

Så en gissning, kanske värd att experimentera med, är att köra dom i omgångar i ugnen också.

Nja. Två är rätt optimalt. Förutsatt att man gör rätt med vinägern och allt. Man får också mycket bättre resultat om man fryser in dom efter första friteringen, vilket gör det rätt lätt att snabbt få fram en portion fries.

Sen Kenji Lopez Alt la ner allt det här jobbet, finns liksom ingen anledning att göra annorlunda
https://www.seriouseats.com/perfect-french-fries-recipe
Citera
2023-06-15, 04:16
Bannlyst
Citat:
Börjar bli jävligt lack nu, har testat flera olika sätt i ugnen med pommes frites och varenda jävla gång blir det samma resultat, både varmluftsugn på 180 grader och vanligt på 200 grader.

Resultatet: Mjuka jävla tråkiga fanskap som knappast är ätbart.

Jag planerar inte att köpa en fritös i nuläget utan vill fixa dom krispiga pommesen i ugnen. TIPS?
Fritera dom på rätt sätt, min bäste herre!
Citera
2023-06-15, 04:44
Medlem
Det går inte att få pommes krispiga i en ugn. Att få dem knapriga går ju att lyckas med. Hög värme, på plåten ska de inte ligga på varandra så ta inte för många på en gång. Efter kanske 10 min ska de vändas/skakas om.

Själv har jag slutat med ugnen och friterar dem i kastrull istället. För att slippa allt fett os så gör jag det utomhus/balkong på en induktionsplatta. Fritera 2 ggr, första gången från frysen tills de fått lite färg, lägg på papper så oljan kan torkas upp. Andra gången när de svalnat något. Fritera klart till bra färg lägg på papper och salta/krydda.

Använder man färsk potatis skall den delas som man vill ha dem, sedan ska de ligga i kallt vatten en timme för att sedan byta ut vattnet och låta dem ligga kvar 30-45 min. Sedan kan de torkas av och Friteras som ovan.
Anledningen till vattenbadet är att dra ur stärkelsen från potatisen.
Citera
2023-06-15, 08:31
Medlem
Citat:
Börjar bli jävligt lack nu, har testat flera olika sätt i ugnen med pommes frites och varenda jävla gång blir det samma resultat, både varmluftsugn på 180 grader och vanligt på 200 grader.

Jag planerar inte att köpa en fritös i nuläget utan vill fixa dom krispiga pommesen i ugnen. TIPS?

Jag köper jumbopommes. Sen häller jag salt och kryddor på dom när de är frysta och ligger i plåtlådan som jag sedan lägger i ugnen på gallret i mitten ungefär. Kör på 230° tills jag tycker de börjar få lite bränd färg i kanterna. Sen ut med skiten och äta. Perfekt.
Citera
2023-06-15, 08:35
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Köp rätt pommes, Aviko Super Crunch Premium Fries. Problemet löst.

Alla andras pommes frites blir sladdriga och äckliga om du gör dessa i vanlig ugn.
Citera
2023-06-15, 08:37
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Kör du färdiga pommes ur påse ? Det står fel tid på varenda en av dom. Dom blir krispiga när dom fått ordentlig med färg och det kan dröja 45-60 minuter
Citera
2023-06-15, 10:39
Medlem
Två tips:
1. Skär potatis i klyftor. Koka dem i ca 10 min tillsammans med en matsked bakpulver. Lägg dom i en ugnsform och klabba ihop allting med lite olja. Det är gott att smaksätta oljan lite också, t ex att värma oljan med lite vitlök och rosmarin. Kör sedan i ugnen på minst 200 grader, gärna 250 och gärna varmluft

2. Skär pommes av dina potäter, koka dem i ca 5-10 minuter och slå över dom i ett durkslag. Häll på ganska mycket majsstärkelse (Typ Maizena) och se till så alla bitar blir pudrade. Fritera sedan i ca 200 grader i kastrull tills de får lagom färg.
Citera
2023-06-15, 10:48
Medlem
Börja med lägg pommes på en förvärmd plåt i ugnen.

Fungerar inte det så testa att lägga de på ett galler och använd varmluft läge i ugnen. På så sätt får du bättre cirkulation. Då bör bli av med fukt på ytan som i sin tur gör att de lättare blir krispiga.

Till vissa ugnar finns det air fryer plåtar att köpa och det finns även air fryer korgar man kan köpa till vanliga ugnar.
Citera
2023-06-15, 11:01
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ugn är ganska dåligt för pommes. Men om man nu inte orkar fritera eller Airfryer så är det bäst att ta bra pommes av rätt slag. Tunna blir skit så satsa på räfflade eller bättre med Aviko och tjockare. Lägg i skål och olja in innan de åker in i förvärmd ugn.

Brukar dra på grillfunktion efter halva tiden och skaka runt.

Om man inte orkar bruka en airfryer så är nog läget så akut att man får ta sina strips i dropp-form.
Citera
2023-06-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Fritera i kastrull såklart. Du behöver ingen fritös för det.
Detta ovan är det absolut enklaste och rekommenderas starkt !
Man kan ta vanliga frysta eller skära till färska i dylika storlekar man vill ha.
Då lägger man dom i lätt kokande olja och låter dom vara i ca 6-8 min, med lite omröring emellanåt..
Därefter får dom svalna och sen ökar man värmen rejält på oljan och sen lägger man i potäterna igen och då tar det beroende på tempen på oljan , enbart 2-3 min.
Man KAN strö över lite majsmjöl för krispigheten innan friteringen, men jag tycker inte att det blir någon enorm skillnad direkt..
När man friterar i domdär 2-3 minuterna så får man passa sig så dom inte blir brända, utan man tar upp dom från oljan när man är nöjd med färg/fritering såklart..
Oljan jag använder är rapsolja eftersom den tål höga temperaturer och kan återanvändas flera gånger.
Jag silar bort bottenskiktet i oljan när den blivit kall, för annars så får man ju kolrester på sina kära pommes nästa gång och det är ju inte bra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in