• 1
  • 2
2023-06-14, 22:56
Medlem
Airwave92s avatar
Börjar bli jävligt lack nu, har testat flera olika sätt i ugnen med pommes frites och varenda jävla gång blir det samma resultat, både varmluftsugn på 180 grader och vanligt på 200 grader.

Resultatet: Mjuka jävla tråkiga fanskap som knappast är ätbart.

Jag planerar inte att köpa en fritös i nuläget utan vill fixa dom krispiga pommesen i ugnen. TIPS?
Citera
2023-06-14, 23:06
Tina dem inte, in i snäppet över mitten ugnen frysta på 200 grader
När de börjar bli lite bruna nästan liiite svarta längst ut i de mikroskopiska kanterna är de färdiga.

Ställ dem att svalna i 5 minuter så är de knapriga, funkar varje gång. Sen beror det väl lite på vilken sort du köper.
Citera
2023-06-14, 23:06
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Börjar bli jävligt lack nu, har testat flera olika sätt i ugnen med pommes frites och varenda jävla gång blir det samma resultat, både varmluftsugn på 180 grader och vanligt på 200 grader.

Jag planerar inte att köpa en fritös i nuläget utan vill fixa dom krispiga pommesen i ugnen. TIPS?

Airfryer av bra kvalité gör orimligt bra pommes.
Citera
2023-06-14, 23:07
Medlem
Bortsett från hur nyttigt eller onyttigt följande är; de gånger det har lagats i ugn har jag lagt märke till ett par saker. Första är att potatisen ska ha olja runt på varje kant, att ringla lite ovanpå hjälper inte - i med dem i skål eller liknande behållare och blanda runt. Den andra saken är att låta det ta sin tid och inte ta ut pannan i förväg på grund av ett par brända potatishalvor/skivor/tärningar eller vad det nu gäller blir brända - det får man offra för att få en majoritet av dem krispiga. Den tredje och viktigaste saken är att separera delarna, låt dem inte ligga på varandra och släppa ut vätska - då är det svårt att få till någon krispighet och de blir sega, mjuka och tråkiga som du beskriver.
Citera
2023-06-14, 23:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Kör dem längre tid!
Varmluft och kanske lite högre temp.

Allra bäst är en airfryer. Blir riktigt bra. Men vill du inte köpa en fritös blir det väl ingen airfryer heller gissar jag.

Vi gör egna pommes på vanliga potatisar, lite olja och kryddor, flera gånger i veckan i vår Philips Airfryer, senast till middagen idag. Blir super.
Citera
2023-06-14, 23:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Högre värme, längre tid, och kanske mer olja?
Citera
2023-06-14, 23:21
Medlem
Utan olja eller smör blir de smjuka. Så på med lite smör eller olja om du inte testat det.
Citera
2023-06-14, 23:24
Medlem
auruns avatar
Fritera i kastrull såklart. Du behöver ingen fritös för det.
Citera
2023-06-14, 23:27
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Bortsett från hur nyttigt eller onyttigt följande är; de gånger det har lagats i ugn har jag lagt märke till ett par saker. Första är att potatisen ska ha olja runt på varje kant, att ringla lite ovanpå hjälper inte - i med dem i skål eller liknande behållare och blanda runt. Den andra saken är att låta det ta sin tid och inte ta ut pannan i förväg på grund av ett par brända potatishalvor/skivor/tärningar eller vad det nu gäller blir brända - det får man offra för att få en majoritet av dem krispiga. Den tredje och viktigaste saken är att separera delarna, låt dem inte ligga på varandra och släppa ut vätska - då är det svårt att få till någon krispighet och de blir sega, mjuka och tråkiga som du beskriver.

Exakt det här är rätt metod!
Citera
2023-06-14, 23:29
Medlem
Enkelt.

1. Skiva potatis i valfri storlek.

2. Koka tills de är relativt mjuka men inte så mjuka att de trillar sönder

3. Lägg allt i en plåt och häll ganska mycket olja över.

4. Sätt ugnen på 225c och in med plåten när ugnen nått 225c.

Blir extremt krispiga, lovar.
Citera
2023-06-14, 23:44
Medlem
OneTaps avatar
gör dom i air fryer :P blir jätte gott o lättare o diska
Citera
2023-06-14, 23:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Ugn är ganska dåligt för pommes. Men om man nu inte orkar fritera eller Airfryer så är det bäst att ta bra pommes av rätt slag. Tunna blir skit så satsa på räfflade eller bättre med Aviko och tjockare. Lägg i skål och olja in innan de åker in i förvärmd ugn.

Brukar dra på grillfunktion efter halva tiden och skaka runt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in